Jump to content

Drøbak-Gran Canaria i 29fots motorbåt


lgboat

Recommended Posts

Ta med tre slepeanker. De holder baugen mot bølgene om du mister fremdrift eller styring.

 

:thumbsup:

Jepp, og sørg for at de er riktig dimensjonert OG at de er solide. Jeg har hatt to stk til min 29-fots snekke (ca 3-3,5 tonn), den første innefor min båtstørrelse, og den neste overdimensjonert. Begge er kassert pga avrøkne stropper, og været var friskt men maks liten kuling i begge tilfeller.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si jeg beundrer pågangsmotet til karen her, det skal han ha for, det er vel noe av det viktigste hvis man skal ut på en slik tur!

Båten er etter min mening av en type som ikke egner seg til turen. pga:

*Kun en motor!!!

*Beskjeden tankkapasitet. Bør monteres inn ekstra faste tanker.

*Ikke solid/ sjøsterk nok hvis uværet kommer ut av en sekk, på flatt vann kunne vi alle tatt turen i gummijolla!

 

Så er det noen ting som kan være en utløsende faktor med tanke på sikkerheten:

*Kun en mann ombord?? Kanskje to eller tre.

*Er de mekaniske kunnskapene gode nok, bør kunne løse det meste av normale motorproblemer selv.

*Reservedeler til Båten og motoren.

 

 

Etter min mening syns jeg dette blir i overkant dristig, men det kan jo hende at jeg tenker annerledes enn deg. Jeg vil jo tro at du selv har gått igjennom "worst case" scenarioer og ser for deg hva du skal gjøre i forskjellige situasjoner, men å måtte fylle diesel i 7 meters sjø, i en fast fart på autopilot kan fort gå galt.

Håper du klarer å finne løsninger for alle sannsynlige problemer, få planlagt ruta slik at det blir praktisk gjennomførbart osv.

Har man drømmer så skal man prøve å leve de ut, men vær så snill å ikke fire på sikkerheten.

Ønsker deg lykke til og jeg håper at vi på ettersommeren sitter her og leser om en kar fra Drøbak på vei til Kanariøyene!

Edit: leste en gang til og så at det var radar ombord!

Redigert av Christensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt dårlig tid nå, men takk for mange nye, gode råd og tips folkens.

 

Har selvfølgelig drivanker og tauverk nok til slepeliner.

Og jeg har altså tenkt å følge værmeldingene; går kun videre under betryggende forhold.

Og la meg nevne at jeg er opplært på en 17fots seilbåt (alle feil gjort) og endte opp med en 62fots stål havseiler (ikke min) som rotet rundt i Skagerrak. Nå er det altså en motorbåt, med en motor, uten A-klasse.

Med endel snedige løsninger for de fleste eventualiteter.

Og fortsatt er planen Atlanterhavs-kystseilas.

Link to post
Share on other sites

Ang. kryssingen av Biscaya så ville jeg nok sett meg etter et passende handelsfartøy man kunne legge seg opp i hekken til om forholdene skulle bli annerledes enn det som var planlagt. Etappen er svært lang så her kan mye skje. Men distansen seiles også at et meget stort antall handelsskip til enhver tid. Også norske fartøyer. De vil ikke ta noe ansvar for noe slikt men kan alikevel fungere som en grei referanse på overfarten.

Link to post
Share on other sites

Formålet med turen er båtflytting, men med en unik opplevelse underveis i tillegg.

 

Jeg er møkk lei norsk vinter enten den er våt og kald eller snørik og iskald.

Mye morsommere å dra til Norge på "ferie" etpar ganger i løpet av vinteren enn det motsatte.

Så jeg skal bo i båten der nede.

Link to post
Share on other sites

Det er vel 18 måneder fremdeles i EU, før det må betales mva?

 

Tror jeg ville tenkt meg godt om før jeg tok en norsk båt til EU for å bo i, slik markedet er i dag. Å leie plass i marina på Kanariøyene er også ganske dyrt. Men dette vet du sikkert allerede.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg i vinterene, men er det ikke billigere å kjøpe båt i utlandet... Forstår at selve turen står høyt i kurs. Men.. Kostnadene må da bli mye mindre å kjøpe båt, feks i middelhavet. Men det er jo ikke sikkert at økonomi er noe tema :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Som gammel marinemann på fregatt så har jeg seilt de farvannene og jegå bare si meg enig me Bitteliten. Her må du være forsiktig, spesielt nedover kanalen med mye krappsjø og strømmer og ingenting å gjemme seg bak. Kanalturbtiø Middelhavet høres mye deiligere ut men ønsker deg lykke til og vil følge interessert med:-)

Link to post
Share on other sites

Formålet med turen er båtflytting, men med en unik opplevelse underveis i tillegg.

 

 

Åpent hav og salt sjø er forholdsvis likt overalt. Det eneste som varierer, er været. For å få en "unik opplevelse i tillegg", bruk kanalene gjennom Europa og opplev spennende natur, fremmede byer med sitt kulturliv, :cheers::cheers_wine: bli kjent med andre "båtfanter", sjarmerende småsteder langs kanalen, osv.osv. Det behøver ikke ta lenger tid enn å ligge å vente på godvær for å krysse havstrekninger. :headbang: Og det er mye hyggeligere :easter:

Link to post
Share on other sites

Skal jeg være ærlig så hadde jeg ikke turt å gjenomført den turen med en NB. En motorbåt som er havgående og har 5 ganger mere rekkevidde hadde vært å foretrekke. Dem fleste som seiler lange strekk med småbåt gjør jo dette med seilbåt som i de fleste tilfeller takler grov sjø mye bedre enn en butt og bred motorbåt! Sjø kommer du til å få mye av på denne turen! å se an været er i grunnen lite vits i fordi når du er kommet ut i åpent hav kan været fort endre seg! Du må være forberedt på storm og uvær! slik seilas setter store krav til utstyr, sikkerhetsutstyr mannskap og motorinstalasjon. Mest sannsynlig vil du måtte operere i et fartsområde som båten ikke er bregnet for og som er uøkonomisk. De fleste havgående langtursbåter når det gjelder motorbåt har jo fartsområdet 8-10 knop. Hvordan er det med f.eks forsikring. NB er vel neppe CE godkjent havgående. navigasjon i den engelske kanal med en voldsom skipstrafikk ser jeg for meg kan bli en utfordring selv i finvær.

 

Så til det største argumentet når jeg fikk se formålet med turen. Det er høyst sansynlig mye billigere å kjøpe båt i Spania enn å ta med en båt fra Norge.

 

Nå skal ikke jeg være bare negativ og konservativ. Som nevnt har det blit seilt over åpent hav med de utruligste farkoster og det har gått bra. Uansett må du tenke deg om to ganger før du gjenomfører det! husk at det krever stort fokus på sikerhet og sikerhetsutstyr. skulle f.eks dieselfiltrene tettne i den engelske kanal og du begynner å drive der er du ille ute.

 

Ellers så kommer alle her på båtplassen til å komme med kloke tips og råd i forkant og planleggingsfasen av en sånn tur!

 

Personlig hadde det frista å hatt en båt mere tilpasset tropisk klima i havna på Gran Canaria enn en traust NB

Link to post
Share on other sites

Jeg er stort set enig med Figaro og andre herinde. Men - båden er CE-godkendt i klasse B. Det vil sige, at den burde kunne klare sejlads også et stykke vej fra kysten i op til 20 m/s og op til fire meters bølger. Så selv om kanalturen ville være det sikre valg, så burde det andet være "doable".

 

Og nej, det er ikke uproblematisk, men jeg mener bare ikke at man bør afvise drømme bare fordi de virker lidt ambitiøse...

 

Et sidespring: Vi har lige fulgt med i en hentetur fra Molde til Nøtterøy her på BP. En tur på 500 Nm på en lille uge med en gammel båd fra 70'erne og to helt ferske ejere. Jeg er ret sikker på at hvis du fremlagde denne tur for en fransk sejler fra La Rochelle: En tur på 500 Nm langs Norges kyst med iskoldt vand i en gammel, ukendt båd med tusinder af skær, tåge, sne og frost, så ville mange franskmænd eller spanierne mene, at dette var en helt uansvarlig tur. Grundlæggende er det ikke mere farligt at miste fremdriften i den engelske kanal end at gøre det ved Lindesnes i marts.

 

Dette blot for at sige, at vi har en tilbøjelighed til at betragte de kendte udfordringer som mindre farlige end de ukendte. Men jeg tror grundlæggende ikke det er farligere at sejle langs den franske atlanterhavskyst end det er at sejle langs den norske ditto. Begge steder er der vind og bølger. Og begge steder er der havne og sikkerhed.

 

Og ja. Det virker ikke rationelt at bruge 90.000 kroner i diesel og ugevis i farligt farvand for at få en båd til Gran Canaria. Irrationelt? Ja. Dumt?...måske. Farligt? Ja. Uansvarligt? Nej. At sejle fra Brest til Spania over det åbne hav ville være uansvarligt, ja.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...