Jump to content

Drøbak-Gran Canaria i 29fots motorbåt


lgboat

Recommended Posts

Som Per Harald skriver så dro denne Fredrikstadkaren nedover i en par og førtifots trawler til Kanariøyene og derfra til Amasonas. Sto lite om sjøsyke der. Båtmagasinet hadde månedlige rapporter fra turen. Skaff til veie disse rapportene. Lien lever i beste velgånde i Fredrikstad og kanskje ta de få milene ned og få noen gode råd.

Sjøblomsten tuslet i sine 6 - 8 mils fart. Jeg har lest at det sydlige Biscaya har en masse trivelige havner og koslige elver.

Ønsker deg en flott planlegging. :sailing:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg ba om, og ber om gode ideer, råd etc til gjennomføringen av turen; ikke det motsatte.

De fleste gir råd ut fra egne forutsetninger, preferanser og erfaringer – og det er ingen hemmelighet at de færreste ville finne på å legge ut på en slik tur. Å avfeie rasjonelle motforestillinger har ikke så mye for seg, men det er verdt å la drømmen leve.

 

Rett over Biscaya er det ca. 340 nautiske mil (Brest-Corunna), om DieselDahls rekkeviddeestimat er i nærheten skulle altså dette være overkommelig. Men kryssing sent på høsten i en 29 fots motorbåt høres rimelig hårete ut; kanaler virker som et forlokkende alternativ. Det er ikke fryktelig mange mil fra sørkysten av Marokko til Fuerteventuras østkyst, men hvordan dieselforsyningen er sør for Agadir aner jeg fint lite om. Med tanke på at de fleste jeg kjenner som har kjørt bil i Afrikas perifere strøk har slitt med uren diesel ville jeg likt dårlig å være avhengig av denne drivstoffkvaliteten.

Link to post
Share on other sites

Takk folkens, NÅ begynner det å ligne noe. Takk for gode tips til (nesten) alle.

 

Sjøblomsten & Lien, DET skal følges opp.

Litt sent på året? Skal også sjekkes ut.

Kanaltur er ikke aktuelt å planlegge i første omgang, men utelukkes ikke helt.

Link to post
Share on other sites

Vejret bliver nok den største udfordring. Alle både kan jo sejle i fint vejr. Men du må regne med at have mange stille-ligge-dage på sådan en tur, tror jeg.

 

Hvis du ikke skal blive sindssyg så tror jeg at du skal satse på dagsetapper på omkring 150 nm. Dette er nok det maksimale du kan opnå - undtagen større offshore-krydsninger, altså. Men det skal jo også være en fornøjelsestur, ikke?

 

Lidt rå hovedregning siger så, at du skal beregne 15-20 sejldage for at komme frem. Hvis jeg ville tage sådan en tur ville jeg regne med et forhold mellem sejl- og stilledage på 1:2 eller 1:3. Så et sted mellem 40 og 60 dage ville jeg beregne hvis det var mig. Naturligvis planlægge godt med primær og sekundær havn osv osv.

 

Også have en nødplan såfremt du ikke kan komme det sidste stykke over atlanten til Gran Canaria? Umiddelbart ville jeg overveje at tage fra Agadir til Lanzarote som første etape og så videre derfra. Marokko er trods alt ikke rigtig Afrika. Det er en distance på ca 200 nm så det er doable.

 

Du skal nok også tænke over bureaukratiet. Når du kommer fra et ikke-EU-land er der nok en del du skal have tjek på med hensyn til toldklarering, forsikring mm mm.

 

Nej, det bliver nok ikke nogen let tur. Og der er ikke nogen garanti for at det går godt. Det er risikabelt uanset hvad du gør, men det er livet jo også, og eventyr kommer ikke til den, der ikke er parat til at løbe en risiko. Personligt ville denne risiko nok være for stor for mig, men sådan er vi forskellige.

Link to post
Share on other sites

Hvis du bare vil ha innlegg som taler positivt for en slik tur har jeg bare en ting å si; stå på - dette går bra.

Men Bitteliten har rett her, eneste måten er å gå kanalene til middelhavet.

Glem dieselfatene på akterdekk, disse kommer til å slå i hjel båten din i første kuling og det er alt for lange strekk til at du kan unngå dårlig vær. Jeg har seil utallige ganger denne turen og været kommer mye fortere enn du tror. Biscaya blant annet er ikke å spøke med, her har du et altfor langt strekk til at du kan unngå været om det skulle blåse på litt. Her ruller det stadig svell på to tre meter i vindstille, og med en liten kuling tar det bare minutter før du får problemer. Ta noen prøveturer til Skagen til sommeren etter noen dager med 10-12 m/s sønnavind, vent så til kulingen kommer og kast loss. Det er ille nok med en 29 fots motorbåt med to fulle oljefat surret på dekk. Men for all del; jeg ønsker deg lykke til.

Men jeg må få lov til og undres om de her inne som stiller seg positive til denne reisen i det hele tatt har seilt denne turen selv. (MED fat surret på dekk)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hmmm, tar poenget med fat på akterdekk. Har forøvrig tilgang på en 1500liters "pute" som kan stuves i bånn av båten, men er litt redd for slakktankvirkningen da det ikke er svalpeskott i en slik.

 

Har gått både alene og med passasjerer til Skagen med denne båten, og har ALDRI vært heldig med været.

Det verste var fra Skagen til Gøteborg i stiv kuling etter en full storm. Ingen andre gikk ut den dagen, men vi fikk en seilas i opptil 7m bølger som ga oss stor erfaring i å takle sjø aktenfor tvers. For å klare av sjø som bryter forenom tvers må selvsagt rutene dekkes til i front, med grov plank faktisk. Har ombord, men aldri vært bruk for dem.

 

Når det gjelder de som er negativt innstilt, så er det bare sarkastiske innlegg som irriterer; de er nemlig ikke konstruktive.

Link to post
Share on other sites

Husk på forumet her er det all slags folk, også de som ikke går ut i solgangsbris, slik er det bare, og godt er vel det..

Turen din blir en skikkelig " mandomsprøve "

Jeg ligger selv i Amsterdam med skuten min, ettersom vi forsøkte oss igjennom kanalene ned til middelhavet,til Spania. Møtte " veggen " i Frankriket, i form av noen lave broer, ( flybridge båt ). Turen igjennom kanalene er en flott tur, og ikke minst trygg. tror faktisk den blir kortere også.. Men selv der må en lete etter diesel, glad jeg hadde 750 liters tanker.. er ikke som i Norge nedover der. Ellers tror jeg du kan gå trygt langs kysten nedover også, men du vil nok få mange dager med landligge pga været, og da med meget stive havne priser, de er heller ikke som i Norge..Vi vurderte også den veien etter vi retunerte ned Rihnen til Amstedam, men slo det fra oss pga utgiftene. En anne ting er at mange havner " stenger " pga tidevannet, du må inn på høyvann, vist ikke må du ligge i bøye innfor moloen.. Dieselen er også dyrere en her hjemme..

Men som sagt, fullfører du, tar jeg av meg hatten.....

Du kan se turen vår på http://kaj-h.blogspot.com/

Kanskje vi møtes på veien et sted.... :flag:

Link to post
Share on other sites

Men det må da være muligt at tilrettelægge etaper a 150-200 nm? Der kan man både (som regel) overskue vejret, for det er kun 5-10 timer mn skal se frem. Og så undgår man også store mængder diesel i løse tanke?

 

Så hvis man kun tager ud med en vejrmelding der er ret sikker og i øvrigt holder sig langs kysten hele vejen, så burde det vel eliminere en del ar risikoen?

Link to post
Share on other sites

Lytt til Frøken jacobsen som er en erfaren sjømann. Han vet hva han snakker om. Har selv holdt på å sjøen i drøye 30 år.Gått over Biscaya 20-30 ganger med handelsfatøy. Ofte i greit vær, men ikke F... om jeg ville prøvd meg på en direkte passering på høsten i en fritidsbåt. Møter du en storm med en 29 fots motorbåt der ute, er det kvelden og du er krabbe mat.

 

Snakket med en kaptein som gikk rett over Biscaya med en 56 fots trawler i 10 knops fart, i juli måned 2010. turen ble tøffere enn han trodde og han ville ikke gjøre det igjen.

 

Prosjektet er helt sikkert mulig, men ville brukt kanalene ned til middelhavet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Selvsakt lar alt seg gjennomføre om man vil og er litt heldig.Har selv for mange år siden reist sammen med en kamerat fra Arendal til Danmark og tilbake i 11 fots alikraft jolle med 15 hester og en del kanner bensin.Den turen hadde helt garantert ikke blitt startet på i edru tilstand for og si det slik.Men på en fin sommerdag nermest vindstille så gikk det jo tilfeldigvis bra.(men gjenntas ikke).

Turen du planlegger er selvsakt mulig,men at risikoene er store er det jo ikke mulig og komme bort ifra.

Så ja gjør som drømmen din sier,men ta alle sikkerhetsråd på allvor og ta så gode forhånds regler som praktisk mulig.

Til sist så støtter jeg selvsakt den oppfordringen om bredbånd for fortløpende dekning av turen inn hit. :flag:

Redigert av TPBS-277 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med to sjøvante og praktisk anlagte personer ombord og god planlegging lar denne turen seg gjennomføre, men det er selvsagt mange faktorer man må forholde seg til. Kryssingen av Biscaya er utvilsomt en av de viktigste der været spiller en helt essensiell rolle.

 

Jeg ville satset på etapper på 6-10 timer pr. dag. Ekstra dieseltanker er selvfølgelig et must, gjerne 800-1000 liter. Ville ha foretrukket å plassert de nede i båten og anlagt et godt system med filtrering for transfer til primærtankene. Dritt i diesel må man regne med ved tanking i ulike land, under ulike forhold så filtere og filtrering er en viktig sak. Se til at du har både skikkelig vannutskiller samt nok filtere med deg på hovedsystemet. I tillegg til rikelig smøreolje, kjølevæske, gearolje etc.

 

Først og fremst er sikkerhetsutstyret viktig. Skikkelig kommunikasjonsutstyr, nødpeilesender og satelittelefon/kommunikasjon ville jeg hatt med Samt AIS med sender. Ekstra handholdt GPS i tillegg til båtens fastmonterte plottersystem. Sjekk at du har alle nødv. oppdaterte kart. I tillegg til påkrevd redningsutstyr, både i form av flåter, drakter etc. Selvsagt får man ta en ordentlig gjennomgang av det tekniske på båten der alt fra propellhylse, hydraulisk styresystem, gjennomføringer, lensesystem, motor, gear, anker/fortøynings/slepeutstyr osv. blir ordentlig gjennomgått og servicert. Ta med alt av verktøy og reservedeler som kan tenkes trengs for eventuelle problemer som kan oppstå. Også på den elektriske siden med elektroverktøy/nødhjelpsutstyr. For min egen del ville en reise på 3000 NM tilsvart 120 timer på motorene med normal marsjfart og det er jo vanligvis ingen problem uten spesielle serviceting å ta i betraktning, men på en såpass lang reise må man naturligvis ta helt andre forholdsregler. Sjekk også hvor motorforhandler befinner seg langs kyststrekningene. Internettkommunikasjon på turen er en selvfølge bl.a. for å handtere uregelmessigheter, så det bør du også avklare/tilrettelegge i tillegg til vanlig GSM teefonsystem.

 

Selve seilasen krever en ordentlig planlegging og jeg ville nok definert etappene ned til dag til dagbasis i forkant der alle primære samt sekundære tankings/stoppesteder tas med. Avvik fra dette er jo ingen problem uansett. Antakelig lagt inn en anslagsvis rute i kartsystemet og laget en skikkelig reisebeskrivelse i forkant. Gransket alle mulige tankfyllesteder og avklart hva som trengs for å bunkre på de ulike stedene (valuta/kort) samt avklart eventuelle klareringspapirer ang. fremmende lands myndigheter og krav. Sjekk også hvor du kan få tak i lokale og gode værobservasjoner på turen.

 

Gjør dere en skikkelig jobb på denne siden lar denne seilasen seg gjennomføre med den båten du tenker å bruke til formålet, men planleggingen er helt essensiell. Og husk at ting er som regel mye enklere å få tak i her hjemme i forkant enn når du trenger det på sparket utenfor en kystby i Portugal. Det finnes ingen øvrige fasitsvar for hva du skal ha med deg men god og solid planlegging kommer man lengst med er nå min erfaring. I motsatt fall kan det som i utgangspunktet er filleting skape større problemer enn man ønsker.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At du tolker innlegg som sarkastiske er jo synd for deg - særlig om konsekvensen er at du ikke tar rådene i beregningen.

 

Bakgrunnen for at du tolker innlegg negativt og sarkastisk er kanskje at utgangspunktet ditt virker rimelig håpløst basert på det du beskrev i dine første innlegg. Som det er skrevet her over skal du faktisk ut i områder der det hvert år er forlis pga dårlig vær. Nordsjøen, engelske kanal og Biscaya har i hundrevis av år vært regnet som noen av de hardeste havområdene du kan gå på.

 

Og her er du på bærtur etter min mening. Totalt. Og da får du heller bli sur for det - enn at du skal komme i trøbbel på havet :flag_bp:

 

Det er ditt valg om du vil ta råd eller ikke. Og husk - det er en fin grense mellom å være sta og dum :smiley: På en slik tur kan det bety forskjell på liv og død. At du gjør noe som er for risikabelt er jo ditt eget valg - men at andre skal risikere livet for å redde deg - da begynner jeg å slite litt. Mitt råd er å tenke på at dette ikke bare handler om deg - det handler litt om de som har plikt til å hjelpe deg også om du kommer i nød.

 

Om turen er det store målet - selg båten - lær deg å seile. Turen er fullt ut gjennomførbar i en god seilbåt til 1/2 million kroner (feks HR Monsun eller 312). Ikke dra i september. Da er høststormene på vei og været er uberegnelig. De som drar til Kanariøyene drar ofte i mai/juni eller juli. Så venter de en stund der før de seiler over Atlanteren når orkansesongen er over i Karibien.

 

hvor mange skal dere være ombord forresten? hvordan har dere tenkt å håndtere seilaser over flere døgn?

 

Så et litet tips: Om målet er å ha båten på Gran Canaria - send den på bil til Portugal - og kjør derfra over Gibraltar og ned Afrika før du tar strekket over. Antakelig billigere - og mye sikrere :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott! Nå kommer de fornuftige og erfarne på banen med råd & da lytter jeg.

MÅ jeg krysse Biscaya? Er det så klønete å gå langs kysten og finne havner, eller er det bare det at det blir lengre?

Jeg skal nedover på salt sjø, ikke kanaler. Men vurderer nå sterkt å dra allerede primo august.

Link to post
Share on other sites

Se på Google Earth. Der er masser af havne langs den franske atlanterhavskyst. Og langs Portugals kyst er der også havne med sådan cirka 100 nm's mellemrum.

 

Igen: Hvis du holder dig langs kysten hele vejen og kun sejler når vejret er godt og tager velplanlagte etaper på omkring 150 nm så minimerer du din risiko. Men så er den største risiko at du kun kommer til kanaløerne før du løber tør for tid.

 

Du ska naturligvis også have en god snak med dit forsikringsselskab. Det er ikke sikkert at du kan forsikre sådan en tur. Eller at du har råd til det...

Link to post
Share on other sites

Har vært over Biscaya da jeg seilte i handelsflåten, anbefales ikke i småbåt. Strøm/ tidevannsjøen i kanalen er heller ikke behagelig i en slik båt. Det er ikke mye bølger som skal til før farten må reduseres. Må du ned i 10 knop er vel forbruket nærmere 3L pr nm. Løse fat på bakdekket er det bare å glemme. Rekkevidden til denne båten er rett og slett for kort.

 

Når man møter 3 meter høye vegger av sjø som kommer tett som f.. ønsker man seg lagt vekk.

 

Redningsmannskaper plukker opp idioter & ulykksalige i fritidsbåter i Biscaya stadig vekk, heldigvis overlever de fleste.

 

Hele greia minner om en lite gjennomtenkt guttedrøm.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har ikke været over Biscaya, så det kan jeg ikke udtale mig om. Men det er jo tydeligt, at der er mange lystbådehavne langs den franske atlanterhavskyst.

 

Mener I virkelig at det ville være hovedløst at sejl fx Brest - Lorient , Lorient - La Rochelle og La Rochelle - Bayonne under gode vejrforhold? Det er en strækning på cirka 380 Nm som man kunne tage i tre etaper. Altså cirka 125 nm pr ruteben. Det er seks timers sejlads under iddelle forhold. Og jeg mener ikke man skal sejle under andet.

 

Og alle fire havne er store og fulde at både i en tilsvarende størrelse, kan man se på Google Earth. Så NOGEN må jo sejle rundt dernede i tilsvarende både, skulle man tro?

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde først du hadde en skikkelig "offshorer" og ikke noe som mer minner om en fjordbåt for pent vær.

 

nb850.jpg

 

Det er nok av betenkeligheter her til at jeg ville kalt dette i nærheten av forsvarlig:

-bare en motor. Du må bare regne med at denne stopper en eller flere ganger.

-uten "styrefart" tror jeg denne vil virke som en dupp, regn med skikkelig med juling ombord allerede i 1 meters bølger

-De ekstreme kreftene i en skikkelig brottsjø vil knuse dette overbygget, om du da ikke har modifisert og overdimensjonert bærende konstruksjoner, og fjernet de store glassflatene.

-En brottsjø aktenfra vil fylle hele båten, også innvendig.

-Det er mange som har reist lengre i mye mindre seilbåter, men de er konstruert på en helt annen måte, feks er de fleste selvopprettende. Vil denne klare en skikkelig broach der den ligger i 90 grader, for deretter å reise seg automatisk?

 

Selv i en havseiler som er konstruert for tøft vær, er det ett lite helvete når det står på som verst, men der vet/tror man iallfall at båten klarer å stå den av.

 

Jeg har kryssa Atlanteren i en 29 foter, og vært i Nordsjøen i en liten storm i en 36-foter. De opplevelsene blir som en søndagstur ift. de opplevelsene dere kan regne med å få på en slik tur. Selv Yrvin har sikrere prosjekter for en slik tur.

 

Jeg liker tøffinger som tar utfordringer på grensen av det forsvarlige. Men dette er så langt fra det forsvarlige at det kan kalles galskap. Så får dere heller teppebombe meg som en gledesdreper og feiging.

 

:sailing: :sailing:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Fra: http://www.yachtico.com/sailing-area-biskaya-sailing-french-and-spanish-atlantic-coast-0

 

"Often heavy sea can be found here. Especially with winds coming from south, sailing around the Cape from north to south can be a true challenge. The difficult conditions can take their toll on even the most experienced sailors. In the north of the Cape shelter can be found in the harbor of La Coruna. In the south, Bayonna is a safe harbor. Along the French Atlantic coast there are numerous marinas and yacht harbors. On top of that, there are plenty of safe anchor bays and the infrastructure for sailors is above average. The distance between the harbor and the marinas tend to be short and rarely exceed 20 nautical miles. In rough weather, well-protected and easily reachable refuges are guaranteed"

Link to post
Share on other sites

Sier meg enig med Major Andy. Mange antar at det skal seiles rett over, korteste strekningen som er ca. 300 nm. De fleste større seilbåter velger naturligvis dette strekket da det mindre enn halvparten av seilasen langs kysten (ca. 700 nm fra Brest til Corunna). Med en 29 fots motorbåt ville jeg definitivt gått langs kysten - i godt vær.

Link to post
Share on other sites

Det er klart at en slik tur vil kreve at du aksepterer betydelig høyere risiko enn ved alminnelige turer langs kysten her hjemme, men det er gjerne også meningen?

 

Skjønner likvel ikke helt hvorfor du ikke vil vurdere en båt som er bedre egnet for hardt vær?

 

Her kan du lese litt om de som reiste fra Hamburg til Svalbard i en nidelv 24 , og her.

 

Uansett hvilken båttype du måtte velge, lytt nøye til de som har erfaring fra farvannet du skal forsere i forhold til når på året det fornuftig å ta turen.

Det er lenge å vente på våren i f.eks en liten fransk havneby....

 

Det å stroppe fat med diesel på dekk lar seg nok gjøre, men det kan kreve forsterkning av skroget der disse stroppes fast.

Stabiliteten vil naturligvis også bli påvirket med disse fatene på dekk.

Faste tanker under dekk er nok langt å fortetrekke.

 

Du bør også vurdere å tette luftinntakene i sidene og erstatte disse med luftinntak på taket.

Ta en kikk på f.eks Viknes 1030 som lystbåt og en som er godkjent som sjark, se på ulikhetene.

Det kan gi deg noen hint.

 

Er det allerede i år du tenker å ta turen?

Link to post
Share on other sites

Primo August høres betraktelig bedre ut enn September oktober.

Men du burde nok Starte i mai/juni og beregne 3 måneder på turen.

 

 

Distanser, grovt langs kysten fra Drøbak til Fuerteventura ca.3100 nm.

Betyr 21 dager ved ett snitt på 150nm Daglig

Til Sammenlikning:Moss-Skagen er ca 100nm

 

Drøbak- Brest ca.1100nm

Brest, Biscaya rundt til Coruna ca 700nm

Coruna langs Portugal kysten til Cadiz ca. 600nm

Cadiz over til Marocco og Marocco kysten ned til El Ouatia ca 600nm

og der fra rett over til Poerto del Rosario, Fuerteventura ca 130nm.

 

http://trudelutt.sagaforumet.com/avstand/

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...