Jump to content

Toalett-tømming i sjøen forbys helt i Sverige fra 2015


Salt

Recommended Posts

Denne linken fant jeg på facebook.com/kosterhavets nationalpark her om dagen.

Fra Transportstyrelsens side var det linker videre til praktiske løsninger for ombygging.

Det er da ikke så ille lenge til 2015! Og i Ytre Hvaler nasjonalpark og Kosterhavets nationalpark er det forbudt å tømme septiken allerede nå. Så det spørs om ikke det blir aktuelt å årne en løsning i løpet av neste vinter, om ikke før. Nytt høl i dollbordet, T-stykke over skroggjennomføringa, 38 mm slange mellom T-stykket og den nye greia i dollbordet, og vips er det i orden. De skal visst få opp en tømmestasjon i Skjærhallen i år.

Link to post
Share on other sites

Spennende å se hvordan de skal håndheve dette...

 

Det kommer sannsynligvis forskrifter om at røropplegget i forbindelse med dass/septiktank skal utformes slik at det ikke er mulig å pumpe septik direkte overbord. For de som tidvis ferdes i farvann hvor det er lov å tømme (til havs), ordnes dette rent praktisk ved en treveisventil som er låst med en hengelås når man ferdes innaskjærs.

 

Det er slik det praktiseres i USA, hvor det har vært forbudt å tømme septik innenfor territorialgrensa (3 nm) så lenge jeg kan huske. Noe av det første kystvakta sjekker om de kommer ombord for rutinekontroll, er røropplegget på dassen.

Link to post
Share on other sites

Det kommer sannsynligvis forskrifter om at røropplegget i forbindelse med dass/septiktank skal utformes slik at det ikke er mulig å pumpe septik direkte overbord. For de som tidvis ferdes i farvann hvor det er lov å tømme (til havs), ordnes dette rent praktisk ved en treveisventil som er låst med en hengelås når man ferdes innaskjærs.

 

Det er slik det praktiseres i USA, hvor det har vært forbudt å tømme septik innenfor territorialgrensa (3 nm) så lenge jeg kan huske. Noe av det første kystvakta sjekker om de kommer ombord for rutinekontroll, er røropplegget på dassen.

Denne forskriften har vi hatt i mange år allerede. Det er slik som beskrevet for USA det praktiseres i Norge og i EU også. Ifølge småbåtdirektivet skal alle båter med installert toilett ombord ha septiktank og et røropplegg for tømming over dekk (utsuging) og med ventil mot sjøen som kan sikres. Når du ferdes i områder hvor tømming ikke er tillatt, skal ventilen være stengt og "sikret". Unntak gjøres kun for båter som ble tatt i bruk før direktivet trådde i kraft.

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er slik det praktiseres i USA, hvor det har vært forbudt å tømme septik innenfor territorialgrensa (3 nm) så lenge jeg kan huske.

Det er ikke helt det samme. I USA monteres låsbar ventil for valg av utløp fra toalett direkte til sjø eller til septiktank. Tømming av septiktanken har så to alternativer, enten til sjø eller til dekk med vacuumtømming.

Link to post
Share on other sites

Igge glem å oppgradere luftinga til tanken også. De pumpestasjonene suger godt.

 

Min Crownline, har originalt kun opplegg for sugepumpe på stasjon. Helt normal lufting der, ikke noe oversize eller dobbelt.

Hører med at jeg ifjor monterte inn for pumpe også, da det ikke er så utbygd med slike pumpestasjoner i Norge. På Mjøsa hvor denne båten ligger, er det kun en stasjon og den er i Hamar.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har noen tenkt igjennom alle perspektiver her ???

 

De fleste har vel en rutine på å tømme tanken søndag kveld før man forlater båten. Hvor mange tømmestasjoner er det planlagt for å ta i mot septiken. Den ekstra båtturen, for å få tømt, må vel også anses som et miljøproblem. Hva er størst?

 

Er det noe spesielt med vår egen avføring i forhold til alle andre dyr og fisk som ferdes på land eller i vann. Hvor stor andel er vår avføring i forhold til alt det andre?

 

Folk vil garantert gjøre mer fra seg på land og i vannet for å slippe denne kostnaden, for jeg regner med at dette må vi betale for.

- avføring og papir i naturen? Dette ser man allerede der dagsturbåter ferdes.

- Folk pisser mer fra rekka, flere drukningsulykker

 

Og det kan nok finnes mange flere argumenter.

 

Jeg har både på nåværende, og hadde på forrige båt tømming fra badeplattform, så jeg er forberedt og kan godt tenke meg å bruke tømmestasjoner i områder der dette er et reelt problem. Men jeg håper myndighetene bruker sunn fornuft i det videre arbeidet

Link to post
Share on other sites

I Strömstad er det en tømmestasjon. Og så vidt jeg vet er det den eneste nord for Grebbestad til nå. Den i Strömstad er ikke åpen hele året.

 

Jeg leste i På Kryss om en finne som skulle benytte en tømmestasjon på svensek østkysten. Etter mye krangling for å få havnepersonalet til å åpne stasjonen, så ble han avkrevd SEK 200 i kloakkavgift. Så at ting skal være avgiftsfritt inn i fremtiden kan man bare drømme om.

Link to post
Share on other sites

Har noen tenkt igjennom alle perspektiver her ???

 

Tja, kanskje svenskene ønsker å skremme bort norske båtturister. Regner med at det blir god plass i havnene etter at forbudet blir innført. Enten står de i do-kø, eller så har de lagt turen til andre farvann.

 

Lykke til Sverige :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Sverige har faktisk ganske mange tømmestasjoner på vestkysten i alle fall. De fleste av disse er selvbetjente og gratis å bruke. Noen få er tilknyttet private marinaer/verksteder og tar en liten avgift for å bistå tømming.

 

I de siste år har jeg hatt en Amerikansk båt, med tømming både til sjø og ved dekksavsug.

 

Det er også i nyere norske båtsportkart oppført havner med sugetømming, mener å huske at det er et titalls mellom Strømstad/Gøteborg Det er langt flere på Svenske vestkysten enn i Norge.

 

Steder jeg har brukt tømming:

 

Strømstad / Gratis

Lysekil / Gratis

Kungshamn / Gratis

Fiskebeckkil / 50 SEK.

 

Ahh: Fant en liste over tømmestasjoner i Sverige: Her kan båten din få avsugning

 

Har ikke funnet noe lingende i for Norge da... Får kikke i båtsportkartene...

 

 

En annen ting, når et slikt forbud kommer.... hvem skal håndheve dette??? Hvordan i allverden skal noen "ta" meg/oppdage når jeg trykker på tømmeknappen i 30 knop susende nedover Kostefjorden?

 

[EDIT]

Ser også av definisjonen til den nye svenske forskriften at tømming fra "hink eller potta" vi fremdeles være lov da dette ikke er definert som toelettavfall. :crazy:

Redigert av Captain Chaos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir nok en del som ikke følger disse reglene. Enten fordi de ikke har tømmemulighet fra land montert i båten, eller hvis det blir dyr avgift for å tømme tank til landstasjon. Det er jo enormt manag som ikke har uttak for tømming til land. På en del båter kan det sikkert imidlertid greit monteres en slik løsning ved å gå inn med et Y-stykke på septikslange ut fra tanken. Mht lufting der de fleste gamle båter har 13 mm slange som gjerne er litt mindre innvendig av forskjellige årsaker (klemt slange, belegg ett overfylling av tank mm). Hvis pumpestasjon fra land er kraftig kan det nok som Bitteliten nevner bli forskjellige resultat av slik tømming, f.eks deformerte tanker på gamle båter.

 

Har vært nødvendig med reparasjoner/utbedringer av septiksystem på flere gamle båter som jeg har hatt, og det er som oftest en jævla drittjobb. På noen båter er det jo greit tilgjengelig, men på andre er det vanskelig.

 

Vil egentlig anbefale alle å få modifisert slik at det blir 2 tømmemulighter selv om de ikke skal til Sverige med det første. Et uttak til land kan uansett brukes for nødtømming hvis pumpen ut til sjø ryker, og man kan også med fordel bruke uttak til land for å skylle septiktanken godt med ferksvann av og til.

 

Lov om tømming fra land såsant man ikke er midtfjords vil nok sikkert komme i Norge også. Å tippe når det skjer er vel ikke enkelt med tanke på vårt byråkrati. Om det er riktig å påby dette kan man jo sikkert diskutere i det vide og breie, men tror ikke det vil innvirke mye på at dette kommer også i Norge.

 

Ja, ja får set etter båt med tømmemulighet fra land nå da så slipper jeg en ny septikjobb :pray:

Link to post
Share on other sites

På en del båter kan det sikkert imidlertid greit monteres en slik løsning ved å gå inn med et Y-stykke på septikslange ut fra tanken. Mht lufting der de fleste gamle båter har 13 mm slange som gjerne er litt mindre innvendig av forskjellige årsaker (klemt slange, belegg ett overfylling av tank mm).

 

Ifjor når jeg monterte wastepumpe til tanken på Crownlinen for tømming under fart var det som du sier en grei jobb, kun på med ett Y-eller T-stykke. På den andre båten min som har denne pumpen montert på toppen av tank, vil det bli en større jobb (ikke vanskelig, men mer arbeid) å få dette klart for tømming til pumpestajoner på land. Jeg må da lage en ny inngang i tanken å legge opp ett eget tømmesystem den veien. Velger jeg å kjøre på ett T eller Y-stykke på eksisterende løsning må pumpen gå ved siden av pumpen fra land går, noe som da garantert vil føre til tørrkjøring. Ellers enig i at det kan være lurt å lage ett back-up luftesystem, skal man basere seg på kun tømming fra land.

 

 

Om det er riktig å påby dette kan man jo sikkert diskutere i det vide og breie, men tror ikke det vil innvirke mye på at dette kommer også i Norge

 

Enig, jeg tror også dette kommer i Norge, men tar tid, da det må bygges ut stasjoner for det, og vil bli vanskelig/umulig å kontrollere at alle kun bruker det.

 

Alt man gjør med disse tankene er en real "Møkkajobb". Min tank var tett i fjor, så måtte stake opp det igjen, kan jo gjette hvordan det endte når proppen endelig kom, hehe.

Link to post
Share on other sites

I norden tømmer man ikke septiken i nærheten av havner, badestrender eller ved bebygd område. Man gjør ikke det i norden. Det er DERFOR vi har septiktank.

 

Lenger syd er det ikke så vanlig med septiktank. Der går klokakken rett ut uansett hvor man ligger fortøyd. Jeg ville nok vært skeptisk til dette siste, men tydeligvis anser man dette som uproblematisk i andre land. Uansett - å tømme tanken i rom sjø er da helt problemfritt. At det kommer et generelt forbud mot dette, er rett og slett merkelig. Hva er bakgrunnen?.

Link to post
Share on other sites

Leste litt mer og Marinaer har f.eks ikke anledning til å ilegge en separat avgift for tømming. Vil nok likvel tro at de må bake inne merkostnader til dette i vanlig havneavgift.

 

 

HER lå det et skriv om septiktanker og ombyggninger. Står litt om hva noen forskjellige tar for å å gjøre jobben også (estimert).

 

En ting man bør tenke litt på er om septiktanken man har pr idag er stor nok slik at man ikke må oppsøke tømmestasjoner hyppig. Skal man legge opp til dette kan det være lurt å ha i tankene at f.eks en 50 liters tank går ganske fort full når det er en familie ombord.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok helst problematikken mht. Østersjøen som er grunnlaget for Sveriges forbud(ikke det at jeg tror fritidsbåtflåten utgjør den store forskjellen). Langs Norges kyst er dette ett ikke-problem. Ser dog ikke bort fra at våre symbolpolitikere trykker dette forslaget til sitt bryst og innfører det her på berget også. Det er ganske dramatisk å la noe slikt få tilbakevirkende kraft. Vil det også gjelde besøkende båter fra andre land?

Link to post
Share on other sites

Hvordan i allverden skal noen "ta" meg/oppdage når jeg trykker på tømmeknappen i 30 knop susende nedover Kostefjorden?

I Kosterfjorden er du i Kosterhavets nationalpark, og der er det ikke tillatt å tømme nå heller. Så da kommer nok en blå og gul KBV-båt etter deg, skal du se. Eller en rød nasjonalparkbåt.:flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Det gjelder nok sikkert oss fra Norge også. Halvparten ev båtene er jo herfra :giggle:

 

Om hvordan de skal sjekke det kan man diskutere. At man har tømmemulighet til land er jo greit å få sjekket. Om man har brukt den, og om det er lenges siden kan man vel kanskje se og "føle" når man skrur av lokket :smiley:

 

Var vel bare noen veteranbåter med riktig merking (svensk) som var untatt.... .

 

Tipper Norge kommer etter ganske snart slik at kontrollen blir enklere. Da må man bruke landtømming med mindre man kan bevise at man har vært svært langt fra land/kysten.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og jeg som trodde at bæsj var en ressurs. Posjonerer man møkka utover, er det vel næring både for det ene og det andre. Har selv sett pir gå amok når jeg har tømt dobøtta. Hørte engang at vannklosettet aldri ville bli tillatt hvis det ble funnet opp idag. Det er den støre konsentrasjonen som er problemet. Slipper man ut septik fra 10 000 mennesker i ett rør 150meter fra land, sier det seg selv at dette ikke forsvinner av seg selv helt lokalt. Nå blir jo dette etterhvert pumpet til rensestasjoner de fleste steder, og problemet er løst. Lar man være å pumpe ut i havner, eller nær kysten, klarer jeg ikke å se problemet i litt avføring med 10 nautiske mils mellomrom. Det kaller jeg organisk materiale, likestilt med å kaste ett bananskall på havet. (Håper ingen går der)

 

Ikke gjør som kompisen min gjorde da han seila over Atlanterhavet. Han hang i ett tau etter båten i 3-4 knops fart, og forbrøt seg muligens på reglementet, hvis det var en nasjonalpark de seila igjennom. Problemet var at i denne farta skapes en ikke ubetydelig turbulens bak nakken. Gjett hva som fulgte etter ham i 4 knop. Ville jo vært ett lett bytte for "Kustbevakningen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...