Jump to content

Tips ønskes, bygging av dør til nedgang på seilbåt


Janda

Recommended Posts

Har en Jeanneau 39i som originalt er utstyrt med plexiglass som luke ned til cabin, fra cockpit. Jeg ønsker en mer lettvint løsning, og driver å planlegger to dører som står på hengsler, og lukker mot eksisterende profiler til plexiluken. Håper på tips om materiale, byggemetode og gjerne tegninger eller bilde av løsningsforslag.

Ser for meg en byggemetode som resulterer i en sterk og ikke for tung og plasskrevende i tykkelse.

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er jo en tradisjonell luke / lem - løsning til cabin en svært gjennomprøvd løsning som holder cabinen tørr uansett vær. Jeg tror det er viktig å være bevisst at du trolig ikke vil kunne få en like trygge havseileregenskaper med en todelt, hengslet dør. Om du vet at du ikke skal krysse åpne havstrekninger er det kanskje ikke noe problem....

Link to post
Share on other sites

Forte; dørene fra Zarcor virket som en superfin løsning, hvis en er litt fingernem så skulle det være mulig å lage disse selv. Men, prisene fra Zarcor var ikke så gale. Maritime as har plastplatene og hengsler hvis en ønsker utfordringen og gleden med å lage dem selv..

Sofaseilern; det er selvfølgelig et must å beholde original løsning som reserveløsning når været er prekært.

Takk for nyttige innspill.

Link to post
Share on other sites

Løsningen vi har ombord hos oss synes jeg er utrolig lettvindt og praktisk. Luken er todelt horisontalt og glir i en kassett. I åpen posisjon er luken felt ned i en kassett over motorkassen, drar jeg den opp følger den nederste delen med automatisk pga klosser mellom lukene og låses med vanlige lukelåser øverst imot karmsidene. Slipper da løse luker som må stues bort eller hengslede luker som er i veien. Enkel og robust konstruksjon.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg kan ikke tenke meg bedre løsning enn vist av showbird. Vi har to dører av tykk plexiglas og vanlig skyveluke over. Døren kan festes individuelt i åpen stilling, Lukket er de i praksis et stort vindu ut cockpiten. Har skinner på å utsiden for å sette inn en svært kraftig stormplate av tykk finer....som aldri har vært brukt. Men selvfølgelig kan det være ulike og andre bra løsninger alt etter hvordan nedgangen er konstruert.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...