Ip.Content

Logo

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?

• Logg inn for svare
484 svar på dette emnet

Meningsmåling: Andhøy på ny tur

Syns du det er OK at Jarle Andhøy nok en gang reiser til Antarktisk uten noen form for godkjenning hverken fra Norske eller New Zealanske myndigheter?

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

#21 Fjellmatros Ikke pålogget Postet 25.01.12 13:15

• Medlem
Riktig god tur til Jarle fra meg også :seeya:

De som bryter ut og følger sine drømmer har full støtte hos meg :thumbsup:

Redigert av Fjellmatros: 25.01.12 13:21

#22 Worry II Ikke pålogget Postet 25.01.12 13:17

• CAU053
  • Medlem

Vis innlegghanto1, på 25.01.12 13:08, skrev:

Er det heltemodig eller idioti å risikere nok en båt og manskap for å finne Berserk?

Forstår godt hva du mener, men vi skal ikke glemme at Jarle i det meste av sitt liv har
befunnet seg på havet og at han med stor sansynelighet vil befinne seg på havet i resten av sitt liv.
At han ønsker å søke opp gamle skuta for kanskje å få et og annet svar på hva som hendte,
er ikke så rart ? (Han har med sonar) Vet ikke hvordan han tenker, men mulig han føler at noe er ugjort der nede, både
med tanke på den forliste båten og målet om å nå sydpolen.. De omkomne vil sikkert bli hedret av Jarle både i denne og senere ekspedisjoner !

Redigert av Worry II: 25.01.12 13:19

#23 Rotax Ikke pålogget Postet 25.01.12 13:27

• Medlem

Vis innleggSofaseileren, på 25.01.12 11:41, skrev:

......ikke akkurat kjent for å være en pyse. Han hadde nok et håp om at hans barnebarn skulle velge en karriere til sjøs, og det han konstant innprentet i oss var at en skippers aller viktigste oppgave er å bringe sitt mannskap trygt hjem.
Jeg observerer at Jarle Andøy helt klart setter andre prioriteringer i høysetet.  God underholdning blir det jo, men det bør være mulig å diskutere om dette egentlig er godt sjømannskap.

Nå var vel strengt talt ikke Andøy skipper på tidspunktet båten forliste. Så vidt jeg har fått med meg hadde han forlatt båten i det som ble betegnet som "trygg havn" og overlatt skipperansvaret til en kompetent person. Han kan sikkert kritiseres for mye, men på det tragiske tidspunktet var han faktisk i land (og følgelig ikke båtens skipper).

#24 jo--and Ikke pålogget Postet 25.01.12 13:46

• Medlem
Ønsker Jarle Andøy og de som måtte være med god tur :thumbsup:

#25 -morten- Ikke pålogget Postet 25.01.12 13:55

• Medlem
Veldig godt poeng!

Vis innleggRotax, på 25.01.12 13:27, skrev:

Nå var vel strengt talt ikke Andøy skipper på tidspunktet båten forliste. Så vidt jeg har fått med meg hadde han forlatt båten i det som ble betegnet som "trygg havn" og overlatt skipperansvaret til en kompetent person. Han kan sikkert kritiseres for mye, men på det tragiske tidspunktet var han faktisk i land (og følgelig ikke båtens skipper).

#26 BAN Ikke pålogget Postet 25.01.12 15:54

• Medlem

Vis innleggSofaseileren, på 25.01.12 11:41, skrev:

Min morfar var 2. generasjons ishavsskipper, og ikke akkurat kjent for å være en pyse. Han hadde nok et håp om at hans barnebarn skulle velge en karriere til sjøs, og det han konstant innprentet i oss var at en skippers aller viktigste oppgave er å bringe sitt mannskap trygt hjem.
Jeg observerer at Jarle Andøy helt klart setter andre prioriteringer i høysetet.  God underholdning blir det jo, men det bør være mulig å diskutere om dette egentlig er godt sjømannskap.

Kan du vise til en eneste gang Jarle ikke har fått mannskapet trygt hjem? Han var ikke skipper når Berserk forsvant...

#27 Bitteliten Ikke pålogget Postet 25.01.12 16:11

• Medlem
Hell og lykke på veien!

Er ikke enig i det han gjør - men når han først er på sjøen får vi ønske alt godt. Og håpe at de bare setter egne liv i fare.

Redigert av Bitteliten: 25.01.12 16:12

#28 Fanta Ikke pålogget Postet 25.01.12 16:19

• Medlem
I min verden var han ansvarlig for ekspedisjonen - herunder båt og mannskap selv om han tok en avstikker på land. Det er han som ga oppgaven å ta beslutninger til et annet besetningsmedlem som ikke var skipper på skuta. Når det gjelder redningsaksjon og bruk av sonar; dersom han får utslag på songaren, hva skal han gjøre da for å verifisere hva funnet består i? Det ble vel for øvrig søkt grundig etter forliset?

#29 Lett match Ikke pålogget Postet 25.01.12 16:45

• Medlem
Er det noen som vet hvilke havdyp det er i området der man tror at Berserk kan ha forlist?

#30 Jarle B Ikke pålogget Postet 25.01.12 16:46

• Medlem
god tur  :thumbsup: :cheers_wine:

#31 Lars H. Ikke pålogget Postet 25.01.12 16:59

• KNBF medlem
  • Medlem
Håper inderlig at noen får stoppet denne tullingen før han trenger assistanse som koster flesk. Snakk om egotripp! En slik tur er det best å tie i hjel og la myndighetene ta seg av.

Lars H.

#32 hifo Ikke pålogget Postet 25.01.12 17:09

• mostadbil@live.no
  • Medlem
:thumbsup:  :thumbsup:

#33 martin årø Ikke pålogget Postet 25.01.12 17:15

• Medlem
Full støtte til Jarle.....

#34 Framtia Ikke pålogget Postet 25.01.12 17:21

• Medlem
Jeg håper Jarles mål med denne turen er mer realistisk enn å skulle finne ut hva som hendte med Berserk. Har egentlig hatt sansen for hans eventyr, men et slikt formål betyr at han enten har mistet folkevettet, eller at han spekulerer i å få oppmerksomhet.

#35 Lovart låring Ikke pålogget Postet 25.01.12 17:46

• Medlem

Vis innleggUten båt, på 25.01.12 10:42, skrev:

Kansje en hva-var-det-som-skjedde-tur.

Svar:Det skal vi ikke se bort i fra. Det hadde vært til stor hjelp for de etterlatte om han mot all formodligen skulle finne noe, om det er det som er en del av hans intensjoner. Hva ville jeg ha gjort? Jo, med hans kunnskap så hadde jeg reist for å se om jeg fant noe. :flag_bp:

Vis innleggmtvedten, på 25.01.12 11:01, skrev:

Jeg ønsker han lykke til!

Jarle er kanskje virkeligehetens svar på Jack Sparrow, en fri sjel som ikke lar seg stoppe av byrokratiske regler.
Så lenge han ikke er ute etter å skade naturen burde det vel være "fri ferdsel" og "allemansretten" gjelde på havet og?

Svar: At det finnes sær-regler i disse områdene er si og så. men, det gjelder vel i mer kommersielle henseende som turisme, oljeselskaper osv. At de ønsker å vite hva som befinner seg av ulike aktører der oppe ligger i sakens natur? En tusseladd som Jarle, med jolla av en båt i forhold til andre motordrevne farkoster burde kunne reise dit på eget ansvar.

Vis innleggWorry II, på 25.01.12 11:14, skrev:

Helt klart ! Jeg ser på Andøy som et ikon som klarer å gjennomføre en livsstil jeg selv bare kan drømme om..

Svar: ... Det eneste av eventyr til sjøss jeg kommer til å få oppleve av ekstrem art, er hva mennekser som kaptein Jarle og hans likemenn lar meg ta del i. jeg er en stor takk skyldig til disse mannskapsmedlemene som i fare for eget liv, ja selv ofrer sine liv, for å kunne selv oppleve, samt dele med oss andre via tv-ruta til stoooor inspirasjon. :sailing:

#36 Ella. Ikke pålogget Postet 25.01.12 17:50

• Medlem
God tur herfra:)

#37 abella Ikke pålogget Postet 25.01.12 18:02

• Medlem
er enig med lars-h, noen må stoppe denne tosken, før han setter igang en stor leiteaksjon igjenn,
og så blåser avisene,og annen media opp kor "store helter" dei er, klovner er det rette ordet.
mannen har ikke respekt for sjøen,sjøl om noen hevder at denne guttongen har vert "på sjøen" mesteparten
av tiden, kansje en innsjø, er det en pappagutt, som bare kan bruke penger uten å gjøre et skikkelig
arbeid,  håper at NZ, stopper dette tullet før han setter andre liv i fare!!!!

#38 abella Ikke pålogget Postet 25.01.12 18:06

• Medlem
:thumbsdown: er enig med lars-h, noen må stoppe denne tosken, før han setter igang en stor leiteaksjon igjenn,
og så blåser avisene,og annen media opp kor "store helter" dei er, klovner er det rette ordet.
mannen har ikke respekt for sjøen,sjøl om noen hevder at denne guttongen har vert "på sjøen" mesteparten
av tiden, kansje en innsjø, er det en pappagutt, som bare kan bruke penger uten å gjøre et skikkelig
arbeid,  håper at NZ, stopper dette tullet før han setter andre liv i fare!!!!

#39 twincam Ikke pålogget Postet 25.01.12 18:20

• Medlem
God tur! :cheers_wine:
Godt å se at det ikke kun finnes trygghetsnarkomane i dette landet :flag:

#40 Mix Ikke pålogget Postet 25.01.12 18:24

• KNBF Medlem
  • Medlem
Spennende !
Jarle og mannskap skal ha lykke til  :flag:
Håper vi får bilder også fra denne turen.