Jump to content

Drøbak-Gran Canaria i 29fots motorbåt


lgboat

Recommended Posts

Ser ingen grunn til at turen ikke kan gjennomførers , Blir trolig en minnerik tur. Med god planlegging og tips om diesel- gode havner og deletilgang, bør det bli en stor opplevelse.

Men stusser litt på årstiden. Største utfordringen kan bli tidsaspektet, ved mye dårlig vær. Så Beste oppfordring må bli å vere forberedd på at turen kan ta lenger tid, eventuelt legge båten igjen i en miidlertidig havn en stud.

Anntar en reisetråd her, kan vere til nytte, om du trenger hjelp til noe underveis. Er utrolig med forskjellig kunnskap på forumet, Både om selvhjelp og trolig om områder du annløper.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Mange skip som går med fat festet på dekk, og mange av de går i skikkelig drittvær og ruller mye. Så lenge du får festet de skikkelig og etterstrammer jevnlig burde det gå bra.

 

Angående traffik i kanalen så går jo 95 prosent av skip i seperasjonssystemet og der har man jo ikke noe å gjøre uansett, de båtene man møter utenfor er for det meste fiskere og fritidsbåter og mange av de fritidsbåtene jeg har sett i det området er mye mindre sjødyktige enn en NB...

 

Biscaya, ja det kan være et helvete, men har også passert i januar på flatt hav hvor man ser refleksene fra andre fartøys lanterner i vannet. ca 300 mil på direkten, godt og vel det dobble langs kysten. så burde vel klare det på et par døgn direkte og så bra værmeldinger får man om man kan vente litt. noe swell bør man regne med, men ofte med lange perioder (de gangene jeg har passert der ihvertfall).

 

Kysten av Portugal kan være tøff også.

 

Point sagres til Lanzarote ca 600mil, Safi ligger halveis hvor det burde være mulig å få drivstoff, forøvrig et møkkaland. Sett mange afrikanere i småbåt (20-25 fot) med utenbordsmotor langt til havs fra gibraltar og nedover.

 

Hadde gjerne selv tatt turen i den båten du har, da sammen med 1-2 andre så man får hvilt litt innimellom på langstrekkene. og alltids bedre å være flere når det oppstår problemer, for det blir det.

 

Hadde nok satt av mye lengre tid enn en måned, og startet i slutten av mai. Er minst 2500 mil såvidt jeg kan se og det er jo fort 7 døgn kontinuerlig i 15 knop...

 

Bruker du hodet går det bra, er jo fritidsbåter som går ut på sjøen på hele strekningen.

 

Seilt ned alene? ikke fan.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir gjerne med en etappe eller to, da jeg elsker utfordringer. Men det du skal ut på er vel ikke værre enn å gå langs norskekysten med det været vi har her. (Tror jeg) Ville aldri gjort dette alene da kroppen trenger mer hvile enn motoren på båten.

Forøvrig så har jeg sett at noen sier 3 mnd på turen langs franskekysten og portugal. Er det ikke bedre og ta kanalene på 10 dager og deretter nyte solen og fine dager på spanias solkyst i et par uker så ser du hvor langt du kommer og hvilkelt behov du har for utstyr for resten av turen langs africa og ut til GC.

Link to post
Share on other sites

Det er kombinasjonen av ressursbruk, grad av prestasjon og sikkerhetsfaktorer jeg reagerer på her.

Det er ikke "nok eventyr" det å måtte snike seg fra havn til havn nedover Europa til at det er OK med å fyre av så mye drivstoff, og sette seg i en evt så stor fare pga. uegnet fartøy.

Sammenligner det med samme "prestasjonen" som å klatre til topps i Himalaya uten surstoff. "-Jækla tøft å ignorere alle advarsler og sikkerhetsforanstaltninger!!!" Og sånn inn i granskauen idiotisk....

 

Det er tidligere blitt nevnt andre tøffe høyrisikoprosjekt her: Ro til Shetland (flere har også rodd over Atlanteren!), vi har Yrvins mini-mini-båter på åpent hav i mange uker. De blir noe helt annet. Å ta denne turen i en finværsbåt som sluker 2 liter+ per Nm,ser liksom ikke vitsen ifht den risikoen. Tar han samme turen i en liten, havsterk sjark, med drivstoffgjerrig put-put-motor, da skal jeg mene noe annet.

 

Skal ta trådstarter seriøst, og ser frem til hans konklusjoner.

 

Jeg er blitt så gammel (50) at det kanskje bare er slik feigete alderdomssvakhet som er begynt å slå inn.... :headbang:

Høres mer ut som god gammeldags moralisme. Dette er et eventry på lik linje med alle andre, om du synes drømmen om å kjøre motorbåt til GC er mindre legitim enn å ro til Shetland ... så, ja, hvor relevant er dét egentlig? Ser problematikken med tilgang på nok drivstoff, og båttypen i seg selv, men at det plutselig blir ok med put-put-motor? Sorry, det er bare for dumt. Syns heller du kan legge deg etter noen av disse cocktail-palassene som brøyter seg rundt i Oslofjorden uten hverken drømmer eller initiativ til noe som helst, hvis du absolutt ikke klarer å lavære.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja, da har legen satt bom for turen. IKKE ut på langtur alene, har en febersykdom som setter meg ut av spill nokså plutselig. Har vært dårlig en stund nå, men føler meg bedre. Det blir planlegging av NordNorgestur fremover.

Og gudnådedensomsetterenstoppforden også! Ny tråd om dette senere.

Link to post
Share on other sites

Lykke til med planlegging av tur nordover. Da må du ikke glemme at det finnes et BP medlem rundt hvert nes oppover, skulle det oppstå problemer så har det i allefall tidligere vist seg at medlemmene hjelper hverandre!! Og selvfølgelig, god bedring!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Mange vil nok kalle dette galskap! Men er det ikke inn med ekstremsport i disse tider da, men jeg heller nok til galskap.

Leser i ditt innlegg 55 (alle feil gjort) det er nok en vel eplekjekk uttalelse! Feil gjør en hele livet, men jo eldre og mer erfaring en får så blir det færre av de.

Mener ikke å være (sirompa) men ærlig talt! Ha beina litt nede på jorda innimellom da! :pray::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette går bra jeg. Han skal da vel ikke gå strake veien uten å stoppe og bunkre underveis. Om han tar overkommelige etapper, fyller diesel underveis og hører på værmeldingen så burde dtte gå bra. Er det meldt kuling og storm så får han holde seg i havn da vel. Han må riktignok ha et solid visakort, for billig blir det ikke, men det er jo en smal sak å regne ut på forhånd hva det koster.

 

Jeg ville nok gått litt tidligere på året, det er større sansynlighet for bedre vær da, og jeg ville regnet meg god tid. Ting tar tid og ting går i stykker. Sånn er livet generelt, og spesielt på havet.

 

Kjør på, dette klarer du, men vær nøye med forberedelsene.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Dessverre, helsa holder ikke til mer enn småturer i Oslofjorden.

Det ser også ut til at jeg må bytte meg ned til en båt jeg kan gå trygt frem i baugen på; er ikke noe muskelfantom lengre og må planlegge nøye ut- og -inn til hjemmehavn.

Akkurat nå er det 10 sekundmeter her, og jeg innser at jeg ikke lenger kan komme meg i båten.

Ligger altfor åpent til med baugen rett mot Søndre Askholmen ( ca 59gr 42 min N, 10gr 36min E).

Syd og sydvest får godt tak her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...