Fjellbonden, på 28.02.12 15:26, skrev:
500 W blir drøyt 40 A. Hadde ikke fått sove med amperemeteret mellom 40 og 50.
Sover bedre med eberen på da, men jeg slår av den i salongen når jeg går til køys.
Deilig med 20°C på badene om morgenen.
Med den kvaliteten som er på elektriske varmeovner, ladere og annet 220V elektrisk tror jeg eberen er trygg i forhold.
Noe misforstått at CE-merkingen skal erstatte NEMKO-godkjenningen
CE merking er kun en egenerklæring fra produsent om at produktet er i samsvar med gjeldende direktiver. Det er det eneste kravet som stilles til merking i dag av generelt elektrisk utstyr forutenom utstyr som omfattes av spesielle utstyrsklasser. NEKMO godkjenningen har forlengst falt bort som krav men noen produsenter benytter den alikevel som en uavhengig 3.parts vurdering av produkt opp mot regelverk. NEMKO er i dag en uavhengig testinstitusjon som er høyst oppgående selv om den tvungne testingen av elektromateriell gjennom regelverk som nevnt forlengst har falt bort.
Dieselvarmer brukes døgnet rundt, bl.a. i yrkesflåten i store doser av alle merker og jeg har enda tilgode å høre om noen som har omkommet av den. At installasjonen er skikkelig utført og i henhold til fabrikantens spesifikasjon tas som en selvfølge. Selv sover jeg ikke dårlig om natta om den er eneste oppvarmingsmiddel igang, men der 230v er tilgjengelig kjøres heller elektrisk oppvarming. Men jeg kjører IKKE generatoren om natta for å holde liv i elektriskvarmen så lenge dieselvarmeren er tilgjengelig.
Redigert av Chiefengineer: 01.03.12 00:03