Kjempe fin tur.
Du burde vurdere å ta den selv.
Tok turen for noen år siden og turen gikk på følgende måte:
Ble hentet lørdag morgen.
Han jeg skulle ha med kom fra fest

så jeg ble meget urolig om jeg fikk han med meg på flyet. Heldigvis var baren på Gardermoen stengt og jeg overbeviste han om at kaffe var bra og godt så tidlig om morgenen

.
Kom oss til Flesland og ble hentet av en jeg hadde en avtale med og kjørt et par timers tid nord for Bergen (da ble han jeg hadde med veeldig stille i bilen

).
Fremme ca 11 tiden og gikk gjennom alle papirer ++ (hadde avtale at selger skulle legge igjen div. service utstyr).
Etter en times tid bunkret vi båt og kropp og han som var med kviknet til litt mere.
Hadde kjøpt kart hvor rutene var tegnet inn.
Blåste en del og dro på innsiden av Stord.
Etter hvert som vi kom utover Bømlafjorden og Sletta var den mye vind og bølger.
En etter en gikk vindusvisker armene i stykker

.
Kjørte ut og endret kurs innover mot Haugesund for å slippe å få bølgene på siden.
Prøvde å få tak i noe utstyr for å få fikset vinduspusser armene, men det var ikke lett en sen lørdag.
Spiste og sov godt den natten.
Om morgenen så vi en service bil på brygga som var hjelpsom så vi fikk død reparert vinduspusserne.
Fylte diesel i Skudneshavn og vurderte været.
Det blåste mye, men så ikke ut til å være så store bølger så vi ble enig om å prøve et lite stykke og fant ut at vi kunne dra inn til Tananger hvis det ble for mye.
Brukte en del tid på å finne beste hastighet og når vi fant den (ca 17/18 knop) så fungerte alt bra.
Vi ble enig om å fortsette å ha Egersund som neste alternativ hvis det ble værre.
Det ble mye vind og bølger etter hvert og vi lå langt ute som anbefalt av noen som har gått denne turen ofte (han jeg hadde med hadde gått den turen en gang før).
Når vi nærmet oss Egersund foreslo jeg at vi skulle gå inn å slappe av litt og spise, men ble overtalt til å fortsette så det ble kalde pølser om bord.
Etter Egersund ble det mye vind og stroore bølger (tror vi burde vært lengere ute).
Ble sliten av turen så det var viktig å kunne bytte på hvem som kjørte.
Dette stykke var også veeldig langt og vi hadde stiv kuling som kom inn fra styrbord side akter.
Når vi kom til Mandal besluttet jeg at vi skulle dra innaskjærs.
Vi fortsatte til Arendal og kom i havn rett før det ble mørkt.
Spiste og sov godt den natten også.
Våknet litt sent og det var tåke.
Fylte Diesel.
Hadde tenkt å gå innaskjærs til Lyngør, men pga. tåken dro vi ut utaskjærs etter Tromøysundet.
Tåka ga seg, men vinden økte på en del , men mye mindre enn hva vi hadde hatt så det gikk veldig fint.
Var på båthavna ca kl. 1400.
Kjempe fin tur.
Tar den gjerne en gang til, men strekningen Stavanger - Mandal er lang og ikke alltid noen familie tur.
Kjør turen, men ha god tid (bedre enn det vi hadde).
Redigert av Sitrin: 08.02.12 12:04