...booo, stor fare for alle..
Mix, antakeligvis har du fortsatt bare lite peiling om det du sier.
Det betyr ikke at ikke du vet hva alle vet som leser slike greier,
men bortsett av det du ser på dine egne batterier ser du vel bare teori men ikke praksis.
Du blander også litt for mye ang. lading i det hele tatt.
Først forteller du at det blir for lite lading, så skal alle tar seg en multimeter
for å sjekke om det blir for lenge utjevning, og selvfølgelig er det omsider et stort problem
når laderen kobles til nett som så ofte kan være ustabil.
Jeg personlig tror heller at det er deg som er litt ustabil,
i hvert fall ser jeg fortsatt ikke noe praktisk relevans.
Men kanskje må jeg unnskylde meg.
Du bruker muligens bare en gang til din rett for "å fortelle til alle" hva du mener om Sterling?
Vær så god, du som har hatt én sånn vet jo hva du snakker om mens som sagt titusenvis av andre bare drømmer.
Og til avslutning: Det er den overveiende del av alle ladere som ikke arbeider med strømstyring.
Det er bare i din lille verden så at du mener alle andre måtte ha.
CED har ikke strømstyrt "adaptiv" lading, men er dog på en måte likevel strømstyrt
fordi den reagerer på spenning og tid.
Som til nå ha vært mer enn greit nok for nesten alt som heter bly.
Ellers til det andre, litt om teori-praktisk og praksis atter en gang til.
Vi er vel alle halvveis enige at vi snakker om bly-batterier.
Ladeprosessen for batterier er derfor først og fremst alltid det samme:
Bulklading (er maks eller definert strøm frem til utjevningspenningen er nådd);
Utjevning (konstant ladesluttspenning over variabel tid);
Float (redusert spenning for å unngå overlading)
Float2/Storage mode: Bedre ladere har nå også sånt; som betyr at floatspenningen
senkes ytterligere etter en stund når laderen ikke lengre registrerer aktivitet.
Veldig fint når batteriene står lenge "ubrukt".
Adaptiv (eller målrettet) med hovedvekt på "strømstyrt" lading er helt sikkert interessant for stasjonært bruk.
Men jeg ser ikke noe praktisk grunn for å gjøre det til en så viktig poeng på båt,
helt enkelt siden det finnes forbrukere og ikke minst sterkt syklisk drift.
Syklisk drift både tillater og
krever faktisk utvidet kompensasjonstid.
Jo dypere utladingen blir jo lengre trenger batteriet utjevning.
Derfor er det absolutt uten vits med å bry seg om mulighet for for lenge kompensasjonslading,
jeg ville heller bry meg om både for kort og nettopp ikke regelmessig overlading.
Men hva er lading og strømstyrt lading.
Lading har vi hatt ovenfor.
Strømstyrt betyr bare at laderen reagerer på strømmen som går -ut- laderen.
Dette betyr aktivitet.
Det som skal være så viktig her for batteriene er ikke strømmen i Ampere, men hovedsakelig spenningen.
Utenfor storagemode holdes spenningen konstant til floatspenningen.
Strøm må laderen levere likevel, ellers ville batteriene tømmes igjen.
Det som laderen da ikke vet er om det er jevnt forbruk som står og går (f.eks. lys)
eller om det er batteriene som fortsatt trekker lading.
Derfor må en slik lader får en begrensning som ofte går ved +/- 18% over og under startnivå.
Fint og kjekt å ha, men nødvendig?
Trolig ved antisyklisk drift og jevnt forbruk, men det har vi jo ikke på båt.
Og hva hvis båten ligger fast, uten forbruk tilkoblet?
Jo, da skifter laderen til float frem til det går nesten 0,0A til batteriene (dvs. toppladet)
for så å skifte senere til storage mode. Så sant laderen kan. (PCU kan.)
Og så våkner en bra lader jevnt i mellom for å gi batteriene en hel gjennomgang med lading for å bremse fysisk forfall.
Det er etter mitt syn det som er mest praktisk med en slik lader siden dette sparer kapasitet.
Og hva skjer med batterier som får permanent (passende) floatspenninger?
Riktig: Slike batterier lever -nesten- like lenge som andre med storage mode,
fordi også med storage mode blir batterier gamle og går i stykker i løpet av tiden.
Hvem som tror at batterier holder seg friske med -100%- kapasitet etter den ha blitt eldre enn 6 - 8 år
tar bare feil.
Heller ikke moderne ladere klarer å stoppe batterienes fysiske forfall.
Skal man øke på det da trengs det andre batterier og da også avanserte ladere og avansert overvåkning.
Likevel har en god lader også en god rett for å være på den planeten.
Gode ladere lader nemlig det som kan lades med 100%, vedlikeholder slik at det som kan rettes blir rettet,
og forsyner systemet mens den samtidig forbruker lite strøm siden omvandlingen blir mer effektiv.
Storage mode blir da til noe som sparer ytterligere på materiell og strøm som ellers ville bli brukt på den tiden batteriene kunne stå frakoblet.
Men så tilbake på "adaptiv" lading, dvs. strømstyrt.
Lading hadde vi, forsyning gjør også alle andre som er beregnet for det.
Så blir det eneste som er videre interessant for oss at laderen reagerer på lav strøm.
Forskjellen mellom laderne er hvor rask den gjør det,
men har man kraftig skiftende forbruk da hjelper heller ikke det noe særlig.
Hvem som ikke stoler på det kan gjerne regne f.eks. 18% av 50A som ville bli 9A.
9A som reaksjonsstrøm er høy men rask oppnådd på båter med familie om bord.
Hva skjer da?
Ole Petter har vel mer tid og "skrivelyst" for å utdype slik at det blir forståelig.
For meg er det ikke viktig.
Men dog, ligger en som Mix til brygger med daglig flere ganger strømbrudd da blir det for AGM vanskelig etter en sesong hvis laderen starter hver gang på nytt.
Jeg derimot ville bare tar en prat med dem som blir betalt for strømnettet isteden.
Ønsker en fin lørdag!

Jørg