Jump to content

Endelig er vannscooter lovlig igjen


Honduras

Recommended Posts

Da er politiet ferdig med etterforskninger, og har i denne saken erklært at forholdet ikke er straffbart.

Vær oppmerksom på at dette gjelder scootere produsert helt eller delvis i EU, dvs stort sett Sea-doo (Rotax-motor fra Østerrike) samt HSR (Italia)

Kjøper du Honda, Yamaha, Kawasaki etc sitter du i saksa.

 

Sea-Doo lovlig

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser helst at disse bråkebøttene forblir forbudt.

 

Er det mange år siden du så en vannscooter sist?

På det glade 80-tallet var det et fantastisk bråk fra to-takterne, men de nye med firetakts-motor er utrolig stillegående synes nå jeg. Ble forbikjørt i sommer at to Sea-doo mens jeg tøffet avgårde i snekka. De holdt sikkert 50-60 knop, men var utrolig stillegående sammenlignet med flertallet av daycruiserne med 75-150hk påhenger som kjørte forbi.

Link to post
Share on other sites

lurer på hva jeg skal gjøre med mine to Polaris som samler støv i garagen :confused:

 

Du går inn på Glen-L og bestiller deg tegninger på Squirt. Du kan også laste ned informasjon om hvordan du bygger de med vannjet.

 

Da har du en kul båt som du kan bruke helt lovlig.

 

 

 

Polarisene er vel ikke bygget i EU, så de kommer du nok neppe til å få brukt på lovlig måte igjen.

Blir det for mye mas, kan du sende meg en IM, så skal jeg komme å hente dem... :cool:

Link to post
Share on other sites

Yngste sønn vurderer en sånn en. 60 knop er i mine øyne galskap, men "gutten" er over 18 og hvis jeg får lov til å prøve'n, skal jeg ikke gjøre han arveløs.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33476199

 

Noen som har peiling på hvor mye det koster å forsikre disse vannskuterene?

 

Er litt usikker på når SV gir opp og de blir formeldt lovlige.

 

I følge hjemmesiden til jetrade.no jobber miljødepartementet og spesielt SV å omgå vedtaket fra ESA.

 

http://jettrade.no/index.php/Nyheter/Lovlighet.html

 

Hvis de blir betegnet som båt er det vel også krav om båtførerbevis for å bruke vannskuter?

Redigert av Mariell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen som har en ca ide om hvor mye forsikring koster og om man må ha båtførerbevis?

Regner med at forsikring koster skjorta og regner med at båtførerbevis er ett krav.

Hadde vært greit med en nogen lunde ide, når jeg skal forsøke å overtale poden til å bruke de 140K til innskudd i en leilighet eller noe annet fornuftig.

PS. Han har ikke alle de 140K, det er der jeg kommer inn i bildet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Båtførerbeviset kan du vel gå ut fra at han trenger, selv om du ikke direkte har sagt hvor gammel han er. De fleste scooterne har mer enn 25hk....

 

Når det gjelder forsikringsprisen, hvor lang er egentlig en strikk. Antar det vil være to priser her, avhengig om det er han på 18-20 år som skal ha sin første og eneste forsikring, eller om det er du på 40+ som får et tillegg på din eksisterende portefølje.

Så er det vel spørsmål om fylke, båthavn, Securemerking, tracking, skadehistorikk etc etc som påvirker selskapets risikovurdering.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet var det støyen som stoppet de. Men jekke ut motorsystemet å selvbygge noe ala Pioner 11, så var støyen plutselig helt i orden? Et forbud som allerede dagen det kom var gått ut på dato.

 

Husker jeg som yngre syntes det var støyende å ligge på svabergene å høre disse vepsene. De jeg ser (for hører de knapt) i dag på mine eldre gretne dager gjør meg ingenting.

Må jo være moro å bytte ut lettbåten med noe slikt om badeplatformen tåler det :lol:

 

Reglene for støy og sjenanse ligger i lovene fortsatt. Så om en blir plaget med mye lek rett ved der en er så har en full rett til å be de dempe/fjerne seg.

Link to post
Share on other sites

Ingen som har en ca ide om hvor mye forsikring koster og om man må ha båtførerbevis?

 

Hei

Vi har hatt en slik 260hk i 2 år nå (solgt nå) og forsikringen er ganske dyr i enkelte selskap. Mitt selskap UNISON forsikring er gode på pris. Du må ha en tilhørighet til en bilklubb, naf el.lign for å få forsikring der. jeg betalte rett i undrkant av 2.000,-

 

Jeg sa det samme om min sønn ved kjøp av denne Seadoo`n men kan love deg at det er hysteriskt morsomt, veldig kuult å kjøre, så kuult at om jeg hadde hatt plattform stor nok på båten, så ja da skulle det ligget en slik der til meg selv

Link to post
Share on other sites

Har sett sånne på slep ja - litt langt slep så går nok det greit.

Jolla vår veier rundt 320 med full tankt. Mister et par knop marsjfart med den på hekken. Setter på større flaps og speed rails i vinter - det skal visst hjelpe :smiley:

 

Jeg synes vannscooterne har blitt så store at de er lite egnet på hekken (om man ikke har en veldig stor båt da). Skulle gjerne sett flere med 2 seter - som er lette og raske.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konklusjonen ift. siste melding fra Politiet er vel at de ikke er ulovlige i hvert fall, så får tiden vise om de er lovlige.

 

Ja, skjønner at politiet ikke har noen lovhjemmel å straffe bruken av disse med p.t. At de da ikke vil ha en mengde slike saker liggende i påvente av en mer endelig avklaring er også forståelig mtp. ressurssituasjonen.

 

Men om det jobbes febrilsk politisk for å lage ett gyldig forbud, vil det ikke da medføre enn viss finansiell risiko å blåse 150k på en slik?

Link to post
Share on other sites

Jeg så i sommer en NW 420 med en vandscooter på hækken. Den lå på land som følge af en propel-skade og der var en del af badeplatformen trykket ned som en følge af vægt-belastningen. Jeg er ikke bådkonstruktør, men der må være store kræfter på spil når der hviler over 300 kilo på en platform i høj søgang.

 

Noget andet er at jeg selv har leget med tanken om en vandscooter. Men netop opgivet den på grund af problemerne med transporten. Der er en klar dom i DK om at de nu er lovlige overalt og det frister jo. Og der er mange "fejlkøb" af disse hvor køberen fortryder efter en sæson, så brugtmarkedet bugner med tilbud.

Link to post
Share on other sites

 

Men om det jobbes febrilsk politisk for å lage ett gyldig forbud, vil det ikke da medføre enn viss finansiell risiko å blåse 150k på en slik?

 

Er vel det. På den annen side hvis de kommer ut av den gråsonen de er i nå og blir helt lovlig. Spørs det om ikke prisene vil gå betydlig opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...