Ganske ulike båter, men ingen nyere enn 1985. Fellesnevneren for dem var at de stort sett hadde håpløse el-anlegg (enkelte unntak) og at de uten unntak hadde originale skroggjennomføringer i messing.
(i tillegg utrolig mye enkle slangeklemmer, mange ikke syrefaste, feil slanger og gateventiler som ikke lar seg stenge...)
Jeg har tidligere opplevd en skroggjennomføring som har knukket midt i ytre Oslofjord (et relativt lett anker forskjøv seg under fart...) og sett hvor dårlige slike gjennomføringer kan bli. Dengang hadde jeg tilfeldigvis en pose koniske treplugger med (impulsinnkjøpt dagen før) som reddet situasjonen. Skroggjennomføringene var da 30 år gamle, og samtlige viste seg ved utskiftning å være svært porøse. Spørsmålet er hvor lenge jeg ville utsatt skiftingen av gjennomføringene om jeg ikke hadde opplevd at de røk...
Endel regner levetiden på skroggjennomføringer i messing til 10 år, muligens er dette noe overdrevet. 27-40 år, som må ha vært alderen på de jeg inspiserte er vel uten tvil langt over pensjonsalder.
I m/s FRI, min nyinnkjøpte motorseiler fra 1984 sitter det originale skroggjennomføringer, gamle gateventiler, og dessverre ennå endel ikkearmerte slanger (der ikke gateventilene lar seg stenge...
Hva er alderen på gjennomføringene dine?
Redigert av Sofaseileren: 01.02.12 22:57