Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!

Drøbak-Gran Canaria i 29fots motorbåt

• Logg inn for svare
113 svar på dette emnet

#41 lgboat Ikke pålogget Postet 10.04.12 09:04 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 10:19
Flott! Nå kommer de fornuftige og erfarne på banen med råd & da lytter jeg.
MÅ jeg krysse Biscaya? Er det så klønete å gå langs kysten og finne havner, eller er det bare det at det blir lengre?
Jeg skal nedover på salt sjø, ikke kanaler. Men vurderer nå sterkt å dra allerede primo august.

#42 MajorAndy Ikke pålogget Postet 10.04.12 09:53 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 12:04
Se på Google Earth. Der er masser af havne langs den franske atlanterhavskyst. Og langs Portugals kyst er der også havne med sådan cirka 100 nm's mellemrum.

Igen: Hvis du holder dig langs kysten hele vejen og kun sejler når vejret er godt og tager velplanlagte etaper på omkring 150 nm så minimerer du din risiko. Men så er den største risiko at du kun kommer til kanaløerne før du løber tør for tid.

Du ska naturligvis også have en god snak med dit forsikringsselskab. Det er ikke sikkert at du kan forsikre sådan en tur. Eller at du har råd til det...

#43 hanto1 Ikke pålogget Postet 10.04.12 10:04 

• Medlem
  • Aktiv: Igår 11:50
Har vært over Biscaya da jeg seilte i handelsflåten, anbefales ikke i småbåt. Strøm/ tidevannsjøen i kanalen er heller ikke behagelig i en slik båt. Det er ikke mye bølger som skal til før farten må reduseres. Må du ned i 10 knop er vel forbruket nærmere 3L pr nm. Løse fat på bakdekket er det bare å glemme. Rekkevidden til denne båten er rett og slett for kort.

Når man møter 3 meter høye vegger av sjø som kommer tett som f.. ønsker man seg lagt vekk.

Redningsmannskaper plukker opp idioter & ulykksalige i fritidsbåter i Biscaya stadig vekk, heldigvis overlever de fleste.

Hele greia minner om en lite gjennomtenkt guttedrøm.

#44 MajorAndy Ikke pålogget Postet 10.04.12 10:45 

• Medlem
Ja, jeg har ikke været over Biscaya, så det kan jeg ikke udtale mig om. Men det er jo tydeligt, at der er mange lystbådehavne langs den franske atlanterhavskyst.

Mener I virkelig at det ville være hovedløst at sejl fx Brest - Lorient , Lorient - La Rochelle og La Rochelle - Bayonne under gode vejrforhold? Det er en strækning på cirka 380 Nm som man kunne tage i tre etaper. Altså cirka 125 nm pr ruteben. Det er seks timers sejlads under iddelle forhold. Og jeg mener ikke man skal sejle under andet.

Og alle fire havne er store og fulde at både i en tilsvarende størrelse, kan man se på Google Earth. Så NOGEN må jo sejle rundt dernede i tilsvarende både, skulle man tro?

#45 SIR DAY Ikke pålogget Postet 10.04.12 10:47 

• Medlem
  • Aktiv: 16.10.14
Jeg trodde først du hadde en skikkelig "offshorer" og ikke noe som mer minner om en fjordbåt for pent vær.

Bilde

Det er nok av betenkeligheter her til at jeg ville kalt dette i nærheten av forsvarlig:
-bare en motor. Du må bare regne med at denne stopper en eller flere ganger.
-uten "styrefart" tror jeg denne vil virke som en dupp, regn med skikkelig med juling ombord allerede i 1 meters bølger
-De ekstreme kreftene i en skikkelig brottsjø vil knuse dette overbygget, om du da ikke har modifisert og overdimensjonert bærende konstruksjoner, og fjernet de store glassflatene.
-En brottsjø aktenfra vil fylle hele båten, også innvendig.
-Det er mange som har reist lengre i mye mindre seilbåter, men de er konstruert på en helt annen måte, feks er de fleste selvopprettende. Vil denne klare en skikkelig broach der den ligger i 90 grader, for deretter å reise seg automatisk?

Selv i en havseiler som er konstruert for tøft vær, er det ett lite helvete når det står på som verst, men der vet/tror man iallfall at båten klarer å stå den av.

Jeg har kryssa Atlanteren i en 29 foter, og vært i Nordsjøen i en liten storm i en 36-foter. De opplevelsene blir som en søndagstur ift. de opplevelsene dere kan regne med å få på en slik tur. Selv Yrvin har sikrere prosjekter for en slik tur.

Jeg liker tøffinger som tar utfordringer på grensen av det forsvarlige. Men dette er så langt fra det forsvarlige at det kan kalles galskap. Så får dere heller teppebombe meg som en gledesdreper og feiging.

:sailing: :sailing:

Redigert av bombom: 10.04.12 10:49

#46 MajorAndy Ikke pålogget Postet 10.04.12 10:52 

• Medlem
Fra: http://www.yachtico....tlantic-coast-0

"Often heavy sea can be found here. Especially with winds coming from south, sailing around the Cape from north to south can be a true challenge. The difficult conditions can take their toll on even the most experienced sailors. In the north of the Cape shelter can be found in the harbor of La Coruna. In the south, Bayonna is a safe harbor. Along the French Atlantic coast there are numerous marinas and yacht harbors. On top of that, there are plenty of safe anchor bays and the infrastructure for sailors is above average. The distance between the harbor and the marinas tend to be short and rarely exceed 20 nautical miles. In rough weather, well-protected and easily reachable refuges are guaranteed"

#47 mhemil Ikke pålogget Postet 10.04.12 10:53 

• D5LA

• Medlem
  • Aktiv: I dag 13:48
Sier meg enig med Major Andy. Mange antar at det skal seiles rett over, korteste strekningen som er ca. 300 nm. De fleste større seilbåter velger naturligvis dette strekket da det mindre enn halvparten av seilasen langs kysten (ca. 700 nm fra Brest til Corunna). Med en 29 fots motorbåt ville jeg definitivt gått langs kysten - i godt vær.

#48 Johannes Ikke pålogget Postet 10.04.12 12:00 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 06:56
Det er klart at en slik tur vil kreve at du aksepterer betydelig høyere risiko enn ved alminnelige turer langs kysten her hjemme, men det er gjerne også meningen?

Skjønner likvel ikke helt hvorfor du ikke vil vurdere en båt som er bedre egnet for hardt vær?

Her kan du lese litt om de som reiste fra Hamburg til Svalbard i en nidelv 24 , og her.

Uansett hvilken båttype du måtte velge, lytt nøye til de som har erfaring fra farvannet du skal forsere i forhold til når på året det fornuftig å ta turen.
Det er lenge å vente på våren i f.eks en liten fransk havneby....

Det å stroppe fat med diesel på dekk lar seg nok gjøre, men det kan kreve forsterkning av skroget der disse stroppes fast.
Stabiliteten vil naturligvis også bli påvirket med disse fatene på dekk.
Faste tanker under dekk er nok langt å fortetrekke.

Du bør også vurdere å tette luftinntakene i sidene og erstatte disse med luftinntak på taket.
Ta en kikk på f.eks Viknes 1030 som lystbåt og en som er godkjent som sjark, se på ulikhetene.
Det kan gi deg noen hint.

Er det allerede i år du tenker å ta turen?

#49 Mariell Pålogget Postet 10.04.12 12:01 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 14:39
Primo August høres betraktelig bedre ut enn September oktober.
Men du burde nok Starte i mai/juni og beregne 3 måneder på turen.

Distanser, grovt langs kysten fra Drøbak til Fuerteventura ca.3100 nm.
Betyr 21 dager ved ett snitt på 150nm Daglig
Til Sammenlikning:Moss-Skagen er ca 100nm

Drøbak- Brest ca.1100nm
Brest, Biscaya rundt til Coruna ca 700nm
Coruna langs Portugal kysten til Cadiz ca. 600nm
Cadiz over til Marocco og Marocco kysten ned til El Ouatia ca 600nm
og der fra rett over til Poerto del Rosario, Fuerteventura ca 130nm.

http://trudelutt.sag...et.com/avstand/

#50 MajorAndy Ikke pålogget Postet 10.04.12 12:03 

• Medlem
Og her er inspiration til en anden, vild tur. Tilsvarende afstand, 3000 nm på tre-fire uger med NOGET længere til købmanden og anden hjælp...

Men også i en NOGET bedre båd... :cool:

Redigert av MajorAndy: 10.04.12 12:05

#51 MT. Ikke pålogget Postet 10.04.12 13:54 

• Førstefender

• Medlem
Ta med tre slepeanker. De holder baugen mot bølgene om du mister fremdrift eller styring.

:thumbsup:

#52 Ronald Ikke pålogget Postet 10.04.12 14:22 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 06:00

Ta med tre slepeanker. De holder baugen mot bølgene om du mister fremdrift eller styring.

:thumbsup:

Jepp, og sørg for at de er riktig dimensjonert OG at de er solide. Jeg har hatt to stk til min 29-fots snekke (ca 3-3,5 tonn), den første innefor min båtstørrelse, og den neste overdimensjonert. Begge er kassert pga avrøkne stropper, og været var friskt men maks liten kuling i begge tilfeller.

Redigert av Ronald: 10.04.12 14:22

#53 Tjorven Ikke pålogget Postet 10.04.12 14:30 

• Medlem
  • Aktiv: 30.09.14
Paret som dro på snekketur til Svalbard overlevde, de, og har siden gjort det til en livsstil. På sin hjemmeside skriver de mye som aikkert kan være nyttig for andre som skal på langtur med liten motorbåt. De kan sikkert kontaktes dersom du ønsker råd.

#54 Christensen Ikke pålogget Postet 10.04.12 14:39 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 04:58
Må si jeg beundrer pågangsmotet til karen her, det skal han ha for, det er vel noe av det viktigste hvis man skal ut på en slik tur!
Båten er etter min mening av en type som ikke egner seg til turen. pga:
*Kun en motor!!!
*Beskjeden tankkapasitet. Bør monteres inn ekstra faste tanker.
*Ikke solid/ sjøsterk nok hvis uværet kommer ut av en sekk, på flatt vann kunne vi alle tatt turen i gummijolla!

Så er det noen ting som kan være en utløsende faktor med tanke på sikkerheten:
*Kun en mann ombord?? Kanskje to eller tre.
*Er de mekaniske kunnskapene gode nok, bør kunne løse det meste av normale motorproblemer selv.
*Reservedeler til Båten og motoren.

Etter min mening syns jeg dette blir i overkant dristig, men det kan jo hende at jeg tenker annerledes enn deg. Jeg vil jo tro at du selv har gått igjennom "worst case" scenarioer og ser for deg hva du skal gjøre i forskjellige situasjoner, men å måtte fylle diesel i 7 meters sjø, i en fast fart på autopilot kan fort gå galt.
Håper du klarer å finne løsninger for alle sannsynlige problemer, få planlagt ruta slik at det blir praktisk gjennomførbart osv.
Har man drømmer så skal man prøve å leve de ut, men vær så snill å ikke fire på sikkerheten.
Ønsker deg lykke til og jeg håper at vi på ettersommeren sitter her og leser om en kar fra Drøbak på vei til Kanariøyene!
Edit: leste en gang til og så at det var radar ombord!

Redigert av Christensen: 10.04.12 14:44

#55 lgboat Ikke pålogget Postet 10.04.12 14:50 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 10:19
Litt dårlig tid nå, men takk for mange nye, gode råd og tips folkens.

Har selvfølgelig drivanker og tauverk nok til slepeliner.
Og jeg har altså tenkt å følge værmeldingene; går kun videre under betryggende forhold.
Og la meg nevne at jeg er opplært på en 17fots seilbåt (alle feil gjort) og endte opp med en 62fots stål havseiler (ikke min) som rotet rundt i Skagerrak. Nå er det altså en motorbåt, med en motor, uten A-klasse.
Med endel snedige løsninger for de fleste eventualiteter.
Og fortsatt er planen Atlanterhavs-kystseilas.

#56 Chiefengineer Ikke pålogget Postet 10.04.12 15:14 

• Medlem
  • Aktiv: 21.10.14
Ang. kryssingen av Biscaya så ville jeg nok sett meg etter et passende handelsfartøy man kunne legge seg opp i hekken til om forholdene skulle bli annerledes enn det som var planlagt. Etappen er svært lang så her kan mye skje. Men distansen seiles også at et meget stort antall handelsskip til enhver tid. Også norske fartøyer. De vil ikke ta noe ansvar for noe slikt men kan alikevel fungere som en grei referanse på overfarten.

#57 Mariell Pålogget Postet 10.04.12 15:22 

• Medlem
[quote name='Birddog1' timestamp='1334064633' post='1273935']
Paret som dro på snekketur til Svalbard overlevde, de, og har siden gjort det til en livsstil. På sin hjemmeside

Nå er det en ørliten forskjell på en 12 meters 20tonns stålbåt og en NB870.

#58 Johannes Ikke pålogget Postet 10.04.12 15:26 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 06:56

Her kan du lese litt om de som reiste fra Hamburg til Svalbard i en nidelv 24 , og her.

Og enda større forskjell på NB870 og Nidelv 24.

Men de har nok fått seg større båt siden den gangen de tok turen til Svalbard.

#59 MajorAndy Ikke pålogget Postet 10.04.12 15:27 

• Medlem

Nå er det en ørliten forskjell på en 12 meters 20tonns stålbåt og en NB870.

Njaa....den oprindelige tur som de dro ud på var fra Hamborg til Svalbard i en Nidelv 24 snekke...

red: Nå, Johannes kom mig i forkøbet med kommentaren.

Redigert av MajorAndy: 10.04.12 15:28

#60 Mariell Pålogget Postet 10.04.12 15:35 

• Medlem
Sorry! Så bare hvilken båt de hadde i dag :wflag:

Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.