Har som emnetittelen sier planer om å endre på 12v systemet i båten, da dette ikke er etter mitt ønske.
Har 2 stk VP 60C maskiner og baugthruster på 5kw.
Litt info om hvordan opplegget er nå.
Har 6 stk 110a blybatterier(nesten nye).
Sånn som det er koblet nå så går 2 batterier på baugthruster og stb maskin, 2 på babord maskin og 2 på forbruk.
Baugthrusteren har egen hovestrømbryter, mens det andre går til en "vendebryter" med posisjon 1,2 eller both.
Mitt ønske er å ha maskiner og baugthruster samlet i en bank, og forbruk på en bank. Altså 2 banker.
Skal også inn med flere batterier, da jeg ønsker en solid forbruksbank. Kanskje 600-800A?
Skal også ha ny lader, men trenger innspill på hvor stor jeg trenger, samt merke. Denne skal lade 24 timer i døgnet, da jeg skal flytte i båten etter hvert.
Ønsker også å kunne lade batteribankene med kun en motor i drift.
Skal ut med vendebryteren til hovedstrømmen. Ønsker separat bryter for maskiner, forbruk og baugthruster.
Hvor stor bank trenger jeg til maskinene og baugthruster?
Når det gjelder opplegget for lading/dynamoene, så er jeg ikke helt sikker på hvordan dette er gjort da jeg ikke har undersøkt nok enda. Har bare fått meg ett "kjapt" overblikk.
Har en mistanke om at dynamoene er lagt inn på startmotorene.
Funderer en del på dette. Tar veldig gjerne i mot innspill på hvordan jeg skal gjøre dette, gjerne annerledes enn oppsatt
Kanskje noen har forslag til koblingsskjema?
Alt skal baseres på at jeg skal flytte ombord i "Elise" i nærmeste framtid!