Ip.Content

Logo

Norge invaderar – krig i norra Bohuslän

• Logg inn for svare
82 svar på dette emnet

#61 jernkjøl Ikke pålogget Postet 10.02.12 20:48

• Medlem
Båtkultur i endring mer enn at vi nordmenn er spesielt sære tror jeg er mere riktig. Jeg kan ærlig talt ikke kjenne igjen at vi nordmenn er så ille, eller verre enn svensker og dansker.
Ofte virker det som nordmenn flokker seg mere i båtferien, mens svensker og dansker reiser mer alene eller mindre grupper. Store grupper med norske båter synes bedre.
I gjestehavner har alle nasjoner sine svarte får.
Jeg blir like forbannet av å vente 20 minutter med å fylle drikkevannskanna på 10 liter om det er en svenske eller nordmann som står der å vasker sitt smykke for n'te gang.
Eller at ladestrømmen blir dratt ut fordi noen skal lage mat i microen.
Unngår å legge meg utenpå båter hvor den innerste er nypolert, stor og nyervervet. Uansett nasjonalitet.
Orker ikke den diskusjonen som blir hver gang vi går over denne båten og legger igjen litt sand etter en dag på stranden med ungene.
Men en ting har forundret meg gjennom flere år. I gjestehavn (Strømstad-Gøteborg) blir jeg nesten uten unntak alltid liggende ved siden av svenske eller danske båter. Der er det alltid plass.

Nå liker jeg ikke å ligge i gjestehavn, like lite som campingplass.
I stedet gleder jeg meg over alle de flotte utehavnene både langs norske og svenske kysten. Der opplever jeg stemningen som helt annerledes. Og kommer det en mørk sky eller et friskt vindpust blir det med ett nærmest folketomt.
Og setter noen stoler og grill på stedets flotteste plass uten selv å være til stede, tenker jeg at det var jo flott og benytter meg av "tilbudet".
Blir litt som barna på stranda. De andres leker er alltid mest spennende. Uansett hvem nasjon de kommer fra. Men hyle og le gjør de, og på stranda skal de alle.   :cheers_wine:

#62 Cathrine. Ikke pålogget Postet 10.02.12 21:33

• Medlem

Vis innleggjernkjøl, på 10.02.12 20:48, skrev:

Og setter noen stoler og grill på stedets flotteste plass uten selv å være til stede, tenker jeg at det var jo flott og benytter meg av "tilbudet".
:cheers_wine:

he he :cheers_wine:

#63 REM Ikke pålogget Postet 10.02.12 21:57

• D5LA 2006
  • Medlem
De vi har med å gjøre er etter allt å dømme hytteeiere fra Nøtterø-Kragerøsjærgården på weekendutflukt til nabolandet. Der i gården er denslags oppførsel det naturligste ting i verden.

Sjikanøse og ulovlige stengsler

Redigert av REM: 10.02.12 22:04

#64 pettersand Ikke pålogget Postet 10.02.12 22:21

• Medlem
Ja, og ikke alltid like hyggelig spør du meg. På toppen legger de joller for å holde av plasser til kompiser på brygger i friområder. Opplevd dette særlig i området Porsgrunn kommunes friområde.

#65 pettersand Ikke pålogget Postet 10.02.12 22:22

• Medlem
Ja, og ikke alltid like hyggelig spør du meg. På toppen legger de joller for å holde av plasser til kompiser på brygger i friområder. Opplevd dette særlig i området Porsgrunn kommunes friområde.

#66 roger-jo Ikke pålogget Postet 10.02.12 22:23

• Medlem

Vis innleggREM, på 10.02.12 21:57, skrev:

De vi har med å gjøre er etter allt å dømme hytteeiere fra Nøtterø-Kragerøsjærgården på weekendutflukt til nabolandet. Der i gården er denslags oppførsel det naturligste ting i verden.
Sjikanøse og ulovlige stengsler
Det kaller jeg skive bom, tenk å blande inn strekningen Kragerø  - Larvik når avhandlingen  omhandler strekningen  OSLO til Sandefjord.Post bildePost bilde

#67 Cathrine. Ikke pålogget Postet 10.02.12 22:39

• Medlem

Vis innleggREM, på 10.02.12 21:57, skrev:

glad jeg ikke er hytteier  :yesnod:
nå vil vel jeg tru att ikke de kjører lengre en til strømstad.
nå har jeg kjørt nedover svenskekysten til smøgen i 7 år med draco21 og født og oppvokst i båt på ferie i det stooore eu land. og min oppfattning er det at svensker med store båter bryr seg ingen ting når de kjører 20knop i trange sund(låvlig kjøring mellom skjær).men det svenskene bryr seg om er en stakkars nomann som sitter i en campinstol i steden for en pute. kjenner jeg bryr meg lite om det.
de som gidder å irritere seg over småting må ha ett utrulig fint båtliv :discuss:

#68 Julie III Ikke pålogget Postet 10.02.12 23:18

• Medlem
Som man reder så ligger man... Sjelden passer vel ordtaket bedre :giggle:
Er man blid og hyggelig mot andre er som regel folk hyggelige tilbake er vel min erfaring. Men klart.. Grinebittere finnes overalt  :tongue:
Men leser man igjennom tråder her, skjønner jeg jo godt om folk blir usikre og kanskje ikke tør å hilse. Man kan jo ha risikert å ødelagt hele ferien til noen fordi man kjørte pysevispen 2sek for lenge, hadde klysete seilerjakke eller feil båt... Jeg blir helt matt av holdningen til enkelte.
  :cheers:

#69 Cathrine. Ikke pålogget Postet 10.02.12 23:23

• Medlem

Vis innleggJulie III, på 10.02.12 23:18, skrev:

Sjelden passer vel ordtaket bedre :giggle:
Er man blid og hyggelig mot andre er som regel folk hyggelige tilbake er vel min erfaring. Men klart.. Grinebittere finnes overalt

kan vel ikke bli mere enig, og det trur jeg de fleste er :thumbsup:

#70 pettersand Ikke pålogget Postet 11.02.12 11:20

• Medlem
Ja,ja....Næmen så hyggelig at du holder av båtplass til kompisen med jolla di, og enda hyggeligere når du fyller opp brygga med campingutstyret, og hyggen når nye høyder du sitter halv og helfull og gryler i baden baden med unger springende rundt.

#71 quantumduck Ikke pålogget Postet 11.02.12 19:27

• Medlem

Vis innleggKristian_H, på 09.02.12 17:37, skrev:

Jeg har seilbåt og jeg HATER all blaffringog dunking, om jeg hører noe på min egen båt blir jeg utrolig flau over at jeg ikke fikset det før det begynte og ville aller helst gått rundt hele havna å beklaget meg for alle.
Når det kommer til motorbåter syntes jeg alle sammen er hyggelige i havn og lyder som thrustere og større motor enn 50 HK hører båtlivet til. De motorbåtene som irriterer meg noe grådig derimot er de som ikke klarer å kjøre mer enn 20 meter unna med hekkbølger som er like høye som båten.
Husker jeg våknet tidlig en morgen på Koster og gikk ut på dekk. Der satt jaggu damen i nabobåten og vasket fenderne mine med oppvaskbørste gitt! Forklaringen var at de hadde knirket og gnidd hele natta, inntil hun hadde stått opp og hatt på zalo for å få det tyst. Som hun jo syns hun måtte fjerne etterpå. Etter det har jeg stort sett brukt strømpe på fenderne mine.

Forøvrig syns jeg de aller fleste er både hyggelige å hjelpsomme. Dårlige opplevelser hører med til sjeldenhetene.

#72 Astor Ikke pålogget Postet 12.02.12 09:25

• D5L 2006
  • Medlem
Du har helt rett.  Dårlige opplevelser hører med til sjeldenhetene.  
Til min fordel husker jeg mindre og mindre.  Alderen?

#73 pettersand Ikke pålogget Postet 12.02.12 14:15

• Medlem
Siden jeg fremstår som en riktig sytepave vil ved nærmer ettertanke mene at jeg har veldig lite å klage over og at folk er folk og vanligvis hyggelig både på sjø og land. :thumbsup:

#74 quantumduck Ikke pålogget Postet 12.02.12 19:40

• Medlem

Vis innleggpettersand, på 12.02.12 14:15, skrev:

Siden jeg fremstår som en riktig sytepave vil ved nærmer ettertanke mene at jeg har veldig lite å klage over og at folk er folk og vanligvis hyggelig både på sjø og land. :thumbsup:
Husker spesielt en gang hvor jeg hadde tatt inn mye vann etter at både propell og aksel hadde seilt sin egen sjø. Mente det var best å ligge til brygge hvor det var såpass grunt at båten kunne stå på bunn til redningsskøyta kom, og la meg ved nærmeste egnede brygge. Men nei; -Her kan ni inte sjunka, jävla norrbaggar! Muligens var gjestfriheten basert på tidligere erfaringer med mine artsfrender ...

#75 pettersand Ikke pålogget Postet 12.02.12 21:46

• Medlem
"Ni kan inte ligga her djævlar, her badar vi nakana og k...... etteråt"..skreik en aldrende og særdeles vellfødd gubbe til oss da vi skulle legge oss til et berg ned på svenskekysten. Selv om vi vel kunne tenke oss å studere denne svenske varianten av vannsport litt nærmere, trakk vi oss høflig tilbake. :flag_sw:

#76 Kristian_H Ikke pålogget Postet 12.02.12 21:49

• Medlem
dette gjelder visst heller ikke bare i vårt naboland, vi har båten på land i Son og var der og mekka litt på lørdag, spiste da lunsj på en kro ikke så langt unna. De på nabobordet satt og snakket om butikker og litt av hvert men interreserte meg ikke spessielt mye før de kom inn på den nye delikatessen på brygga så sa en av de "den passer vel for de jævla kaksene som kommer hit med de svære båtene" og virket som at alle samtykket til dette  :rolleyes:

#77 Coast Ikke pålogget Postet 12.02.12 22:43

• Medlem
"Varför har ni så långa båtar?"  skrek  den eldre svensken i en "Rasmus" til meg mens jeg lå fortøyd i Lilla Bommen i Göteborg med en 39 foter.  Jeg så opp fra boken, reiste meg opp og spurte om jeg skulle ta imot båten hans.  "Ni kan faen meg hellre gå til et annat ställe" var svaret jeg fikk før jeg konsentrerte meg om boken igjen.

#78 JRK Ikke pålogget Postet 13.02.12 14:25

• Medlem
Hei,

Denne diskusjoen begynner og minne om resten av verden rundt oss.
Får man for store sosiale/økonomiske forskjeller blir det uro.

#79 REM Ikke pålogget Postet 13.02.12 14:56

• D5LA 2006
  • Medlem
Vi kom sigende inn på på sørsiden av Bjørnåsen (MusøSaltet), kastet dreggen og la oss med nesa inn mot land. Det var vindstille, pent vær og tilleggingen gikk aldeles udramatisk.
Bortenfor oss en 15-20m vei eller så, lå det en båt til, en svensk seilbåt av eldre årgang, om lag 30 fot?

Vi så intet tegn til liv om bord og regnet vel med at de var på tur, eller kanskje lå og strakk under dekk?
Vi gjorde klar fortøyningene og satte oss på fly for å ta en øl, og nyte den fine midtsommeraftenen.

Da så vi at eieren kom tilsyne i båten. Han stod langs rekke og så på oss ett øyeblikk, før han knappet opp smekken og pissa rett imot oss.

#80 tuffff Ikke pålogget Postet 13.02.12 15:12

• Medlem
i 1982 - etter et helv..... forrykende torden- og regnvær mellom Fjällbacka og Hamburgsund - ble vi gående litt frem og tilbake i Hamburgsund for å se etter noe ledig plass. Da dukket det opp en eldre dame på vestsida sundet og hoytet oss inn til sin private brygge. "I sånt gjädrans vær kunde vi inta vara på sjøn inte."
Der fikk vi ligge longside over natten, og opplevde bare smil og lutter velvilje.

mvh tuffff