Ip.Content

Logo

Boreal - utmerket langturbåt?

• Logg inn for svare
23 svar på dette emnet

#21 pettersand Ikke pålogget Postet 10.02.12 21:47

• Medlem
Godt summert. Bare en liten ps. Ovien ble slått ned, ikke rund mener jeg. Det erytterst dramatiksk og vil ofte føre rigghavari og store skader.

#22 quantumduck Ikke pålogget Postet 11.02.12 19:47

• Medlem

Vis innleggSVG Seiler, på 10.02.12 21:29, skrev:

...og snkket om denne "vinge/løft" effekten av en kjøl. Hans råd var å dra opp en senkekjøl i slikt vær for å bedre stabiliteten til båten. ...

«Snublefot» er også nevnt, jeg ha fått forklart det slik at en båt med senkekjølen oppe vil ha muligheten til å kunne «skli» sidelengs ned i en bratt bølgedal, der en båt med fast kjøl ville blitt «hengende igjen» i denne og dermed kunne kantre. Var en RM1350-eier som forklarte meg denne fordelen med f.eks. Ovni på Båter i sjøen for et par år siden.

#23 Hakkannen Ikke pålogget Postet 12.02.12 03:28

• Medlem
Takk for gode forklaringer :smiley:

#24 pettersand Ikke pålogget Postet 12.02.12 14:34

• Medlem
Ja, det er godt kjent blant senkekjølbåteiere. I mindre målestokk er dette noe som også utnyttes av jolleseilere når de seiler i mye sjø og i medvind. Jeg snakke med en nederlender i en senkejølsbåt i Hellas som hadde seil sydover Biscaya og ble overasket av en storm. Storm over Biscaya kan være barske saker og har tatt knekken på mange båter i alle størrelser. "Ingen problem," sa han, "vi bare sklei sydover, men jeg vil ikke ha byttet båt med noen". Dagens senkekjølbåter er relativt brede og da er to ror en stor fordel. Men ulempen er når en skal bakke med en propellstrøm mellom rorene. Dette kan løses med ett tredje ror bak propellen, men det mest vanlige er å sette inn en baugtrøster, den kan jo brukes til mer enn bare bakking.