Jump to content

LADY DAY's utrustings og hentetur


SIR DAY

Recommended Posts

(bombom har byttet nickname fra noe intetsigende til noe som er nærmere faktisk ID, just to mention, som de sier der borte...)

 

 

-Du har gjort ett fynd!

Dette måtte jeg høre flere ganger fra mange hyggelige Karlstad-svensker denne helgen. Har vært en 4 dagers tur og fikset på den gamle dama.

 

Vi spoler tilbake litt:

Jeg har det siste året hatt "Brukte båter/Seilbåter" som oppstartside i nettleseren. På jakt etter den genuine båten, en 30-36 fots havseiler som jeg *skulle* ha billig...

En sjarmerende svensk *kustkryssare* dukket stadig opp, litt utenfor det jeg skulle ha, men etter litt spørring via mail stil selgeren fikk jeg slike opplysninger, som ikke sto i annonsen, at jeg måtte ta den i øyensyn. Da jeg kom til Karlstad med gutta, tok det meg 2 minutter å bestemme meg, jeg ringte sporenstreks selger og sa at jeg skulle ha den. Så det var den Harryturen, hvor jeg endte opp med 8 meter og 4 tonn med mahogny og stål. Prisen var ikke noe å utsette på; den var mindre enn halvparten av det bare en slik rigg ville kostet!! (10 meter Sällden masthead, Furlex 25 på rullefokk og NYE seil..!!) Og med nyoverhalt Volvo Penta MD1, og ett skrog som var nyoverhalt. --Hvor mye mer skal til for å få en stå... ;-P

 

sp3230122011161025.jpg

 

 

Jeg søkte mye på nettet, og fant mye interessant om båten, spennende historie: Olle Enderlein tegnet på bestilling en kustkryssare som i mange trekk er lik "Folkbåt" men som er forbedret ift til Folkbåt: Større boområde i en romsligere salong, 10% mer seilføring og 10% ekstra vekt i kjølen. Ellers er dataene veldig like.

Skrogene ble bygt i Polen av Centromor og ført til Hjuvikverftet utenfor Gøteborg hvor de fikk innredning, motor, dekk og rigg. Den ble lansert på en båtmesse i 1965, og båtanmelderene skrøt av både utforming, utrustning og pris. De mente den var "bastant, kraftig bygt" med overdimensjonerte mahognyplank i bord og med kraftige eikespant. Men den ble aldri noen stor salgsuksess: Folket fulgte ikke fornuften, men flertallet. Knapt 100 båter ble produsert.

 

Så vinteren har vært lang, i vente på at våren skulle komme og jeg kunne begynne å jobbe med båten.

Første turen til Karlstad ble gjennomført i palmehelgen, og jeg kom til ett stort rack med plastikkbokser med deler, uten monteringsanvisning, men "alt skulle være der"....

Har montert mye IKEA-saker før, dette byggesettet er dog det største jeg har sett! Brukte omtrent hele den helgen på å skaffe meg en liten oversikt, ofte måtte jeg gjette meg til hva det skulle brukes til.

 

Nå har jeg hatt en laaang helg i Karlstad igjen, og jeg har skrudd og skrudd og skrudd: Pulpits på plass, lanterneledninger nystrukket og gjort klart for lanterne. De to nye som fulgte med passet selvsagt ikke i de gamle platene, så jeg gjør historien enkel og går for en tofarget lanterne i baugen. Holder visst det for båter under 12 meter. Rekkestøttene på plass (jaha, det var det de lange stålstengene skulle brukes til!) rekkewirer på plass (i hvilken av de 20 kakeboksene var de forb.... låsesplintene..)

 

Må skyte inn her og berømme den gode åndelige og praktiske hjelpen jeg fikk av mine båtnaboer her i Karlstad! De har kjørt meg rundt på omvisning, hjulpet meg med verktøy og handlet på butikken. Båten står i en presenningshall i "hovedgata" inn til havna. Jeg har hatt storporten åpen, og det har vært ett rush med folk innom og hilst på. Alle skryter av hvilket fynd jeg har gjort, og berømmer den fantastiske designen og finishen på den gamle dama. Fantastisk hyggelige folk, mer om det kommer senere!!!

 

Ble anbefalt av selger å bytte impeller, og det har vært den store maren. Impellerhuset ligger på baksiden av motoren, og det er trangt som pyton inni der. Vurderte å bruke speil og jobbe speilvendt.

 

 

Impellerspørsmålet gnagde i huet hele tiden, og det gikk ganske mange Pripps Blå i planleggingen og - utsettingen. Kom så frem til at det bare var å lage seg en ekstra "inspeksjonsluke" i skottet mellom stikkkøya under cockpitbenken og motorrommet. Ved å krype med huet først inn i stikk-køya, så fikk jeg en hand inn og kunne ganske så enkelt jobbe med en hånd, som både skulle holde plate, pakning og skrue og skrujern samtidig... Forsøk selv!! Veldig enkelt, hø-hø! Ofret 1 skrue til kjølsvinet, fant en lik en i den 18de boksen jeg så i... Og det var veldig moro i det svarte hullet da strommen gikk og min penlite lykt lå ute i cockpiten, Skjønner nå hvordan blinde mekanikere har det.

 

890108_4.jpg

 

Jeg har mata både teakdekk og kjølsvin med saltlake. Så langt har det gått 6 kilo havsalt, og alt er blitt sugt opp av den tørre veden. Fylte kjølsvinet og vann opptil veivhuset i går. Gikk så over skroget på utsiden og fikk merket av hvor jeg må kjøre i litt "båt-tett" og kitt. Det er derfor store sjanser for at den IKKE hermer etter Titanic på sin jomfrutur etter restaureringen.

 

fordekk2.jpg

 

Mens jeg tenkte ut og utsatte impellerjobben, nøt jeg det gode været og enda flere Pripps Blå. For at det skulle se ut som jeg gjorde noe, ble det derfor å gjøre noen jobber som strengt tatt ikke var nødvendig eller hastverk: Så nå har lukene og benkeplatene i cockpit fått sin 3-lags glossy finish, og den gamle dama stråler som aldri før.

Et nytt svingbart salongbord fulgte med, men det passet aldeles ikke inn. Det rustikke, mange-lags-lakk interiøret som har så mye historie i seg klarte bare ikke anerkjenne dette nye.

Det ble å gå løs på bordet 60 sandpapir, avrundet kraftig hjørnene og gjorde alt som skulle til for at skulle se gammelt og brukt ut. Etter 3 lag lakk her også, så ser det bare herlig ut, denne unge tingen er blitt *gammel* av utseende.

 

Skulle egentlig seilt ut fra Karlstad snart, men det hyggelige miljøet i Karlstad har lokket meg til å la båten bli værende der noen uker til, Vänern har en fantastisk fin skjærgård har jeg fått vite, og seiling i denne innsjøen er visst ganske så utfordrende.

 

_frisk_seilas.jpg

 

Og jeg har fått erfaring med at slike prosjekter koster 2x og man bruker 4x så mye tid som det planlagte-- (mer i neste episode, om noen vil ha mer da...)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så ble det ny tur til Karlstad, en sånn rask en...

 

Siste innspurt før sjøsetting. Og jaggu rakk jeg det også! Etter alle trebåt-sjøsettingens kunster hadde jeg kitta godt og klistra markeringstape over suspekte sprekker. Jeg lot det stå til, en av mine nye båtkompiser kom med elektrisk pumpe, Gutta på kaia håpte de skulle få se Nordmannen gå til bunns, men de ble skuffet. :flag_sw::yesnod::lol:

Det var så vidt det pipla noe inn

 

Skulle egentlig flyttet den til en galge for at den kunne henge der og trutne, men valgt heller nærmeste bås, helt innerst. Vi subba bunnen bort, men her er det ikke dypere enn at den støtter seg på bunnen og det skulle komme vanvittig med vann..(...slike forhold Geir H. ville elsket! :giggle::lol:

 

Pumpen kjører jeg en gang i timen, da bare i 10 sekunder, så er det tømt. Har ikke tålmodighet til å vente til nivåpumpa slår inn.

 

Skulle lagt inn bilder, men med 3G i Sverige blir det litt for dyrt. Kommer senere. :sailing:

Ha en fortsatt god aften!!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Siste touch før sjøsetting: Navnet er på plass, det som ble bestemt av Båtplassens brukere i en avstemning:

 

121.jpg

 

Presenningsskjulet hvor hun har stått i de siste 5 åra under restaurering:

 

123.jpg

 

Så kom traktoren, svært hyggelige svensker som lot meg sjøsette utenfor kø og på overtid....

 

128.jpg

 

Bare litt spenning da hu hang i krana.

Som dere ser har jeg gjort forsøk på å tape jernkjølen fast til skroget... :giggle:

 

 

130.jpg

 

Første gang den er i vann på 5 år.....

134.jpg

 

Så var hu nedi, og jeg var første gang ombord i vannet. Jeg er nok litt fornøyd ja...

 

138.jpg

 

139.jpg

 

Så ble hun buksert bort til en bås på meget grunt vann, hun subba bunnen bort, men jeg tok ingen sjanser i tilfelle hun skulle ta inn mye vann....

 

147.jpg

 

En titt ned i kjølsvinet. En av mine nye gode båtkompiser i Karlstad kom med denne elektriske pumpa. Det tok en time før vannet kom over pumpehuset, og jeg hadde mye å gå på før det var nødvendig å pumpe.

Første timen kjørte jeg 2 ganger a 10 sekunder, etter 12 timer kun hver 3 time i 10 sekunder.

Så fort jeg har funnet ut av ledningssystemet vil jeg kun bruke den nye enda ikke helt ferdig installerte vannpumpen.........

 

 

imgp3969.jpg

 

 

Ganske alene blant all "Tupperwaren" :giggle:

Den lå ganske så nært opptil heisekranen, så det må har vært noen hundre bortom og sagt:

-Hvilken snygg båt!!

 

Nesten som en hån og heise det norske flagget....

 

 

142.jpg

 

Nå gjenstår bare å få gjort en oppstartssjekk /-prosedyre av motor for å få den igang, så skal masten på.

Blir nok en del seiling på Vänern fremover, skal være mye å oppdage her.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: Hell og lykke med Lady Day på alle hav. Nydelig skute, flott navn og veldig trivelig reportasje :smiley:

 

mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Så ble det en langhelg igjen i Karlstad, tok like godt 17 mai her også! Så mens andre vifta med flagg hjemme, slåst jeg med en 10 meters alumast for å få den fast på taket. Ingenting tilpasset fra før, og selvsagt måtte jeg montere feil noen strekkfisker til stagene..... Men mast kom på, med stor assistanse fra den behjelpelige gjengen på kaien!

:flag_sw:

 

Den nye genoaen ble pakket opp og heist på Furlexen. Bare ett fall som kom feil. nedigjen, og oppigjen....

Storseilet kom også opp, og jeg fikk tips og råd fra Sveriges beste seilere.

:flag_sw:

 

Så var det motoren da. Etter å ha fylt på fersk diesel og luftet godt, så startet den faktisk etter 3-4 omdreininger på starteren. Jomfrutur ble foretatt. Jeg merket noe plunder med girkassen, vanskelig å få den i reverse. Og da jeg på andre turen skulle inn i småbåthavna, så måtte den selvsagt låse seg på fremover. Løpsk norsk båt i småbåthavna!!! Jeg sikta mot de eldre Bavariane... Heldigvis fikk jeg av motoren og med ett skikkelig cowboy-lasso-kast fikk jeg tak i en av stolpene og fikk stoppet før jeg skapte historie i havna.... :headbang:

 

Det viste seg at låseskruen på girhendelen var for slapt iskrudd. Når jeg så skulle prøve, så stoppet motoren. TOM TANK!!! Det lukta skikkelig med diesel i kjølsvinet, så det var nok en lufteskrue eller noe før pumpen som ikke var tett nok... Finner det ut i neste bolken. Nå forsøker jeg å lense kjølsvinet, så ikke alt kommer ut i vannet. Jeg har allerede markert nok farger med en liten oljehinne rundt LADY DAY. :blush:

 

Att båten hadde vært på land i 5 år merkest godt. Men etter en gjennomgang med vidundermidlet "ALT-TETT" er nå vanninnsiget ned i 1/2 liter i timen. :cool:

 

"-Hvis noe kan gå galt, så gjør det det." - Akkurat slik det føles nå.

 

Men jomfruturen med seil, ga dog en trøst, ganske så fornøyd med hvor bratt opp mot vinden hun klarte!!!!

 

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Python med mr Murphy. Seieren ligger i å overvinne fandenskapet, -og det gjør jo du og bryggegjengen :-)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Så ble pinsehelgen brukt i Karlstad!

Her er hun plassert på strategisk plass, rett ved kranene og til beskuelse for alle:

 

imgp4001.jpg

 

 

La ut på tur lørdag, hadde planer om å seile til ei øy som heter Nabben, ca 10 Nm sør for Karlstad. Første gang jeg gikk for fulle seil, så rutinen på bauting var ikke helt innøvd. Å være singlehanded uten autopilot og seile med storseil oppe og en 130% genoa ble lettere kaotisk, og det i tillegg til å seile i ukjent flatt landskap med millioner av grunner og med motvind direkte mot målet og med en GPS som var litt sløv...freskt ble det!!! :cool:

 

Fant ut det sikreste var å lense seg tilbake til havna og noen Pripps Blå blant gutta der....

Og det var ett svære liv på Karlstads pubber da svenskene vant Grand Prix!!!! :flag_sw::clap: :clap:

 

imgp4127.jpg

 

 

Søndag ble ny tur, roligere vind, men mye mer båter utpå

Ble en flott tur hvor båten imponerte med seilinga.

 

Hentet lett inn de som hadde gått ut foran meg

 

imgp4131.jpg

 

Lærte meg også en shortcut mellom bankene der det var 1,5 meters dybde på midten, og under en halvmeter bare litt på siden. Subbet så vidt nedi da jeg var litt uoopmerksom.

 

imgp4128.jpg

 

Fantastisk område å seile i, og var nok litt overmodig i bar overkropp: Litt hummerfarge her nå ja...... :lol:

 

Nå er planen å fixe dieseltilførselen. Tidligere eier hadde lagt opp ett nytt tankanlegg som funka når det var full tank, men gir for lite fall når ca bare halv tank. :nonod:

 

Vil helst glemme de episodene der motoren stoppa inne i havneanlegget..... :headbang:

 

Hadde planer om å bruke 3-4 dager herfra til Gøteborg, men her blir det nok store endringer på seilingsplanene!! Snart tilbake!

:flag_bp:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Det bler dårlig oppfølging her, men i kveld kl 1900 kommer det ett innslag på TVNorge om overtakelsen av båten, i "Alt til salgs".

 

Siden da har jeg farta på kryss og tvers i Skagerak og Oslofjorden... skal se om jeg får lagt inn litt flere bilder her etterhvert!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da havna videoen med meg og LADY DAY på nettet...

 

Innslaget begynner 15 min 25 sek ut i sendingen

http://www.youtube.com/watch?v=AkaCmFGJChE

 

Skal svare etterpå om de "seilerfeilene" som helt sikkert blir kommentert her. og DEN passeringen akter for kryssende seilbåt var AVTALT!! :giggle:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...