crusern

Suzuki DT30 demontering av undervannshus

7 innlegg i dette emnet

Har en Suzuki DT30 2002-modell som jeg prøvde å bytte impeller på i dag. Løsnet seks skruer og tenkte det skulle gå greit, men den gang ei. Fikk en god glipe på 2-3 cm, men derfra ville ikke huset rikke seg. Jeg hadde på følelsen at det var drivakslingen som hang igjen, men er ikke sikker. En av de to tynne "stengene" løsnet greit, men den tykke (drivakslingen?) hang igjen.

 

Hva er det jeg ikke har forstått? Leser på noen gamle forumposter at det kan være enda en skrue/mutter som må løs. Har noen tips/bilder/forklaringer til hvordan dette gjøres?

Båtfabrikat/modell: Askeladden 3300

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Drivakselen skal følge med undervannshuset uten noe demontering.

Denne kan ruste fast oppe i selve motoren,så man må banke litt forsiktig så ikke du ødelegger noe.

Er det girakslingen som henger igjen,dette er den fremste stanga når du står bak motoren.

Sett motoren i revers så ser du en skrue med kontramutter rett over undervannhuset.

Båtfabrikat/modell: Nordkapp 17 Dallapieta 16 Draco 12

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Hvor mye sprut skal det være ut fra denne motoren? Litt i tvil om impelleren må byttes, hullet bakpå motoren gir spytting og ingen gjevn strøm av vann. Er dette riktig?

Båtfabrikat/modell: Askeladden 3300

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Kontrollstrålen skal være jevn hele tiden,men er normalt at den kun "spytter" litt vann ut av de to hullene bak på stammen.

Resten av kjølevannet går ut i propellen.

 

Når motoren går skal du akkurat måtte løfte hånda hvis du holder på selve toppen.

Ca 80-90 grader er vel riktig arbeidstemp ved belastning.

Båtfabrikat/modell: Nordkapp 17 Dallapieta 16 Draco 12

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Jeg også hadde sånn spytting fra kontrollstrålen. Staket opp hullet dert vannet kommer ut, så ble strålen kraftig som den skal være,

Båtfabrikat/modell: Fjord Dolphin 900 Navn: Tina 3

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Ok, takk. Er det de to store hullene du mener med kontrollstrålen? Er jo også et pittelite hull hvor vannet strømmer ut rett etter oppstart.

Båtfabrikat/modell: Askeladden 3300

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Kontrollstrålen er det lille som "tisser" ut på siden. Her kan det fort sette seg noe rusk som gjør at strålen blir ujevn.

Båtfabrikat/modell: Nordkapp 17 Dallapieta 16 Draco 12

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Opprette ny konto


Register a new account

Logg inn

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now