Jeg venter på gennaker på rull, det blir spennende å gjøre erfaringer med denne løsningen. Har frem til nå benyttet strømpe, men har ikke så god erfaring med det så jeg droppet den og gikk for tradisjonell setting fra bag. Til tur, i lett vind er strømpe greit, men solo og i mer vind er det ikke ufarlig å gå på dekk å dra monsteret ut/inn av strømpa. dette er også et for tregt system i regatta. Du vil normalt slite med å ha en strømpe hengende å slenge, så i litt vind må den opp/ned umiddelbart før/etter setting, dermed blir det mange ting som ofte ikke kan gjøres før etter runding. Det er her rullegennaker blir spennende. Den kan heises tidlig, uten å bry seg med vilken side den skal ut på. Denne kan settes/tas ned i havn i motsetning til strømpe. Funker rullen settes og berges den raskt og trygt fra cockpit.Rullesystemene er blitt rimelige, det finnes også system for dype gennakere/spinnakere denne ruller inn øverst først. Det blir ikke så tight som på en flat gennaker, men er interesant. Min nye er flatest mulig, den dype vil nok settes som før, men solo tror jeg nok rullegennakeren blir langt foretrukket... Min rulle, som jeg venter på er Selden Cx15, aner ikke om det er noen system som oppfattes bedre en andre. Her er test av rulle vs strømpe
http://www.hanseklub...ester&Itemid=12
Redigert av bjoris: 29.01.12 22:59