Jump to content

TMC Septik pumpe m/kvern står bom fast / sikring går


Risor23

Recommended Posts

kjøpt båt i fjor og i den stod en det en TMC Septik pumpe m/kvern. Den valgte å ta kvelden i fjor under siste tømming før båten skulle på land.

Var i båten i stad for å prøve den, men null niks skjer. Kun sikringen som går hver gang.

 

Dette er kanskje standard på en billig-pumpe som er 3-5 år gammel? og er vel bare å hive den?

 

Har uansett bestilt ny...............

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en macarator kvern som ikke ville starte i fjord sommer. pella den i fra hverandre og det var ikke noe fremedlegemer som kilte impelleren fast , men den var stein hard i gummien, jeg smurte den opp med matolje og den fungerte helt utmerket etter det.

Link to post
Share on other sites

Var i båten i stad for å prøve den, men null niks skjer. Kun sikringen som går hver gang.

Hadde akkurat samme problem med min pumpe. Blåste to 25A sikringer. Den er ett år gml. Jeg hadde nok flaks, tok skiftenøkkelen og kakket litt på pumpe og motor, så gikk den igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Full septiktank, kvernpumpe som ikke går.Lufteslange ført til til skroggjennomføring akterut. Dritten står ca halvveis ut av slangen, Ingen utsugsuttak.

 

Har sjekket sikringen. Den så ok ut men jeg skiftet likevel. Ingen respons. Kvier meg for å åpne mannhullet ettersom det vel er overtrykk på tanken.

 

Noen tips til hva jeg skal gjøre?

Link to post
Share on other sites

Nå husker jeg ikke hvilken type jeg har, men den fant også ut at den ikke ville mer da tanken var full. på min pumpe er det i bakkant av huset en aksel som stikker ut 2-3 mm. Denne har et spor som passet fint til et stort flattskrujern. Jeg vridde litt frem og tilbake på akselen. Et par omdreininger motsatt vei av det pumpa går og prøvde på bryteren. Da spant den tilbake til utgangspunkt pluss litt før den stoppet. Vridde litt samme vei som pumpa går og prøvde igjen. Noen få ganger slik, funket den fint og jeg fikk tømt tanken etterpå.

Link to post
Share on other sites

Full septiktank, kvernpumpe som ikke går.Lufteslange ført til til skroggjennomføring akterut. Dritten står ca halvveis ut av slangen, Ingen utsugsuttak.

 

Har sjekket sikringen. Den så ok ut men jeg skiftet likevel. Ingen respons. Kvier meg for å åpne mannhullet ettersom det vel er overtrykk på tanken.

 

Noen tips til hva jeg skal gjøre?

 

Vanligvis er det en stoppekran mellom tanken og tømmepumpen. Har du det så stenger du den og reparerer/skifter pumpa.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. VannTro: det er ingen stoppkran mellom tank og pumpe. Du kan være sikker på at det kommer en når jeg får tømt tanken:)

 

Jeg har forsøkt å banke på pumpehuset i håp om å få ristet løs evt avleiringer uten resultat. Kjetil1 : det er litt krøkkete å komme til uten å løsne slangene, så jeg vet ikke om jeg har samme opplegg som deg, men skal gjøre et forsøk.

 

Ellers sysler jeg med en tanke om å gå til en miljøstasjon, suge litt gjennom lufteslangen, åpne mannhullet og suge resten derfra. Høres dette ut som en plan som kan gjennomføres?

Redigert av Pathfinder1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å suge fra slanger for friskluft til tanken, høres jo forløsende ut. Men for å få sugd ut dritt, må det jo komme luft inn! Det vil temmelig fort bli vakuum i tanket ved et slikt forsøk. Kanskje løsningen for å unngå det er å løsne slangen fra dassen, i den enden mot dassen altså? Kanskje det er like greit, i hvert fall i første omgang å suge via der det skal suges? Suget på miljøstasjonene er ganske heftig etter hva jeg har forstått. Kanskje "proppen" følger med?

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ser poenget ditt. Men løsner jeg slangen mot dassen vil jeg vel få en del ut den veien ettersom det er fall fra tankinntaket til dassen og overtrykk på tanken.

 

Jeg tenkte ikke å suge mye via lufteslangen, bare nok til at nivået på tanken synker litt slik at jeg kan åpne mannhullet. Dimensjonen på lufteslangen er forøvrig på 1" og det står som sagt vann fra tanken et godt stykke opp i slangen. Jeg vet ikke hvor kraftig en slik miljøstasjonpumpe er, så det er kanskje en umulig ide.

Link to post
Share on other sites

@Pathfiner1

 

Jeg antar at uttak fra tank til pumpe ikke er et stigrør men plassert i bunn!

 

Hvor lang er sugeslangen mellom pumpe og tank?

 

Er det kanskje mulig å demontere pumpen, fra hvor den er festet, og løfte den over tanknivå mens den fortsatt er festet til sugeslangen ?

 

Du kan da demontere pumpen uten å risikere at hele septikkinnholdet renner i skutebunn!

 

Det forutsetter selvfølgelig at overbordventil er stengt og trykkslangen ut fra pumpen er demontert fra pumpeuttaket og at elektrisk tilkobling er frakoblet pumpemotor!

 

??

 

:smiley:

Bjørn

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hiver meg på her med et problem jeg fikk med samma type pumpe, pumpa virket helt fint fram til båten skulle på land, skyltte mellom med masse ferskvann for å rense tank å pumper, trodde selvfølgelig st alt var i orden og tanken tom, helt til jeg borra hull for å sette ned giver her om fredan.

 

Når hullet var på plass så ser jeg ned å der står den halvfull med vann, prøver å pumpe det ut uten hell, ender med at jeg får sugd ut vannet for så å demontere pumpe.

 

Knivene hadde litt ikke nedbrytbart kjerring greier vikla inn i seg, men ikke nok til at det skulle ødelegge noe.

Gjorde reint å satte dritten tilbake. Fortsatt ingenting som renner ut, demonterte på nytt idag for å sjekke impeller, den ser helt fin ut, går rundt som den skal å alt virker helt bra.

 

Men det kommet jo f**n ikke noe ut når jeg starter den?

Noen som har en formening om hva det kan være?

Eller er det bare sånn at nå måtte jeg kjøpe en ny?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...