Jump to content

Drøbak-Gran Canaria i 29fots motorbåt


lgboat

Recommended Posts

Ragnar Thorseth rodde fra Måløy til Shetland i ei jolle på fjorten og halv fot. Tok bare fem og et halvt døgn.

 

Alt er mulig.

 

Folk er feige i dag. Jeg ble beskyldt for å være gal når jeg dro på langhelg i Lerwick med Skibsplasten for noen år tilbake.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Drar alene, evt en-to til som vil være med å spleise.

 

Båten er en NB870 med Yanmar 222hk.

Har offshoreflåte for 8 pers., radar, autopilot, plotter, GPSx2,VHFx2,ekkolodd.

Store redningsvester, flytedress, oppblåsbare vester, Steadyjolle m/8hk totakter.

Plass til 2 dieselfat på akterdekk(ikke innkjøpt, med de øket kapasiteten til det dobbelte).

 

Trenger dieselfilter for bunkring på fatene samt vingepumpe for overføring til tankene.

Tenker meg også en "sykkeldrevet" generator; må jo ha mosjon underveis.

Og foreløpig sist, men ikke minst (ikke le!): seilbrett for alternativ fremdrift i passende vind (ja,ja, montert på fordekket selvsagt, skal ikke taue moderskipet).

 

Åja, reiserute; den er ikke planlagt annet enn at jeg tenkte meg Sørlandet, Holland, Frankrike, Nord-Spania-Portugal, Afrika-Fuerteventura-Gran Canaria.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Javisst finnmarken, og det er jo noe av vitsen.

En Bittelitenkommentar: Nei, jeg tror ikke havet er flatt alltid.

ModeraTore er stemt i riktig modus; som de andre øverst.

 

Kom med råd, ideer og støtte folkens, turen skal gjennomføres!

Og jeg har ikke tenkt å bytte til seilbåt.

Dieselforbruket er vanligvis på snaut 2l/Nm ved 15-18 knop, så billig blir det ikke.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ærlig talt. Start med dieselforbruket. Hjelper ikke om du sier skal om du ender oppi Biscaya tom for diesel med en storm som nærmer seg.

 

Greit med pågangsmot :flag_bp: bare løs de fundamentale problemene først.

 

Vi kommer feks til å utvide dieselkapasiteten vår seilbåt når vi skal på langtur slik at rekkevidden minst er 1000 nm

 

Har du vært på havet i storm?

 

 

Dette er puslevær

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dieselforbruket er vanligvis på snaut 2l/Nm ved 15-18 knop, så billig blir det ikke.

Hva skal skje med båten når du er fremme ? Har du tenkt å returnere...

 

400 liter i reserve diesel.

 

Ligger noen båter - "seilbåter og andre" - ved Algarvekysten hvor budsjettene sprakk totalt p.g.a. drivstoffforbruk.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

UTRUSTNING, MOTOR/TEKNISK190liters ferskvanntank, gjennomsiktig plasttank *70liters septiktank med ejektortømming, gjennomsiktig plasttank *2 x 190liters dieseltanker, gjennomsiktige plasttanker *

 

Så 380 liter diesel minus 10% reserve er ca 350 liter. Dvs at du har en rekkevidde på ca 200nm mellom hver tanking. drøbak-skagen er vela 100.

 

To fat er 400 liter til sammen.

 

Dieselforbruk handler ikke om penger. Det handler om sikkerhet

 

Ta en tur til Færder en dag det er kuøing. Bli der et par timer. Da kan du kjenne om dette er noe du vil :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her gjelder det å bruke hue før dere skriver, folkens.

 

Jeg skal selvfølgelig ikke gå ut i uvær, jeg skal ikke basere meg på strekk som er uoverkommelige i tid, ei heller på å "produsere" nødvendig energi. 200liter ferskvann og 1000liter diesel samt vinddrift når det er mulig skal bringe meg frem.

 

Jeg ba om, og ber om gode ideer, råd etc til gjennomføringen av turen; ikke det motsatte.

kom med mer, kom med mer!

Link to post
Share on other sites

Sjøblomsten fra Fredrikstad tok en tur for noen år siden da jeg var ung. Dette er en ren motorbåt. Mye dokumentasjon fra denne turen. De reiste like godt over atlanteren til karibien. Så det er mulig.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/BE83F9E87DDEC282C12576190034F70E?OpenDocument

Søk på nettet så finner du my informasjon om Willy Lien og sønnene hans som tok denne turen. Jeg husker han reiste med div dieselfat stroppet fast hele veien rundt akter.

 

De har egen hjemside for båten

http://www.sjoblomsten.com/

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Her gjelder det å bruke hue før dere skriver, folkens.

 

Helt riktig. Og det er akkurat det vi gjør. Og det gjelder deg også.

 

Nettopp derfor start med det fundamentale. Sjekk værsystemer for engelske kanal og Biscaya. Sjekk bunkringsmuligheter i Afrika. Sjekk hvor lang rekkevidde båtn din har på ulike turtall og fart. Sjekk hvilke modifikasjoner du må gjøre. Tåler fek frontvinduene og dekksluka en 8 meter brytende sjø over båten? Hva skjer om du får motorstopp i 5 meter sjø og blir liggende på tvers?

 

Hjelper ikke med småråd om utgangspunktet er gjennomtenkt. Og så langt har du ikke svart på de fundamentale tingene. Selv godt forberedte folk kommer i nød på havet.

 

Du ber om råd, men vil ikke lytte til dem som ikke passer inn i bildet ditt :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan vi anta at rekkevidden på båten er ~250nm pluss ekstratanker slik at du får 500nm? Da er det bare å finne ut hvor langt lengste strekk er. Skulle ikke by på spesielle problemer vil jeg tro men ser for meg at det er noen lange kjedelige strekk. Personlig drømmer ikke jeg om en sånn tur med motorbåt. Tror nok isåfall at jeg ville startet i spania, tatt en ferie der og funnet en egnet båt. :easter:

Link to post
Share on other sites

Er jo gjennomførbart, men ville ha valgt kanalene til Middelhavet og derfra vider mot Afrika. Kan fullføres raskere og diesel stort sett hele strekket og en helt annen opplevelse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...