Ip.Content

Logo

Norge invaderar – krig i norra Bohuslän

• Logg inn for svare
82 svar på dette emnet

#81 Astor Ikke pålogget Postet 13.02.12 16:09

• D5L 2006
  • Medlem
Alltid morsom lesning når vi båtfolk drar fram gamle historier.

#82 Phyx Ikke pålogget Postet 21.02.12 11:35

• Medlem
Er selv fra Strømstad og bor der fortsatt og det er ikke rart mange blir irritert over norsk oppførsel innimellom. Men samtidig er det ett godt/vondt forhold. Strømstad er avhengig av norrmen men når det og vise respekt for dit medmenneske ikke finnes vokser irritasjonen. Ny rike norrmen med store båter som ikke skjønner noe av båtliv blir det fort gæli.

#83 JRK Ikke pålogget Postet 21.02.12 14:20

• Medlem
Hei,

Vi bør ikke glemme at det faktisk er kulturelle forskjeller mellom svensker og nordmenn selv om de er i ferd med å vaskes ut.
Svensker promenerer - Nordmenn står på ski.
Svensker er gjerrige - Nordmenn sløser.
Svensker er fattige - Normenn er rike.
Svensker står gjerne i kø - Nordmenn er stolte over å klare å snike.
Svensker ønsker mer ro i skjærgården en Nordmenn osv...
Vi er vel det man kan si litt mer frampå i de fleste situasjoner en vårt broderfolk, så da er det kanskje ikke så rart at det oppstår situasjoner. Jeg har opplevd 2 negative opplevelser i løpet av 10 års fartstid i Sverige. Det må vel sies å være bra! En i Strømstad og en i Grebbestad, og det var ingen svensker involvert. Jeg synes vårt broderfolk har god høyde under taket både på restauranter og ute i skjærgården.  :flag_sw: Takket være det har jeg hatt veldig mange positive opplevelser, og klart flere en det jeg har opplevd langs egen kyst.