Ip.Content

Logo

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?

• Logg inn for svare
484 svar på dette emnet

Meningsmåling: Andhøy på ny tur

Syns du det er OK at Jarle Andhøy nok en gang reiser til Antarktisk uten noen form for godkjenning hverken fra Norske eller New Zealanske myndigheter?

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

#41 Seilaren Ikke pålogget Postet 25.01.12 18:31

• Medlem
God tur fra meg også.

Motkulturens helter :flag:

#42 Salt - JanP Ikke pålogget Postet 25.01.12 18:44

• D5L 08
  • Medlem

Vis innleggLars H., på 25.01.12 16:59, skrev:

En slik tur er det best å tie i hjel.
ja.:thumbsup:
håper han likevel får hjelp om han kommer i havsnød.

#43 Framtia Ikke pålogget Postet 25.01.12 18:52

• Medlem
dagbladet om søknaden

Skal vistnok ha med seg ROV....

#44 Kurt-Inge Ikke pålogget Postet 25.01.12 18:55

• Medlem
God tur, han har vertfall ein stor og skikelig seilbåt nå så tror det vil gå bra. men tro va som skjer når ha returnerer, blir vel full baluba.
Men hvor finner eg episoder fra den siste turen hanns? finner ingenting på nrk nett tv, bare gamle episoder fra 2007

#45 VO`n Ikke pålogget Postet 25.01.12 19:01

• Medlem
Spennende at Jarle Andhøy er på vei mot nye eventyrer. Tanke på alle  redningsaksjoner i Oslofjorden i løpet av en sesong hvor den ene kløna  værre en den andre kjører tom for diesel, kjører på merkede skjær og  drita full på land koster det også samfunnet mange penger. Det kan skje like mye om Andhøy hadde  vært forsikret og godkjenning fra myndighetene. Kan det være at han er så frittalende, maler båten, skjeggete og går i klær som ikke passer fintfolket? Ikke vet jeg, men synes det er leit at ulykken som krevde 3 menneskeliv skal bli brukt i mot han for en hver anleding. Hadde de levd om det formelle hadde vært annerledes på forrige tur? Meg bekjent var de ikke med på tvang og var klar over risikoen.

Skal ikke lage dette til en off-topic diskusjon, men jeg ønsker han hell og lykke på nye eventyrer og håper også denne turen blir dokumentert så vi andre som drømmer og ikke gjør noe av drømmen kan se det på TV !

#46 Snakkes Ikke pålogget Postet 25.01.12 19:05

• Medlem
:thumbsup: :thumbsup: :cheers_wine: :thumbsup: :thumbsup:

#47 Honduras Ikke pålogget Postet 25.01.12 19:56

• Medlem
Lurer på om Amundsen og Nansen hadde fått godkjent på sine søknader, eller om de på samme måte hadde blitt sabla ned av både myndigheter og medlemmene på "Den konglige seilyachtpladsen" som det sikkert het den gang da.....  :wink:

Man kan jo lure på hvorfor man må søke Norge om å seil sør for 60 grader. Minner om at Jarle ikke har gjort noe "galt" enda, for han har ikke kommet så langt.
Jeg fastholder retten til å bygge sin egen båt, sjøsette den og seile hvor man vil i Guds skaperverk. På egen risiko selvsagt, og man kan ikke forlange at andre skal sette liv og helse på spill for å redde deg. Men retten til å dra hvor man vil på havet mener jeg man som ett fritt menneske skal ha.
At man ikke kan drive komersiell virksomhet overalt forstår jeg. Naturen må værnes osv. Jeg tror dog at Jarles "signatur" i naturen er mindre enn min, som kjører bil til og fra jobben hver dag.
Vi trenger noen frie sjeler.

Måtte det norske byråkratiet for alltid gå tom for papir og binders  :smash:

#48 finnmarken Ikke pålogget Postet 25.01.12 19:58

• Medlem
Vi får da virkelig håpe de unngår uhell og uvær denne gangen.

Saken ble akkurat diskutert på dagsnytt atten på P2. Der var det selvsagt ulike meninger. Det jeg imidlertid bet meg merke i var at et familiemedlem av en av de omkomne, hadde svært liten forståelse for at Andhøy på nytt ville reise ned dit. Det ble også referert til at dette familiemedlemmet mente at han ikke behøvde å reise dit for å ha en minnesermoni, men at han i steden kunne ha kommet i "begravelsen" som familien arrangerte.

Ikke så vanskelig å være enig i nevnte familiemedlem.

#49 EiSvIn Ikke pålogget Postet 25.01.12 20:16

• Medlem

Vis innleggfinnmarken, på 25.01.12 19:58, skrev:

Ikke så vanskelig å være enig i nevnte familiemedlem.

Nå har ikke jeg hørt dette, men jeg har sett av tidligere utspill fra diverse familiemedlemmer har gått ganske på tvers av hva gutta selv har ment. Jeg forstår Jarle Andhøy og hans behov for å markere det på egen måte. Jeg vet så inderlig godt at hva min familie og jeg mener om slike ting ikke er forenlige, og måtte gudene forby at de blander seg opp i min begravelse når den en dag måtte komme. Familien vet ikke altid best selv om de er nære..

Og ut ifra den søknaden som er gjengitt i Aftenposten her så har jeg ingen forståelse for at byråkratiet ikke har godkjent dette. En nokså harmløs tur som ikke forstyrrer noen, hvorfor skal man ikke få lov til å dra på det? Det virker jo som om det er en prinsippsak mer enn noe annet.

Redigert av EiSvIn: 25.01.12 20:17

#50 Verado Ikke pålogget Postet 25.01.12 20:28

• Medlem
Det er på tide at New Zealanske myndigheter tauer inn denne karen og setter en stopper for denne bayasen som ikke respekterer verken lover og
regler samt gir blaffen i sikkerheten til mannskapet.

#51 Honduras Ikke pålogget Postet 25.01.12 20:42

• Medlem
Hvilke lover og regler har han brutt i øyeblikket som gjør at NZ kan igangsette straffereaksjoner?

#52 Uten båt Ikke pålogget Postet 25.01.12 21:05

• Medlem
Mulig det er dette som omtales som det andre ulovlige.

#To travel within New Zealand on a boat did not require customs clearance,
but it was an offence to leave New Zealand waters without Customs clearance,
the spokeswoman said.#

Og er han utenfor New Zealands farvann har han allerede brutt en regel.

#53 jandrea Ikke pålogget Postet 25.01.12 21:23

• Turseiler
  • Medlem

Vis innleggFanta, på 25.01.12 16:19, skrev:

I min verden var han ansvarlig for ekspedisjonen - herunder båt og mannskap selv om han tok en avstikker på land. Det er han som ga oppgaven å ta beslutninger til et annet besetningsmedlem som ikke var skipper på skuta.

Ekspedisjonsleder ja. Men IKKE kaptein når skuta forlot entrygg havn som de etter avtale skulle være i til han returnerte fra sydpolen. Jarle forlot skuta og en av de andre overtok som kaptein. En ganske vanlig handling på de fleste båter, en kaptein går i land en annen overtar.

Vis innleggabella, på 25.01.12 18:02, skrev:

er enig med lars-h, noen må stoppe denne tosken, før han setter igang en stor leiteaksjon igjenn,
og så blåser avisene,og annen media opp kor "store helter" dei er, klovner er det rette ordet.
mannen har ikke respekt for sjøen,sjøl om noen hevder at denne guttongen har vert "på sjøen" mesteparten
av tiden, kansje en innsjø, er det en pappagutt, som bare kan bruke penger uten å gjøre et skikkelig
arbeid,  håper at NZ, stopper dette tullet før han setter andre liv i fare!!!!

Skal han stoppes før han gjør noe ulovlig? Man kan ikke stoppe noen inå gjøre lovlige handlinger bare fordi du ikke liker det. Antar at det er mange som seiler i dette farvannet nå når det er sommer der nede skal man stoppe alle sammen fordi det KANSKJE kan bli dårlig vær? Det må da være lov til å ha planer om å dra på en sydpolekspedisjon. Selv har jeg lyst til å seile til Shetland alene til sommeren, skulle jeg stoppes fordi noen mener at det kan være farlig gjøre det alene?

Vis innleggVerado, på 25.01.12 20:28, skrev:

Det er på tide at New Zealanske myndigheter tauer inn denne karen og setter en stopper for denne bayasen som ikke respekterer verken lover og
regler samt gir blaffen i sikkerheten til mannskapet.

Dummeste jeg har hørt.

Redigert av jandrea: 25.01.12 21:25

#54 Kaftein ØL Ikke pålogget Postet 25.01.12 21:46

• Medlem

Vis innleggWesling490, på 25.01.12 11:47, skrev:

Merkelig hvor effektive og samkjørte UD og myndighetene er når det gjelder denne saken. Du kan jo forsøke å kontakte UD for å få hjelp om noe viktig, eller politiet når du har hatt innbrudd, så skal du se på effektivitet.. Dette handler om å statuere eksempel og hvem som bestemmer, og ikke om sikkerhet eller kostnader. Nå pisser Jarle bokstavlig talt på de høye herrer som sitter med makten, jo større bokstaver i VG jo større blir innsatsen fra byråkratiet og makten, en moderne pissekonkurranse så å si. ”Nå skal vi endelig vise at vi faktisk gjør noe”, også springer de etter VG forsiden som de har gjort i årevis. Og disse idiotene får mine penger….

Kunne ikke vært mer enig  :thumbsup:  Ble kjempeglad i morges når vi fikk denne godnyheten servert til frokost. Jeg forstår godt at han vil tilbake til antarktis, men litt overrasket over at det skjedde så fort. At dette begynner å bli politisk er også litt interessant... som vanlig ser vi at byråkratene tyr til forbud og skaper vanskeligheter for folk istedet for å gå til en konstruktiv løsingsorientert dialog. Denne turen kommer til å gå helt fint uten tap av menneskeliv. Jeg håper byråkratene her hjemme finner noe annet fornuftig å kaste bort tiden sin på i mellomtiden. Det er ikke mer enn en måneds tid siden vi så politikere (statsministeren inkludert) og journalister fra hele verden braute seg fram til antarktis med fly, så nå er det i hvertfall bevist at argumentene om at Berserk påfører skader på natur og dyreliv ikke holder vann for fem øre  :smash:

#55 Fanta Ikke pålogget Postet 25.01.12 22:00

• Medlem
Quote:
Ekspedisjonsleder ja. Men IKKE kaptein når skuta forlot entrygg havn som de etter avtale skulle være i til han returnerte fra sydpolen. Jarle forlot skuta og en av de andre overtok som kaptein. En ganske vanlig handling på de fleste båter, en kaptein går i land en annen overtar.

Der vel ikke slik at dersom kapteinen går i land så blir en annen nødvendigvis kaptein på skuta. En styrmann blir feks ikke kaptein når sistnevnte har landlov. Men for all del, han kan ha blitt gitt ansvaret ombord. Man burde imidlertid her kanskje stille spørsmål ved at kapteinen har forlatt skuta såpass lenge.

Synes for øvrig det må være helt betimelig for en pårørende å ha meninger om at det skal holdes minnesermoni for ens barn av en som ikke er pårørende. Vi får håpe ikke denne turen filmes for senere tv-visning. Hvis så er tilfelle, så faller det meste av andre begrunnelser på stengrunn.

Redigert av Fanta: 25.01.12 22:04

#56 Lovart låring Ikke pålogget Postet 25.01.12 22:07

• Medlem
En kaptein er bemyndiget til å midlertidig overlate skuta og kapteins ansvar til sin nestkommandrende, f.eks ved at kapteinen går i land. Det overordnede ansvar er selvsagt båtens kaptein til enhver tid selvsagt.  :sailing:

#57 jensemann2 Ikke pålogget Postet 25.01.12 22:26

• Medlem
Når kapteinen har gått i land og gitt ansvaret til overstyrmann er det overstyrmann som kaptein. Overstyrmannen har da det overordnede ansvaret.

#58 Verado Ikke pålogget Postet 25.01.12 22:38

• Medlem
"Jandrea" du har vel ikke hørt om ordene anstendighet og moral og empati for de pårørende etter tragedien som skjedde under den fatale ekpedisjonen, og her presterer han og gå ut på en ny tur sannynligvis uten de nødvendige tillatelser. Etter min mening burde han ligget meget lavt i terrenget i en lang stund fremmover.

#59 glalaks Ikke pålogget Postet 25.01.12 22:57

• Medlem

Vis innleggKurt-Inge, på 25.01.12 18:55, skrev:

God tur, han har vertfall ein stor og skikelig seilbåt nå så tror det vil gå bra. men tro va som skjer når ha returnerer, blir vel full baluba.
Men hvor finner eg episoder fra den siste turen hanns? finner ingenting på nrk nett tv, bare gamle episoder fra 2007

Prøv på tv norge;) er vel der deres siste tur sendes ihvertfall.

Ellers. God tur til Jarle og mannskap. Altid likt den mannen!  :flag_bp:

#60 Haraune Ikke pålogget Postet 25.01.12 23:16

• Medlem
Helt enig med honduras!!
Norge som en ledende "sjøfartsnasjon" burde sendt det mest avanserte marinefartøyet de hadde for å støtte mannen og hjelpe han å finne Berserk på havbunnen!

Og dere andre dobbeltmoralister som mener han er gal å gjør noe ulovlig osv... bør aldri mer forlate havna!   :sailing: