Ip.Content

Logo

Eberspächer Airtronic d5 er helt død, ingen feilkoder vises

• Logg inn for svare
61 svar på dette emnet

#41 Bitteliten Ikke pålogget Postet 09.02.12 00:34

• Medlem
Ja, kjært barn har mange navn  :yesnod:  anbefaler å bytteglødestift og glødegitter.

#42 snowbird Ikke pålogget Postet 09.02.12 11:58

• Medlem
Ny varmeren er kommet i drift. Var feil på digitalterm 801 nr 2 og. er tredje som er i drift nå..
Den som det aldri har vært feil på.  :confused:

#43 Mare Nostrum Ikke pålogget Postet 11.02.12 15:43

• Medlem
Fikk endelig ut fingeren og satte i gang med "overhaling" av varmeren (Eber_D5LC). De siste dagene har den brukt 4-5 min på å komme i gang, og spydd ut stoore mengder hvir røyk.

Det var overraskende lite sot på stiften (egentlig ingenting å snakke om!!), men silen var desto verre! Den lot seg dessverre ikke rikke, men jeg fikk rengjort den sånn noenlunde (tror jeg da).

Satte sammen igjen og lot varmeren gå på full guffe på den fineste fritidsparafin. Nå starter den som beskrevet i manualaen og røyker kun litt ved oppstart (kan jo skyldes WD40 som ble sprayet på silen?). Ser forresten at forgasserrens (?) anbefales av den canadiske importøren.

Håper den fortsetter sånn til jeg får tid/anledning til å ta den ut for service. Tempen på eksosen steg forresten når jeg kjørte på parafin (ca 85 grader mot ca 80 på diesel)

Post bilde

Post bilde

Post bilde

#44 baatsman Ikke pålogget Postet 11.02.12 19:44

• Radar/AIS trainee
  • Medlem

Vis innleggBitteliten, på 08.02.12 10:16, skrev:

Glødegitter og sil skifter du "hur enkelt som helst" selv Enzo.
Husk at det er 2 års garanti på Eberne

Uansett 5 års reklamasjonsrett:)

1. Natt i båten i år. Måtte skru av Ebern, da det ble 22 grader. Men hjem tidlig til skitur i morgen .

#45 snowbird Ikke pålogget Postet 28.02.12 08:11

• Medlem
Min nye varmer D4 fungerte i ca 2 uker..i natt stoppet den og får opp feilkode 52..
tror jeg skal hive ut airtronic varmeren og prøve et annet merke

#46 Bitteliten Ikke pålogget Postet 28.02.12 08:58

• Medlem
http://termomarin.no...633_01_2011.pdf

Kan jo hende at feilen ligger et annet sted enn i varmeren også - feilkoden står beskrevet i dokumentet linket til her

#47 Møkkalasset Ikke pålogget Postet 28.02.12 10:16

• Medlem

Vis innleggsnowbird, på 28.02.12 08:11, skrev:

Min nye varmer D4 fungerte i ca 2 uker..i natt stoppet den og får opp feilkode 52..
Har du sjekket at du ikke har uren diesel eller vann i dieselen? Går pumpa som den skal? Behøver vel ikke spørre om du har gått tom for drivstoff....

#48 snowbird Ikke pålogget Postet 28.02.12 12:03

• Medlem
Tror den er nedsotet..Tåler ikke å gå på lav effekt natta over..
Ifølge leverandør er varmeren ikke beregnet å gå over lengre tid ????
Fikk start på den igjen, men den røk mye ( hvit røyk)
Er det noen som har erfaring med webasto luftvarmer..

#49 Bitteliten Ikke pålogget Postet 28.02.12 14:16

• Medlem
Om du sover med varmeren på skal du være glad for at du fortsatt er blant oss. En av de få tingene jeg hører om der jeg lurer på om folk er helt vel bevarte. CO forgiftning er en stor fare her.

En dieselvarmer er ikke en elektrisk ovn som står å lunker litt. Den er lagd for å raskt å varme opp et rom - ikke kontinuerlig bruk. Da får du heller skaffe deg en el ovn. Vi har det ombord til nattvarme på kalde dager. To stk 250W oljefylte kaminer - som går via inverter om vi ikke har landstrøm.

#50 Fjellbonden Ikke pålogget Postet 28.02.12 14:36

• Medlem

Vis innleggBitteliten, på 28.02.12 14:16, skrev:

To stk 250W oljefylte kaminer - som går via inverter om vi ikke har landstrøm.
Tuller du????
Må ha forbruksbank på lekter med det forbruket.

#51 zoltan Ikke pålogget Postet 28.02.12 14:53

• Medlem
Hurra, nå begynner nyevifta mi også å pistre på lave turtal: gangtid ca 1000-1500 timer
Det er vel på tide med rengjøring av børstestøv nå da, grrrr

#52 baatsman Ikke pålogget Postet 28.02.12 14:56

• Radar/AIS trainee
  • Medlem

Vis innleggFjellbonden, på 28.02.12 14:36, skrev:

Tuller du????
Må ha forbruksbank på lekter med det forbruket.

Bitteliten har det i jolla :giggle: Det er grunn til at du trenger over 100 hk i jolla på 8 fot :lol:  :lol:

Ellers er det slutt på utfordre til jollekonkurranse, hans sin stiller i
dopet klasse! :sad:

Men enig med Bitteliten. Vi bruker ikke dieselvarmer natten over. Tar ikke sjansen selv med Co varsler

Redigert av baatsman: 28.02.12 14:58

#53 Bitteliten Ikke pålogget Postet 28.02.12 14:57

• Medlem
Mulig det - har bare brukt det på inverter en gang. De drar ikke 250 W konstant :wink: de står på i 3-4 timer kanskje. Har ikke regnet ut Ah engang jeg - kanskje jeg burde det :rolleyes:

Jolle kommentaren overses :wink:

Redigert av Bitteliten: 28.02.12 14:58

#54 Steinsvik Ikke pålogget Postet 28.02.12 15:11

• Båtbuar
  • Medlem

Vis innleggBitteliten, på 28.02.12 14:16, skrev:

Om du sover med varmeren på skal du være glad for at du fortsatt er blant oss. En av de få tingene jeg hører om der jeg lurer på om folk er helt vel bevarte. CO forgiftning er en stor fare her.

En dieselvarmer er ikke en elektrisk ovn som står å lunker litt. Den er lagd for å raskt å varme opp et rom - ikke kontinuerlig bruk. Da får du heller skaffe deg en el ovn. Vi har det ombord til nattvarme på kalde dager. To stk 250W oljefylte kaminer - som går via inverter om vi ikke har landstrøm.

Folk påstår med jamne mellomrom her på BP at å sove med dieselvarmarar er omtrent like farleg som å spele russisk roulette. Men eg har framleis til gode å høyre om ei einaste sak der nokon har døydd av dieselvarmaren i båten sin. Kjenner du til nokon slike episoder?
Trur nok ganske mange (dei fleste) som bur i båt brukar dieselvarmar utan nemneverdige problem heile vinteren. Sjølv har min tikka inn ca 10.000 timar dei siste vintrane. Skur han på i oktober og skrur han av i mars.

Redigert av Steinsvik: 28.02.12 15:11

#55 Fjellbonden Ikke pålogget Postet 28.02.12 15:26

• Medlem

Vis innleggBitteliten, på 28.02.12 14:57, skrev:

Har ikke regnet ut Ah engang
500 W blir drøyt 40 A. Hadde ikke fått sove med amperemeteret mellom 40 og 50.

Sover bedre med eberen på da, men jeg slår av den i salongen når jeg går til køys.
Deilig med 20°C på badene om morgenen.

Med den kvaliteten som er på elektriske varmeovner, ladere og annet 220V elektrisk tror jeg eberen er trygg i forhold.
Noe misforstått at CE-merkingen skal erstatte NEMKO-godkjenningen

#56 Eureka Ikke pålogget Postet 28.02.12 15:55

• Medlem
-Steinsvik sover med varmeren på, andre mener det er en dødsfelle...

Jeg vil tro at dersom selve varmerenheten er montert i et rom som er helt adskilt fra cabinen og alt annet under dekk, samt at den henter ventilasjonsluft fra et sted så den ikke kan trekke inn forurenset luft, så tipper jeg at man kan sove godt om natten.

I en seilbåt jeg vurderer å kjøpe, er det montert Wallas1800Sail under aktre benk i cockpit. Ventilasjonsluften hentes fra cabinen tror jeg. Dersom det oppstår røyk eller dieseldamputvikling ut fra selve varmeren vil dette holde seg i rommet og ikke spre seg inn i cabinen. Eksosgjennomføringen går ut akterspeilet.
Er enheten montert f.eks på toalettrommet er det vel større fare for at forurenset luft sprer seg under dekk om noe går galt.

I Grandezzaen er det montert en Wallas 40D i et skott hvor røykutvikling fort kan spre seg i båten under dekk. Jeg har opplevd at den "klikket" og kraftig røyk/dieseldamp spredde seg i skottet og opp i salongen oppe. Røyken seg ut fra forbrenningsluftinntaket.

Om man tar forhåndsregler, monterer enheten som man ville gjort med en gassbeholder, så sover man nok godt.

da gjenstår kun faren for brann med åpen ild.

#57 Bitteliten Ikke pålogget Postet 28.02.12 22:21

• Medlem
670 Ah forbruksbank ombord hos oss Fjellbonden+ 20 Ah i jolla  :thumbsup:  :giggle:

#58 snowbird Ikke pålogget Postet 28.02.12 22:37

• Medlem
når en skaffer seg en varmer er det for å kunne bruke den døgnet rundt..Hvis ikke den er
til å stole på som varmekilde på natta, så ser jeg det som bortkastede penger
er alle diesel luftvarmere av like dårlig kvalitet som airtronic ?

#59 zoltan Ikke pålogget Postet 29.02.12 02:18

• Medlem

Vis innleggsnowbird, på 28.02.12 22:37, skrev:

når en skaffer seg en varmer er det for å kunne bruke den døgnet rundt..Hvis ikke den er
til å stole på som varmekilde på natta, så ser jeg det som bortkastede penger
er alle diesel luftvarmere av like dårlig kvalitet som airtronic ?
Godt spørsmål, jeg lurer på det samme, er her noen med Webasto el. som faktisk bruker den noe, da tenker jeg mer som til permanent oppvarming som i
en bobåt :confused: Desse som uttaler seg etter å ha brukt varmeren "5 ganger" pr. sesong kan neppe vite hva di snakker om.

#60 Chiefengineer Ikke pålogget Postet 01.03.12 00:03

• Medlem

Vis innleggFjellbonden, på 28.02.12 15:26, skrev:

500 W blir drøyt 40 A. Hadde ikke fått sove med amperemeteret mellom 40 og 50.

Sover bedre med eberen på da, men jeg slår av den i salongen når jeg går til køys.
Deilig med 20°C på badene om morgenen.

Med den kvaliteten som er på elektriske varmeovner, ladere og annet 220V elektrisk tror jeg eberen er trygg i forhold.
Noe misforstått at CE-merkingen skal erstatte NEMKO-godkjenningen
CE merking er kun en egenerklæring fra produsent om at produktet er i samsvar med gjeldende direktiver. Det er det eneste kravet som stilles til merking i dag av generelt elektrisk utstyr forutenom utstyr som omfattes av spesielle utstyrsklasser. NEKMO godkjenningen har forlengst falt bort som krav men noen produsenter benytter den alikevel som en uavhengig 3.parts vurdering av produkt opp mot regelverk. NEMKO er i dag en uavhengig testinstitusjon som er høyst oppgående selv om den tvungne testingen av elektromateriell gjennom regelverk som nevnt forlengst har falt bort.

Dieselvarmer brukes døgnet rundt, bl.a. i yrkesflåten i store doser av alle merker og jeg har enda tilgode å høre om noen som har omkommet av den. At installasjonen er skikkelig utført og i henhold til fabrikantens spesifikasjon tas som en selvfølge. Selv sover jeg ikke dårlig om natta om den er eneste oppvarmingsmiddel igang, men der 230v er tilgjengelig kjøres heller elektrisk oppvarming. Men jeg kjører IKKE generatoren om natta for å holde liv i elektriskvarmen så lenge dieselvarmeren er tilgjengelig.

Redigert av Chiefengineer: 01.03.12 00:03