Jump to content

spinnaker gennaker hvordan bruke dette riktig.


Willing 31

Recommended Posts

du kan seile gennaker på baug, spyd eller på bom. Det letteste ved jib er å jibbe den på innsiden, som en fokk. Jeg seiler gennaker rett fra posen på baugen av båten og dette går greit, men i løpet av sesongen vil jeg få på plass et baugspyd av noe slag. Jeg har festet et øye i forstagsinnfestningen som jeg kjører tackline gjennom, fører denne tilbake til en ledig vinsj( har 6) eventuelt avlaster.

 

Har du strømpe kan det godt hende det er smart å bruke den, men jeg har brukt strømpe en gang og det endte med at vi skjærte den av med kniv.

Link to post
Share on other sites

du kan seile gennaker på baug, spyd eller på bom. Det letteste ved jib er å jibbe den på innsiden, som en fokk.

 

Litt uenig i dette jeg syns det er lettere å jibbe framom forstaget. Vinden bakfra blåser gennakeren frem under jibben og så drar man inn på andre siden. Viktig å løsne skjøten tidlig nok og jibbe litt "bestemt" for å få det til. Genakeren må blåse fremforbi forstaget i god tid, før man er på platt lens!

 

Nå det gjelder berging av gennaker har jeg ikke strømpe men jeg syns det går veldig greit med å ta den ned på platt lens i vindskyggen av storseilet: Genaker kolapser og mannen på fordekket samler sammen underliket, Så åpnes fallet og gennaker kommer rett ned på fordekk. (Evt. i luka)

Redigert av Fanafjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Googla emne i går kveld og fant flere filmer om hvordan bruke genakker og stort sett alle hadde den festet framfor forstaget men lurer på hva som har nåkk styrke og ikke slites sund skal prøve og feste den nede i forstaget med en blokk. Vurdere og kjøpe strømpe siden eg seiler aleina. Skal prøve og få montert en blokk i baugen med igjennom gangere for og komme frem for forstaget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...