Jump to content

'78 Mariner 25(e)HK - Drasnor og propell står fast


Vespanator

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Har kjøpt et oppusningsobjekt (en herlig klassisk Selco 13-fot fra 70-tallet) med en Mariner 25 hk fra 70-80-tallet.

 

Var ute å prøvekjørte den før jeg skulle plukke den fra hverandre nå i helgen, og opplevde noe uheldig med motoren. Som til nå har gått greit fra år til år (i følge tidligere eier).

 

Etter 15 minutter med lett kjøring bestemmer jeg meg for å snu. Jeg setter motoren i fri via konsollen og etter dette vil den ikke gå i gir igjen. Jeg "smetter" konsollen i girsporet, men den vil ikke gå i hverken fremover eller revers gir. Men den vil gasse fint, så hver gang jeg drar spaken frem eller tilbake, gasser den - men ingen effekt på propellen. Etter noen sekunder med forsøk på å få den i gir, føles det ut som om noe i motoren "tar tak" og den stopper opp i løpet av 3 sekunder. Ingen vond lukt eller dramatisk lyd.

 

Etter dette får jeg ikke en gang dratt i snora. Det ser tilsynelatende ut som om jeg kan gire fremover og bakover, men det føles som om den står i et gir som hindrer startsnora/hjulet i å bli trukket. Propellen står også bom fast. Den går ingen vei.

 

Jeg har nå motoren oppe på land for litt diagnostisering. Jeg fikk så vidt rotert på hjulet, og hørte en litt rar lyd i staget, men det står fortsatt bom fast, uansett hva jeg setter giret i.

 

Er det noen som har noen råd eller tips om hvordan jeg burde gå frem her mht diagnose på min utfordring? Hva kan dette være? Jeg kommer gjerne med detaljresponser hvis noen har en teori. Legger ved noen bilder hvis det skulle hjelpe i noen retning.

 

Takk for all respons og hjelp.

 

img_2111.jpg

 

img_2114.jpg

 

 

 

Mvh/ V

Link to post
Share on other sites

Hva skjer når du beveger på girspaken, da ?

 

Da ser det tilsynelatende ut som om det blir giret. Men det virker som om motstanden i spaken er under normalen. Men det er jeg ikke sikker på. Den messingpinnen som er koblet til girspaken på siden ser ut til å bevege seg godt frem og tilbake og det høres ut som om det beveger seg videre der hvor pinnen går inn i et hull i staget.

 

Men det har ikke noe effekt på drasnor eller propell, uansett hviken stillibg girspaken står i.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har du sjekka om girstaget ned i stammen har løsna? Typisk for å få av undervannshuset så finnes det en "skjøt" for å løsne girstaget - om denne har løsnet så vil du kunne bevege girhendel men ikke få motoren i gir. Sjekk på stammen om du har ett lokk der denne koblingen ligger under (kan også være en gummimuffe).

Link to post
Share on other sites

Men hvis girhendel på selve motor står rett opp, skal ikke sperremekaniske mot å kunne starte motoren i gir være på. Ergo burde motor da gå rundt, og starte. Hvis den da starter og går, men man får den ikke i gir, er jeg enig i at girstangen må ha hoppet av. Enten oppunder blokken, eller i skjøten nede på stammen...

Link to post
Share on other sites

Nei. På startapparatet tror jeg at du har en vaier i strømpe som går inn i en hvit plastmutter, på ene siden foran. Den er det jeg mener.

 

Men nå ser jeg på bildet ditt at du har skrudd av startapparatet. Hvis motor da ikke går rundt har det ikke noe med sperremekanismen å gjøre :-(

Link to post
Share on other sites

@Atrox: Jeg fikk senket undervannshuset i dag og åpnet gear-rommet. Det er virkelig tydelig at det er her problemet ligger. Så fort jeg hadde løsnet undervannshuset, gikk drahjulet fint rundt og motoren laget gode normale lyder (stempler og startapparat).

 

Men propellen står fortsatt bom fast i undervannshuset og det er noe muffens med girhjula. Selve girskifterfunksjonen så ut til å virke relativt godt, men det ser ikke ut til at den midterste delen går hverken godt inn i "Forward" eller tilbake inn i "backwards"-hjulene. Det er virkelig noe snedig der. Og det stemmer så godt med hva jeg opplevde; den ble satt i fri. Så ville den ikke gå ut av fri. Til slutt stoppet den opp innen et par sekunder. Oljen jeg drenerte var melkete og skitten, men ingen krise. Og veldig lite metall - ingen store mengder.

 

Legger ved litt bilder under!

 

gear1.jpg

gear3.jpg

gear2.jpg

Redigert av Vespanator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mystiske greier. Alt ser jo tilsynelatende bra ut her. Synes ikke olje så ille ut heller. Det blir spennende å høre hva feilen er.....

 

Ja, rimelig mystisk. Da blir jo neste å ta av propellen for å se om det er der feilen ligger..? Men det høres rart ut det også. For jeg merka det var noe muffens med gira rett før, som sagt. Jeg kan lage en liten film av gearfunksjonen sett innenifra. Tror dere vil skjønne hva jeg mener med at ikke den midtre delen beveger seg godt inn og ut av frem og tilbake gir. Den loker mer på midten.

Link to post
Share on other sites

Et generelt spørsmål; hvor kjøper dere nye bolter og skruer til påhengsmotorer? Jeg har vært mest i gamle scootermotorer, og da kjøpt alt fra en butikk i Tyskland.

 

Og hvor burde jeg dra i Oslo/Drammens-området for å finne forgasser-kit? Altså disse "master/repair"-kit'a. Maritim.no hadde ikke noe visst nok. Er også på jakt etter ny impeller.

 

Ellers er jeg også mottakelig for innspill på undervannshuset/girkassa. Går løs på det i morgen kveld.

 

Takk så langt folkens.

Redigert av Vespanator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

 

Har kommet frem til følgende:

 

* Hovedstaget roterer fint og jevnt.

* Det venstre kulelageret på bildet roterer fint.

* Selve girskifteren er også tilsynelatende helt i orden.

* Men høyre gearhjul og kulelager står helt stille - og i feil posisjon ser det ut som... De roterer i hvert fall 0%, så det gjør også at propell står fast også. Så akkurat hvor det står fast, vet jeg ikke. (Tar av propellen etterpå og ser fra den siden)

* Som dere ser på illustrasjonen under, stanger "girskifteren" inn i feil del av tannhjulet på høyre side. Den går altså ikke fint inn i sporet, men stanger mot det i stedet. Så jeg antar at hjulet står rotert fast i "feil posisjon". Ser for meg at det fikser seg når jeg finner ut hva som står fast og hvorfor.

 

girkasse.jpg

 

Burde jeg vurdere å bytte disse delene, siden dette skjedde i det hele tatt? Eller ser det såpass greit ut at jeg burde bare rense og rekonstruere kassa?

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare høyre lageret som er gåent, da ? Det høyre drevet sitter vel fast i lageret, derfor står vel det også fast ??

 

Ja folkens, da kom svaret. Som dere ser på bildet under er det altså snakk om propellen som har gått bananas på en eller annen måte. Når jeg endelig hadde fått skrudd ut propellen, som var en utfordring siden det lå masse deler inneklemt og sperret alt, rant det ut rusta pinner. Dere ser alt på bildene. Kom gjerne med teorier på hva som har skjedd her. Er det én pinne som har knekt i flere deler, eller er det individuelle pinner som skal fungere som et slags kulelager?

 

Da ser det i alle fall ut som om propellen må byttes ut. Hva sier du Skrotnisse? Hva anbefaler du?

 

Hadde også faktisk kunne tenke meg å bytte girskifteren også (den midtre delen i girkassa), da denne har tydelige slitasjepunkter som sikkert kunne vært med på å forbedre funksjonaliteten. Men disse tingene er ofte hensiktsmessigt dyre.

 

 

photo1.jpg

phot2o.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...