Jump to content

Beste tetting av gjenger / rørkoblinger?


Skvulpen

Recommended Posts

I "Prosjekt Sjøtoalett 2005" :wink: er nå gjennomføringene i skroget på plass og jeg er kommet til neste trinn i serien elementære spørsmål. Nå gjelder det sammenskruing av alle rørdelene (kuleventil, albu, slangesokkel, etc.).

 

Bilde

 

Lurer på hva båtfolket foretrekker for tetting i gjengene. Har søkt i tidligere innlegg, men får spredte treff i en mengde tråder, vanskelig å sammenfatte. Helt konkret: Bruker man samme tetting som i rørkoblinger "på land", f.eks. gjengetape, "stry", flytende gjengelurium, Locktite, eller er det Sikaflex båtfolket sverger til her også? I tilfelle hvilken type Sikaflex? Vil gjerne høre om både gode og dårlige erfaringer ...

 

Vil gjerne ha dette tett og fast , men greit med mulighet for å kunne demontere koblingene også ... :smiley:

Link to post
Share on other sites

I "Prosjekt Sjøtoalett 2005" :wink: er nå gjennomføringene i skroget på plass og jeg er kommet til neste trinn i serien elementære spørsmål. Nå gjelder det sammenskruing av alle rørdelene (kuleventil, albu, slangesokkel, etc.).

 

Bilde

 

Lurer på hva båtfolket foretrekker for tetting i gjengene. Har søkt i tidligere innlegg, men får spredte treff i en mengde tråder, vanskelig å sammenfatte. Helt konkret: Bruker man samme tetting som i rørkoblinger "på land", f.eks. gjengetape, "stry", flytende gjengelurium, Locktite, eller er det Sikaflex båtfolket sverger til her også? I tilfelle hvilken type Sikaflex? Vil gjerne høre om både gode og dårlige erfaringer ...

 

Vil gjerne ha dette tett og fast , men greit med mulighet for å kunne demontere koblingene også ...  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Skal gjøre samme jobben nå. Fikk beskjed om å bruke sikaplex på skrog-gjennomføringen, og tettningsmasse + hamp på resten. Kjøpte dette på Clas Ohlson for 50 kr. (Et kit med hamp + tetningsmasse). Fikk dette tipset av Marinesenteret her i Bergen.

 

Kan også ta med at dette er min første gang. Så hvis andre som har gjort dette før kunne si noen ord....

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal man ha en tetning som garantert blir tett, garantert holder seg tett og som relativt enkelt kan løsnes, er det et produkt som i særklasse peker seg ut.

 

Permatex no. 2 fra Loctite, samt litt hamp.

 

Hvordan hamppåføringen skjer og mengden hamp er plutselig blitt veldig fleksibel.

Grisete og klissete er det, men det er jo derfor det er så bra.

 

Det blir som når folk ikke vil benytte sikaflex fordi de synes det er så grisete og klissete. Grisete og klissete er årsaken til at man nettopp skal bruke slike ting.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har nettopp satt delene sammen med hamp og tetningsmasse. Syns det var litt vanskelig å legge hampen skikkelig rundt gjengene. Tok først på masse, så hamp, for deretter å avslutte med masse igjen. Prøvde så godt jeg kunne, men vet ikke om der kom nok hamp... Vil dette holde?

Link to post
Share on other sites

Prøvde så godt jeg kunne, men vet ikke om der kom nok hamp... Vil dette holde?

Det vil jo vise seg, he, he, i alle fall når du ligger midtfjords og skal begynne å pumpe :lol:

Vel, du har vel en magefølelse om du fikk på nok? Noe av vitsen med hamp er vel også at den utvider seg og posner opp hvis der kommer vann til, og dermed tetter den enda bedre.

 

Jeg skal gjøre denne jobben i morgen, får ta turen innom Clas Ohlson og se om jeg finner tetningssettet som er anbefalt, eventuelt Locktite. Siden båten står i hall, så får vi jo ikke testet om tettingen er bra nok før vi får kjørt vann gjennom, og det blir ikke før sjøsettingen til våren. Ja, ja, litt spenning må man ha i livet ... :wink:

Link to post
Share on other sites

Har brukt Lockite 755 over alt i båten.  Potte tett!!!  Anbefales

<{POST_SNAPBACK}>

Har kjøpt Loctite 577 i tillegg. Legger denne mellom skrog-gjennomføring og ventil, så har jeg hampen + tetningsmasse på andre siden.

En kan jo stenge ventilen,men det er litt verre hvis det drypper på andre siden av ventilen.:diving:

 

Blir spennende å se om det holder. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet den gjengetettingen som Würt selger. om man ser bort fra at den ikke kan etterjusteres, er den helt utolig. Du tar på stoffet, og skrur delene sammen med fingrene. Tørk av det overflødige med en fille. Potte tett. Stoffet herder kun hvor det er metall tilstede og ingen luft.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med gjengetape er at den tetter OK, men det er et lite men. Dersom du f.eks har et bend du skal skru på og drar litt forbi den stillingen bendet skulle ha og derfor dreier litt tilbake, blir det fort utett. Med hamp går det mye bedre å dreie la oss si en kvart omdreining tilbake.

 

Jeg bruker alltid hamp med spesialfett for hamp og gjenger. Husker ikke merket, tuben ligger i båten.

 

Har forresten et generelt tips. Når en teiter og teiter, når skal en stoppe? Rørleggeren på jobben ga meg dette tipset. Skru først bendet, stussen e.l. på uten tetningsmiddel og tell antall tørn til det butter. Da vet du hvor mange tørn du skal ha med tettningsmiddel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Veldig nyttig det siste Lars H. kom med der. Jeg kan ikke skru rørene helt til de stopper i gjengene, har alburør som må stå slik at slangene peker "rett veg". Fryktet da at de kanskje ikke ville bli helt tette da.

 

Et spørsmål til de som bruker Loctite, som tydeligvis er et vidundermiddel: Kan Loctite kombineres med hamp, eller er det smør på flesk? Det skal kanskje absolutt IKKE kombineres med hamp? :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...