Ip.Content

Logo

Kor mykje bunnstoff treng eg? 37fot Seiler

• Logg inn for svare
25 svar på dette emnet

#21 Fanafjord Ikke pålogget Postet 09.02.12 14:39

• Medlem
Hvor mye jobb er det å gå over fra selvpolerende til VC17?

#22 Kristian_H Ikke pålogget Postet 09.02.12 14:48

• Medlem
alt det gammle stoffet må fjernes og så må vel ny antipest og primer på. Ville ikke tro det var noe mer jobb enn å slipe ned bunnen helt. Er igang med den samme jobben selv, bare at jeg har brukt VC 17 før men tenkte jeg skulle begynne på nytt.

#23 ravddo Ikke pålogget Postet 09.02.12 15:38

• Medlem
Etter min erfaring er forbruket av stoff avhengig av overflatens struktur/tykkelse. Er det flere lag selvpolerende går det mye stoff da overflaten er ru og porøs. Er den glatt og fin går det betydelig mindre. Din båt er vel stoffet i England og derfor trengs ved det å smøre hele skroget.

Jeg bruker VC 17M, da er det utrolig viktig å legge etter leverandørens anvisning hvert år. I fjor la jeg på 1 liten boks på min båt og da hadde jeg problemer med å holde den ren under hele sesongen. Når jeg har lagt nok har båten vært like blank på høsten. Det er mulig å legge VC 17 over gammelt bunnstoff men et strøk enkomponent primer er nødvendig. Problemet er ofte overflaten, fordelen med tynnfilmstoffet er at det er glatt hele sesongen. VC 17M er utrolig enkelt synes jeg, men skal båten ligge ute flere år finnes det nok bedre alternativer. Når det er sagt så kjenner jeg flere som kun har båten oppe annenhver sesong og det går helt fint. Men da må det legges nok ved stoffing.

Det er forøvrig fiskesjarker her sør som går med VC17M mange fordeler med enkelt vedlikehold.

#24 arkmarin Ikke pålogget Postet 09.02.12 16:58

• Seiler D5LA 2011
  • Medlem
Jeg bruker ca 2 l NonStop selvpolerende Jotun på min 36 fots Omega seilbåt. Jeg tynner den ut med vel 1/3 tynner og får da et meget tynt lag. Det er mer enn tilstrekkelig til å holde groe bort. Jeg har båten i sjøen fra sist i april til først i oktober. Jeg bruker høyttrykkspyler ved oppsett og spyler da vekk resterende bunnstoff. Dermed blir ikke laget av bunnstoff tykkere og tykkere for hvert år.

#25 quantumduck Ikke pålogget Postet 09.02.12 17:20

• Medlem

Vis innleggalidal, på 09.02.12 09:53, skrev:

... VC17 skal iflg denne produktbeskrivelsen dekke ca 9,9 m2 pr liter.
Nå skal egentlig ikke jeg si et eneste pip før jeg har sett hvordan det ser ut under, men generelt kan man vel regne med at produsentens anbefalinger er godt på «den sikre siden».

#26 ravddo Ikke pålogget Postet 09.02.12 20:58

• Medlem

Vis innleggarkmarin, på 09.02.12 16:58, skrev:

Jeg bruker ca 2 l NonStop selvpolerende Jotun på min 36 fots Omega seilbåt. Jeg tynner den ut med vel 1/3 tynner og får da et meget tynt lag. Det er mer enn tilstrekkelig til å holde groe bort. Jeg har båten i sjøen fra sist i april til først i oktober. Jeg bruker høyttrykkspyler ved oppsett og spyler da vekk resterende bunnstoff. Dermed blir ikke laget av bunnstoff tykkere og tykkere for hvert år.

Ja jeg vil tro at det var arealmessig like mye jeg brukte. Jeg brukte litt mindre men så er jo arealet litt mindre også.