Ip.Content

Logo

Hvordan legge opp 12v system med 2 motors anlegg?

• Logg inn for svare
28 svar på dette emnet

#21 Ingar Ikke pålogget Postet 29.01.12 08:19

• Teknisk
Ideelt sett bør begge dynamoer kobles direkte til forbruksbanken. Det er her de store strømoverføringene skjer og det er en fordel at det ikke er noe som kan føre til tap. Selv mener jeg at også hovedbryter er unødvendig på disse kursene, men det blir en individuell vurdering. Om dynamoene har en kabel for ekstern måling av ladespenningen er det avgjørende viktig at denne kobles på samme batteribank som utgangen fra dynamoen- (B+)
Når det gjelder rele har jeg ikke hørt annet enn positivt om de som BEP leverer. De spenningsstyrte en enklest å montere, men trekker opp mot 20ma i standby. Du trenger da ett stk som forbinder forbruk med start/baugprop.

#22 Ktveiten Ikke pålogget Postet 31.01.12 04:55

• Medlem
Hvordan blir det da med begge dynamoene direkte på samme banken? Bare b+ som skal her?

Bør jeg ha vanlig VSR rele, eller dual charge?
Ser at dette tåler 125 a. Vil dette si at dynamoene sammenlagt ikke må gi mer en dette?

Har ditt at BEP har ett ferdig panel med 2 VSR rele og 3 hovedstrømsbrytere, samt mulighet for nødkobling.
Noen som har kjenskap til dette? og hvorfor bruke 2 rele?

#23 hegra Ikke pålogget Postet 31.01.12 20:19

• Medlem
Har ikke sett alt i denne tråden, men jeg har oppfatet litt av hvordan dette fungerer.
125 amp er ganske mye strøm. Når det går mye strøm er spenningen lav enten den går til eller fra batterier. Derfor vil et spenningsstyrt rele være utkoblet når dynamoene arbeider hardt eller når batteriene avgir strøm til en vinsj eller truster, men da må styrestrømmen til releet tas ut der spenningsfallet skjer. På den måten sikrer et spenningsstyrt rele seg selv mot for høy amper. Jeg tviler på at man opplever 125amp samtidig med en spenning på over 12,7 volt.

Jeg ville kjørt ladekabler fra dynamoer direkte til batterier som er tilsluttet storforbrukere som vinsj og truster. Da får du direkte drahjelp av dynamo når disse er i bruk, og man unngår vel også at releer klaprer vil jeg tro.

#24 Ktveiten Ikke pålogget Postet 01.02.12 20:43

• Medlem
Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

#25 Ingar Ikke pålogget Postet 02.02.12 14:45

• Teknisk
Ja, det er kun B+ som skal kobles til batteribanken. (pluss sense-kabel om regulatorene har dette)
Er begge dynamoer tilkoblet samme batteribank så holder det med vanlig VSR rele.
Kjenner ikke panelet, men som du sier så trenger du bare ett rele til 2 batteribanker.
Hvorfor skal du ha separat lader for start og forbruk? Det gir samme problemstillingen som med 2 dynamoer, den ene laderen vil ikke ha noe å gjøre. Med spenningsstyrt rele kan én lader lade begge banker ved at de kobles sammen av releet.

#26 Frøken Fryd Ikke pålogget Postet 02.02.12 16:09

• Medlem
En god løsning er Sterling ProSplit Dual.

#27 Zach Ikke pålogget Postet 02.02.12 22:15

• Medlem
Jeg kan jo vise hvordan jeg har gjort dette. Så lenge du kobler B+ fra begge dynamoene til forbruksbatteriene, bør dette skjema kunne brukes. Noen vil sikkert hevde at de foretrekker å lade direkte mot batteriet, og ikke via hovedbryter. Det er "smak og behag". Med oppstillingen i skjema, kan jeg velge om jeg vil lade med landstrøm til forbruk eller start eller begge.

Post bilde

#28 Faxen Ikke pålogget Postet 02.02.12 22:31

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Jeg skjønner ikke helt denne kopplingen. Du må jo ha både start og forbruksbrytere på, for å få ladet batteriene fra lader. :confused:
Jeg har alltid frakopplet forbruk, når jeg forlater båten, med lading tilkopplet.

#29 Zach Ikke pålogget Postet 02.02.12 22:36

• Medlem

Vis innleggFaxen, på 02.02.12 22:31, skrev:

Du må jo ha både start og forbruksbrytere på, for å få ladet batteriene fra lader. :confused:
Ja, det stemmer.