Klart du skal ha rabatt. Det er alltid kjøpers marked. Kjøper har pengene og selger vil strekke seg et godt stykke eller ganske langt for å få pengene dine. Jeg kjøper aldri kapitalvarer uten å få rabatt. Og skal du handle båt for over 2 mill er det for meg en selvfølge å få betydelig rabatt. Du kjøper ikke en ny bil uten å få rabatt?
Hvor mye vil selvsagt variere. Har produsenten fulle ordrebøker er det som oftest lite å hente. Men det finnes jo da alternative produsenter, og de aller færreste, om noen, selger særlig mye ny båt for tiden. Men til slutt er det jo hva du faktisk betaler som betyr noe, ikke hvor mye rabatt du får. Noen priser seg høyt, særlig på tilleggsutstyr, og inkluderer lite i standàrdleveransen - da bør rabatten være tilsvarende. Andre har motsatt filosofi, og jeg mener å ha observert at stadig flere produsenter tilbyr mer komplette båter, f.eks inkludert varmtvann, defroster, varme, vinsj, septik, teak, kartplotter osv.. Men hos noen, som f.eks. Windy, er det meste fortsatt ekstrautstyr (der var i hvert fall slik på 2000-tallet).
Vanligvis er det mer å hente på tilleggsutstyr enn selve båten, f.eks ga Windy i hvert fall tidligere 4% på båt og 10% på tilleggsutstyr. Ofte er det flere forhandlere tilgjengelig, og da kan en jo innhente tilbud hos flere. Kjøper du en demo-båt er det ofte mye å hente, og du kan få en velutstyrt båt, pent brukt men med fulle garantier. Og så er det slik at alle "rabatter" ikke koster forhandleren eller produsenten like mye. Krev å få båten registrert i skipsregisteret, prøv å få gratis/billig vinteropplag første vinter, ev at båten ligger som utstillingsbåt, fjernkontroll til vinsjer/baugpropell, div monteringer osv, osv. Krev innbytte av gammelbiåten, kanskje får du litt mindre enn du i beste fall kunne fått ved privat salg, men du eliminerer masse usikkerhet og risiko og kjøpet blir lettere å finansiere. Forhandle deg fram til et forholdsvis lavt forskudd (vurder behov for sikkerhet) og resten av kjøpesummen ved levering. Unngå delbetaling underveis (jeg har aldri blitt avkrevd det), men er det helt umulig og du ikke kan gå annet sted så sørg for sikkerhet fra bank.
Du får aldri mer rabatt enn du ber om, og det er aldri flaut å presse pris. Men en skal være seriøs. En god handel er bare en god handel når den er god for begge parter.
Lykke til med båtkjøpet - forhandlinger er moro.
Redigert av KOB: 01.02.12 16:21