larshans1, på 06.02.12 07:37, skrev:
Opplegget er at jeg må få plass til den på dekket på vår Maxi 108. Da er det vel ikke like mange muligheter...
Barna er 7, 8 og 10 år gamle.
Hvordan seiler f. eks. en Walker Bay i forhold til Optimist?
Først vil jeg si at du må IKKE kjøpe en Laser. Jeg fikk selv dette i 12års alderen og det ble en nedtur. Hadde hverken styrke eller tyngde til å håndtere denne båten når det blåste litt og ende med uendelig mange kullseilinger. Byttet til en Europajolle ett år etter og fikk mer glede av den etter som årene gikk og jeg ble tyngre og sterkere.
Jeg har nå hatt en Walker Bay 275R (rid) i flere år og er kjempefonøyd.
Ungene er 7, 10 og 13 nå og har hatt (og har fortsatt) utrolig mye glede av denne båten. Meg selv (og flere andre voksne) har også hatt seilturer i denne flere ganger, også i relativt mye vind og sjø. Da med våtdrakt siden sjøspruten kastes over båten. Ungene bruker denne som seiljolle, robåt til "ekspedisjoner" og motorbåt (4 hk). De bader også mye med den, snur den rundt og dukker under/inni og sitter oppå.
Hele familien på 5 får faktisk plass (også med motor), og vi har brukt den flere ganger på kortere turer for å komme til badeplasser osv. Den er utrolig god å ro (grunnet skrogformen), men går derfor desto dårligere med motor. Klarer ca 7 knop med 4hk og da "setter den seg på ende". Motoregenskapene er vel det eneste "negative" jeg kan si om båten, men det gjør ikke så mye for oss siden ungene liker best å ro (ordentlig motorjolle har vi hjemme), og på båttur har vi god tid, også når far skal på butikken.
Seilet pleier jeg å rulle inn på masten og det tar da bare et par minutter og rigge den. Har byttet blokken til storeil-skjøtet til en med cleat (taulås) og montert en karabinkrok. Da er det bare å sette nedi masten, rulle ut seilet, knipse fast karabinkroken til blokka, sette nedi kjølen og knipse fast roret, så er man i klar.
Ble mye "reklame" dette. Jolla var dyr i innkjøp, men har ikke angret en eneste gang. Har fått igjen hver krone i båtglede for både barn og voksne.
Om du får plass på dekket vet ikke jeg, men den har lav vekt og er lett og håndtere.
Jeg har aldri seilt optimist så har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men jeg synes den seiler ok til vårt bruk. Tror man kan få større seil om ønskelig, men vi har ikke hatt behov for det.
Her er to av mange bilder av båten vår.
To barn.
En voksen og ett barn.
Redigert av 5knop: 31.03.12 11:01