Bølgehøyde er igrunn også en særdeles viktig faktor. For motorbåter er kanskje det den største hemskoen. Signifikant bølgehøyde og frekvens. Når jeg skal passere Stad eller gi råd til andre er det studie av spesialvarselet for Stad som gjelder. Vindretning og styrke har naturligvis mye å si for bølgehøyde og bølgefrekvens.
Faktorene som jeg tar hensyn til er signifikant bølgehøyde, bølgeretning, frekvens og vindretning. Smertegrensen er signifikant bølgehøyde på 1,5 til 2 meter og minimum 8 sekunders bølgefrekvens. 1,5 meter signifikant gir største bølger på 3 meter. Dette er en båt på 31 fot.
Jeg har kun passert Stad to ganger. Første gang med 31fot cabincruiser, andre gang med 40+fot seilbåt. Dette gav to helt ulike opplevelser. Seilbåter tar nok Stad bedre enn rene motorbåter. For min egen del vil Stadtunnel åpne for en helt nye ferdsel til sjøs. Passering av Stad ta en kanskje i dag fordi en skal på lengre turer, ukesturer eller mere, man krysser ikke Stad for en dagstur, for å si det slik!. Med tunnel vil ferdselen definitivt øke mellom regionene. I fremtiden, med tunnel, vil jeg garantert heller ta helgeturen fra Ålesund til Selje, Måløy Kalvåg mm i stede for Geiranger mm. -og da gjerne flere ganger i sesongen. Nå passerer man Stad kanskje 1 gang tur/retur i løpet av sesongen. Jeg har en mistanke om at flertallet i regionen med motor/seilbåt faktisk aldri passerer Stad i løpet av livet. -men det er ren spekulasjon.
Sett fra nordsiden av Stad så er det svært mange fine plasser i aksen Molde til Måløy. Det er skjelden jeg i dag setter kursen fra Ålesund og retningen mot Stad for å oppleve stedene i den retningen. Med Stadtunnel vil dette bli langt mere attraktivt.
Det blir kanskje litt på siden av undersøkelsen, men et moment er jo også hva folk er villig til å betale for å passere gjennom tunnelen.
Jeg tok en rask oppmåling på gulesiders sjøkart. Med utgangspunkt i Sandshavn, nord for Stad, og destinasjon Selje, så halveres antall nm. Sandshavn-Selje over Stad ca 32 nm. Sandshavn-Selje gjennom tunnel ca 15 nm. Med min D6-motor så er det 30-40 liter diesel spart, hvilket er drøyt 400 kroner. Besparelsen i drivstoff vil være enda større da man vil gå på et langt mere økonomisk turtall/fart gjennom tunnelen enn over Stad. Deretter er jeg villig til å betale ekstra for fleksibiliteten det gir. Man ligger ikke værfast og man kan reise når man vil. Ferieplaner er da ikke avhengig av akseptabelt vær og ferien/ langturen til vest- og sørlandet kan gjennomføres uansett og retur til jobb etter endt ferie går smertefritt uten landligge og busstur. Så, en 1000-lapp for passering for en 31 fots båt er jeg ikke fremmed for. Halvparten av dette er jo i ren drivstoffbesparelse, så da vil det i prinsipper koste 500.
30 kroner pr fot båt? -helt greit det :)
Redigert av Eureka: 07.02.12 13:47