Jump to content

OBS! Sjekk at MMSI-koden er inne.


Brutus

Recommended Posts

Bare en liten advarsel! Måtte sende min VHF tilbake til leverandør fordi at det lyste bare [9999-] i numbers-mmsi menyen. Det lå ikke en døyt inne i VHF'en. Dette fører jo til at MMSI ike blir sendt med i en eventuell situasjon hvor du bruker "Distress"-knappen. Det går heller ikke å editere dette tullenummeret som er lagt inn. Jeg gikk ut fra at alt dette var greit, inntil jeg satt meg ned å tok en runde gjennom menyene ved en tilfeldighet. Farlige greier spør du meg... :headbang:

 

Lurer på om dette er noe som burde meldes til radioinspektøren i fylket??

 

-Brutus-

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig dette er forskjellig fra produsent til produsent. Hos Simrad framgår det av brukermanualen at du må legge inn MMSI-nr. selv, og en forklaring på hvordan du gjør det. + advarsel da du ikke kan gjøre det på nytt når det først er lagret - da må forhandleren gjøre det for deg.

 

Dessuten er det jo slik at om du ikke har konsesjon fra før så kjenner du ikke MMSI-nr før du har fått konsesjonen. Dvs. etter at du har kjøpt VHFen.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nettopp det som er problemet. Du kan ikke endre MMSI selv, etter at det er lagt inn. Men da må ikke leverandør eller hvem det er, legge inn en "fake" kode, da må de la være å legge inn noe som helst, slik at man kan gjøre det selv. Jeg hadde kons. før jeg kjøpte VHF. det vil si at leverandøren burde lagt inn dette.

 

Siden man stort sett bare har vhf som en sikkerhetsdetalj ombord i en åpen båt, og den blir skrudd på kanal 16 for lytting. Så oppdager man ikke slike ting før man undersøker nærmere, og begynner å trykke litt.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er nettopp det som er problemet. Du kan ikke endre MMSI selv, etter at det er lagt inn. Men da må ikke leverandør eller hvem det er, legge inn en "fake" kode, da må de la være å legge inn noe som helst, slik at man kan gjøre det selv. Jeg hadde kons. før jeg kjøpte VHF. det vil si at leverandøren burde lagt inn dette.

 

Det der er utstyrsavhengig. Kjøpte en M-TECH SX35DSC. På denne har du tre forsøk på å legge inn MMSI nummer.

Blir det feil etter 3. forsøk, må radioen inn til leverandøren.

 

Jeg ville tro at dersom du brukte DSCen til kalling/nød ville du oppnå hensikten, men det ville være feil avsender.

Buskapet (posisjon/hvilken nød osv.) ville nok komme frem og du ville ha fått kvittering.

Båtnavn og callsign ville blitt oppklart når man startet sambandet på telefoni på f.eks. VHF16.. så katastrofal virkning ville det nok ikke ha fått.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Har lagt inn min MMSI-nr selv i min nye IC-M421, det gikk greit.

 

Koblet den sammen med GPS'n også, det fungerer flott, får opp både koordinater og klokkeslett i displayet.

:yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du ikke alt har gjort det, kan du jo ta en test på å ringe "hjem". Fiiffige greier dette med automatisk oppsett av telefonsamtaler. Synd at vi ikke kan ringe andre veien eller til andre stasjoner på samme måten enda.
Link to post
Share on other sites

IC-M421 har ingen nummerisk tastatus.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er uansett ikke en viktig funksjon da de fleste sjelden ringer vanlige samtaler over landstasjonene nå til dags. Dessuten er det ikke problem å få satt opp en manuell samtale heller om så skulle være. Du har fått deg en ny sikkerhetsanordning ombord, og det er vel det viktigste. :cheers:
Link to post
Share on other sites

Du slår MMSI-nummeret til nærmeste radiostajon med påfølgende ditt hjemme- eller mobilnummer.  Står nok noe om hvordan i bruksanvisningen vil jeg tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Slik jeg har fått dette forklart, så går ikke dette på en klasse D VHF.

Jeg har Simrad RD 68, men jeg har ikke prøvet dette selv, så kanskje det går likevel ? :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei

Slik jeg har fått dette forklart, så går ikke dette på en klasse D VHF.

Jeg har Simrad RD 68, men jeg har ikke prøvet dette selv, så kanskje det går likevel ? :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er feil. Har selv et Furuno FM-2721 klasse D apparat. Med dette kan jeg sette opp automatiske samtaler fra båt til land, men ikke omvendt. Heller ikke fra båt til båt går dette. Hva som er grunnen til dette vet jeg ikke. Tror kanskje at det har med en foreløpig begrenset systemtubygging å gjøre.
Link to post
Share on other sites

Det er feil. Har selv et Furuno FM-2721 klasse D apparat.  Med dette kan jeg sette opp automatiske samtaler fra båt til land, men ikke omvendt.  Heller ikke fra båt til båt går dette.  Hva som er grunnen til dette vet jeg ikke.  Tror kanskje at det har med en foreløpig begrenset systemtubygging å gjøre.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Det er meget begrenset hvilke av klasse D modellene som har Direct dial (Er stort sett bare topp modellene fra de enkelte produsentene som har dette). Simrad RD68 har ikke denne funksjonen. Og ingen av ICOM sine modeller har denne funksjonen.

 

Det er nok lite trolig at det blir muligheter for å ringe direkte fra land. Funksjonen ligger innen som en opsjon i det nye kystradioutstyret, men er relativt tungvindt med mye tasting av MMSI-nr etc. etc. så jeg tror neppe at en slik investering vil svare seg.

 

 

Forøvrig er det viktig og riktig det som påpekes vedr. Innlegging av MMSI-nummer.

Var hos ICOM i Oslo på fredag, hvor vi foretok en test av "nødknappen" uten at vi hadde lagt inn MMSI-nummeret. Det viste seg da at denne ikke sendte ut noe i det hele. Det kom bare opp i displayet "No MMSI" Vet at det også er flere andre merker hvor ingen av DSC-funksjonene fungerer dersom det ikke legges inn et MMSI-nummer, så dette er særdeles viktig.

Dersom en har brukt opp mulighetene eller en kjøper en brukt VHF med innlagt MMSI-nummer må denne inn til en forhandler for omprogammering. Dette gjøres fort og greit og koster rundt 100-lappen.

 

Jo Eirik

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Dersom en har brukt opp mulighetene eller en kjøper en brukt VHF med innlagt MMSI-nummer må denne inn til en forhandler for omprogammering. Dette gjøres fort og greit og koster rundt 100-lappen.

 

Jo Eirik

Løfter denne, da jeg har en interessent til min Simrad SD68 VHF, som sa han hadde fått beskjed fra forhandler om at det kostet 500 kr å reprogrammere MMSI. Det hørtes veldig dyrt ut. Synes en 100-lapp høres mer fornuftig ut. Noen som har tips om hvor dette kan gjøres til fornuftig pris? Eller en "Gjør Det Selv"-løsning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en brukt VHF på Finn. Denne ble registrert på meg, og jeg byttet da MMSI nummer til det som var programmert i den VHF`en som jeg hadde kjøpt. Selger måtte melde den som solgt.

Telenor informerte om at dette var vanlig praksis. Selger som da kjøper ny får nytt MMSI nummer ved kjøp av ny VHF.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en brukt VHF på Finn. Denne ble registrert på meg, og jeg byttet da MMSI nummer til det som var programmert i den VHF`en som jeg hadde kjøpt. Selger måtte melde den som solgt.

Telenor informerte om at dette var vanlig praksis. Selger som da kjøper ny får nytt MMSI nummer ved kjøp av ny VHF.

 

Supert! Da blir alt mye enklere. Har underskrevet endringsskjema (Telenor) fra selger av båt m/utstyr. Da gjelder det bare å få tak i MMSI nr til selger enten ved å sjekke VHF eller ta kontakt med ham. Takk for info! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hadde en gang en M-tech 500. Da er fremgangs måten slik for å slette MMsi:

 

1. Depress the MEM and SCAN button simultaneously and switch the transceiver to ON.

2. At “Factory Reset”, release the buttons and push ENT
3. Switch the transceiver to OFF
4. Switch the transceiver to ON (Display is empty)
5. Push the ENT button
6. Switch transceiver to OFF
7. Switch the transceiver to ON

Done. You can now enter a new MMSI


Sluk for apparatet. Hold knapperne SCAN og MEM indtrykkede og tænd for
apparatet. Så spørger den om den skal resettes til "factory standard" og
det siger du så ja til.
Jeg har i øvrigt fået det bekræftet fra fabrikken i Japan, selvom de
ikke var meget for at indrømme det, af hensyn til deres
forhandlere/importører. SX35 sælges f'resten osse med NASA-mærket
påklistret.

Link to post
Share on other sites

Det var en måte å gjøre det på. For en tid siden ble det lagt ut en "bruksanvisning" på hvordan du sletter og legger inn nytt MMSI-nummer. Jeg tok utskrift av dette, men jeg er ikke hjemme om dagen, så jeg kan bare be dere å søke på dette på BP. Da glør du det på egen VHF ved å gi en bestemt kommando.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Denne oppskriften gjorde at jeg fikk lagt inn mmsi 

 

1. Depress the MEM and SCAN button simultaneously and switch the transceiver to ON.

2. At “Factory Reset”, release the buttons and push ENT
3. Switch the transceiver to OFF
4. Switch the transceiver to ON (Display is empty)
5. Push the ENT button
6. Switch transceiver to OFF
7. Switch the transceiver to ON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...