http://www.sonata.org.uk/index.php
Må være en helt ypperig båt å lære seiling i, kjenner dog ikke båttypen fra før av, må jeg tilføye. Dog ser det ut som det er et aktivt miljø for klassen fortsatt (i England), og det tyder vel på at båten har gode seilegenskaper, er morsom å seile, responderer på trim osv. Aktivt miljø antyder kanskje også bedre tilgang på reservedeler og utstyr (selv om det sannsynligvis vil måtte bestilles fra England).
Båter fra denne tiden pleier å ha en gammeldags mastheadrigg, dvs. stor genoa og lite storseil. Greit nok, men tungvint å håndtere. Her ser jeg isteden en mer moderne brøkdelsrigg, så plusspoeng for det. Men salingshornene («tverrpinnene» midt på masta) er ikke vinklet akterover, noe som muligens tilsier at riggen har lensetakler («barduner» fra omtrent der forstaget er festet til masta og ned akterover, som skal strammes og slakkes ettersom hvilke halser («side») man seiler på). Noen rigger har lensetakler av ren nødvendighet for stabilitet, mens andre har det mer som hjelp til trimmingen. Hva som er tilfelle her vet jeg ikke, men det er ikke noen stor greie å henge seg opp i.
Hvorvidt båten er trygg eller ikke kan jeg ikke si noe om, etter min mening er det kaptein og mannskap som er trygt eller ikke, båten er bare i større eller mindre grad morsom å seile :-) Men det fins sikkert mer sedate konstruksjoner å velge i samme prisklasse. Disse blir da antagelig mindre lærerike, med mere «død» mastheadrigg hvor trimmingsmuligheter, og dermed læringsmuligheter, ikke er tilstede i samme grad.
Siden det er et aktivt miljø rundt båten, med egen facebookgruppe og greier, ville jeg kontaktet noen eiere for å få mer tilbakemelding, og kanskje tips om hva det er lurt å se etter når man besiktiger båten.