Jump to content

Kan barn lovlig føre gummibåt med liten motor?


nordan family 27

Recommended Posts

Tror det er en fin alder for småen å lære å kjøre en passende båt med liten motor og liten fart :smiley:

 

Fjærnstoppbryter og mamma/pappa i annen båt for utrykning tar jeg som en selvfølge, akkurat som redningsvest :smiley:

 

Ønsker småen en fin båtferie.

 

OBS, kan være bedre å benytte en "litt større" båt, enn en gummijolle som "lever" mer i havet.

 

Husker ikke hvor gammel jeg var når jeg fikk motor på min båt, startet med en gammel 4hk på en flatbunnet 11 fots båt. Den planet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jo tidligere de begynner å lære (selvsagt under trygt oppsyn og hjelp) jo bedre i mine øyne og erfaring. Våre begynte vel med gummibåt og motor når de var rundt seks år. De gikk gradene via en Pioner som de rodde, og da først med et kort tau bundet til brygga og gradivs lengre tau og til slutt uten tau, men alltid under oppsyn.

Link to post
Share on other sites

Uten revers...? Interessant...?

 

Barna må være 10 år som nevnt tidligere. Barna våre har en 8fot med 4 hester. De synes det går sakte når den ikke er i plan. I plan går den nok i ganske bra fart, men de synes det er moro!

 

Et lite tips: hvis barna dine generelt er ikke av den tøffeste sorten så la de få en båt som ikke går opp i plan. Det er litt skummelt for noen i plan med en vinglete båt. Men er de litt tøffe og liker fart og spenning kan en vanlig gummibåt som går opp i plan være mer morsomt for de!

Link to post
Share on other sites

Jeg var vel ca 9 år da jeg fikk kjøre båt med motor alene for første gang. det var en quicksilver 270 gummibåt med en yamaha 5hk 2-takt. Først bare å kjøre forsiktig rundt ved båtplassen og lære meg hvordan å håndtere båten, også i plan etter vært. Det gikk fint og ser ikke hvorfor andre ikke skal få gjøre det samme. Men da var vi 2 i båten, og det utgjør en stor forskjeld med litt vekt foran i båten. værre var det å kjøre den i plan alene. da ble båten mye mer livlig og motoren vi hadde manglet skrue som justerer hvor tungt det er å styre motoren, så da var det lett å miste kontrollen. Så om den planer vil jeg anbefale alltid to i båten iallefall første sesongen. er også enklere og mindre skummelt hvis det skjer noe.

 

Men viktigst av alt, Dødmannsknapp og vest.

Link to post
Share on other sites

Skal båten være slepejolle, har du en på hånden eller skal det være en egen båt til poden? Jeg kjøpte en liten 21 fots snekke med en 8 hk diesel til ham. Det vr sukess fra dag en. U trolig hvor mye han lærte om båtmanøverering, og ikke minst motor! en slik får du til en prisen av en rib med 4 hk. Kanskje noe å tenke på?

 

Her er et dårlig bilde av doningen

https://baatplassen.no/bildearkiv/37/37676/p4220148.jpg

Link to post
Share on other sites

Ad snekke som alternativ: det er i dag en jolle som har 9.8 hk. Men vurderer å la de største av guttene, 8 og 9 år, få prøve seg litt alene, og da kommer dette med den lille motoren inn. Jeg kjøpte denne brukt av en kar i havna, og lurte påom det var lovlig om de fikk kjøre alene med den. Selvsagt med godt oppsyn, dødmannsknapp og vest.

 

Så langt oppfatter jeg at det er lovlig. De har håndtert jolle i årevis, alene med å ro, og motor med voksen ombord. Så jeg er i og for seg ikke så bekymret, de må utvikle seg videre. Begge guttene klarer å dra i gang 9,8 hesteren, så da vil de vel klare denne også.

 

Fikk opplyst at den skulle ha 3 prosent oljeblanding. Det ha jeg ikke vært borti på veldig mange år. 3,3hesteren er fra 2006.

Link to post
Share on other sites

De skal inneha tilstrekkelig kunnskap. Den er dyyyp :confused:

Det vil kunne bli eit hett tema dersom ein unge dunker i en anna båt med ei gammel tung snekke med kjøljern heilt opp. Men siden vi ikkje er erstatningspliktig om de dunker litt i princessen på svai, ved hendelige uhell, så er det ingen bekymringer :thumbsup:

 

Litt flåsete, men sånn er det.

 

Menmen.. Jentungen på 13 har kjørt gummibåt i 14 knop i fire år nå. Det går fint.

Link to post
Share on other sites

 

Ti knop er ofte utfordringen å holde seg under.

 

Solgte 2,3hk og er på jakt etter en 4-5hk til å ha på Maritim jollen for at guttungen skal lære seg å kjøre en båt som planer. Men er det realistisk å ha en jolle i plan og samtidig klare å kjøre i under 10knop? Tenker i så fall en "avtale" med jr. om full fart kun for å komme opp på plan og deretter redusere litt pådrag.

Link to post
Share on other sites

Yngste på 9 år i fjor kjørte jolla med 9,9 V-max i fjor. Dette var en flott båt å lære å kjøre i for henne. Jeg monterte en bolt rett inn i kontrollboksen som sperret muligheten for å gi nok gass til å komme i plan. Da er vi godt under 10 knop. Bolten kunne lett skrus ut når vi andre skulle kjøre.

 

Mellomste på 12 i fjor kjørte uten bolten og båten gikk da fint i plan....

 

Han ble stoppet av politiet to ganger, blant annet langs Håøya når vi lå på Borgen. Begge gangene sjekket politiet at han hadde vest og dødmannsknapp og og ønsket en fortsatt fin tur!

 

La ungene lære!

Link to post
Share on other sites

Jeg var vel ca 9 år da jeg fikk kjøre båt med motor alene for første gang. det var en quicksilver 270 gummibåt med en yamaha 5hk 2-takt. Først bare å kjøre forsiktig rundt ved båtplassen og lære meg hvordan å håndtere båten, også i plan etter vært. Det gikk fint og ser ikke hvorfor andre ikke skal få gjøre det samme.

 

Eh, kanskje fordi det er ulovlig? Og glem det patetisk lave forenklede forbudet du kan risikere å få dersom du usannsynlig nok befinner deg i et sjøområde med politibåt, og du skulle bli utsatt for kontroll, og politiet skulle velge å reagere. Den relevante konsekvensen å ta med i regnestykket er hva som skjer dersom 9 åringen kjører i hjel en badegjest.

 

Jeg kjøpte en liten 21 fots snekke med en 8 hk diesel til ham. Det vr sukess fra dag en.

 

Du må jo være noe i nærheten av en drømmepappa :) Tenk hvor mye glede og kunnskap en slik farkost vil gi guttungen. Skulle ønske vi kunne se flere slike i stedet for disse uthavnsplagerne.

 

Er vel heller ikke noen 10-års grense, men 16 år.

 

Eneste aldersgrense i forhold til å føre båt er 16 år, og da om båten overstiger en av egenskapene 10 hk, 10 knop, 8 meter. For fartøy under dette er det ingen aldersgrense, men selvfølgelig et krav til skikkethet. Og det må man som forelder vurdere selv.

 

Solgte 2,3hk og er på jakt etter en 4-5hk til å ha på Maritim jollen for at guttungen skal lære seg å kjøre en båt som planer. Men er det realistisk å ha en jolle i plan og samtidig klare å kjøre i under 10knop? Tenker i så fall en "avtale" med jr. om full fart kun for å komme opp på plan og deretter redusere litt pådrag.

 

Beklager, det holder ikke. Det er den potensielle maksfarten båten kan holde som gjelder, ikke at man lar vær å gi fullt pådrag.

 

Jeg monterte en bolt rett inn i kontrollboksen som sperret muligheten for å gi nok gass til å komme i plan. Da er vi godt under 10 knop. Bolten kunne lett skrus ut når vi andre skulle kjøre.

 

Kreativ løsning. Og man må vel anta dette også er lovlig? Noen som har erfaring med hva politi eller andre myndigheter vil synes om en slik løsning?

Link to post
Share on other sites

En ting er lovverket, en annen ting mange har tatt opp er de praktiske erfaringer.

 

Jeg håndterer ombord de samme regler som jeg vokste opp med for å lære mestre det spede båtliv:

- må kunne svømme i kaldt vann, Dvs hoppe fra badeplattform og klare å krabbe i land (alltid vest forøvrig)

- må kunne ro selv, også i litt bølger og vind

- må kunne fortøye selv

- må kunne starte motor selv.

 

Når alle punkter vat tillært, fikk jeg anledning til å kjøre avgårde alene. Husker frihetsfølelsen ennå!

 

Mine er ennå såpass små at de fremdeles lærer seg å ro godt. Når vi ligger i havn er det 30m line mellom jolle og båt. De har fremdeles stor moro av denne lek/læringen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har mer enn en gang vært veldig bekymret når en vimsete drittunge kjører gummibåt med påhengsmotor i nærheten når jeg bader. Ofte er de mye mer opptatt av hvor gummibåt-vennene sine er, enn å følge med på hva som er i nærheten av båten. Enda verre er det når de nærmer seg barn som bader!

 

Sørg for at de er skikket til å føre båten, og at de er VELDIG klar over hva slags skade en propell kan forårsake. Selv en 2 hester kan lemleste et barn eller en voksen som kommer for nære propellen.

 

Jeg synes det er skremmende hvilken mangel på respekt for loven enkelte foreldre har angående barn som fyker rundt i joller, og ikke minst, mangel på respekt for de andre som måtte være i nærheten.

 

Om et barn knaller i siden på en annen båt, og forårsaker skade, med en båt som ikke er tillatt for barnet (10, 10, 10 regelen, og 16 år/båtførerbevis) regner jeg som grov uaktsomhet fra foreldrenes side. Det er også disse som står som ansvarlige foresatte og forhåpentligvis får smellen.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Datteren min begynte å kjøre gummijolle i fjor . Hun var da 9 år. brukte mange timer sammen med henne i jolla før jeg turte og slippe henne alene. jolla er 7 fot. og har 5 hk, så den planer lett med henne i, hun har lært seg og håndtere jolla. og har respekt for både fart og sjøen, men ikke alle unger hører på foreldrene sine, og så fort de er rundt odden er det bajas kjøring som gjelder. så det er ikke noe fasit svar på når unga skal få kjøre . det kommer helt an på ungen

Link to post
Share on other sites

, men ikke alle unger hører på foreldrene sine, og så fort de er rundt odden er det bajas kjøring som gjelder. så det er ikke noe fasit svar på når unga skal få kjøre . det kommer helt an på ungen

 

Nei, det kommer an på foreldrene da barna er et produkt av dem (arv og miljø)!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...