Jump to content

Kan barn lovlig føre gummibåt med liten motor?


nordan family 27

Recommended Posts

Kreativ løsning. Og man må vel anta dette også er lovlig? Noen som har erfaring med hva politi eller andre myndigheter vil synes om en slik løsning?

 

Jusen er firkantet og satt på spissen tror jeg ikke det vil holde. Men det kommer an på hvor streng vedkommende kontrollmyndighet er i det spesifikke tilfelle jf en bekjent som er politibåtfører.

Link to post
Share on other sites

Jeg aner en viss motstand fra flere her, eksempelvis dette med bading osv. Det forstår jeg godt - men det handler også om instruksjoner, hva man er lært opp til og vurderingsevner. For å si det slik: jeg ville mye heller svømt i nærheten av egne barn med påhengsmotor slik jeg kjenner dem, enn de scenariene der store flybridgebåter brøyter seg plass i trange uthavner uten at de har den minste mulighet til å følge med på hva som skjer når de setter svært store mskiner i gir - f.eks med en motor forover og en bakover for å vri seg litt. Det skaper farlige strømninger mens noe oppe på fly ikke har mulighet til å skje hva som skjer. Så her tror jeg faktisk jeg er mer bekymret for den voksne manns ignoranse slik jeg har erfart dette i de uthavner jeg selv besøker - for jeg opplever at det er så som så med vurderingsevnen til flere voksne også. Men mine barn får vel en rimelig klar instruksjon å å holde seg laaaangt unna badende - slik de får beskjed om det i dag når jeg er med ombord.

 

Når det er sagt er det liten tvil om at en propell kan skade mye. Minnes å ha sett gummipropeller på Maritim (eller i en annen butikk) til å sette på de minste påhengerene nettopp for å redusere konsekvenser av uhell. Skal se om jeg klarer å finne tilbake til der hvor jeg har sett slike. Antar at jeg mister en del effekt da slike blader ikke vil klare å holde samme fasong, men det spiller jo mindre rolle.

 

Flere nevner jussen/ loven: er det noen her som mener at barn på 8-9 år ikke kan føre en RIB med 3 hk som gjør mindre enn 10 knop på lovlig vis?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe imot at barn får føre båt med motor, men det må være på egnede steder og forutsatt god opplæring.

 

Du har også helt rett i at voksne også kan være uoppmerksomme, og forårsake kanskje like ubehagelige scenarioer da de tror de er så flinke. Jeg har også hatt voksne på ubehagelig nært hold med jolle og motor.

 

Så lenge barna får god opplæring, og vet å bruke årer i stedet for motor der det kan være fare for konflikter, så må de gjerne få holde på så mye de orker.

 

Opplæring er foreldrenes ansvar, og de fleste er seg nok dette meget bevisst. Unntak finnes dessverre, og da kan ubehagelige situasjoner oppstå.

 

Trådstarter har et godt utgangspunkt for å gjøre dette på en riktig måte. Liten motor, passelig jolle, opplæring og oppfølging.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...