Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

  • Finanskrisen er over for flere år siden
  • Nybilsalget er meget godt
  • Bobilsalget setter nye rekorder
  • Hyttesalget er bra
  • Boligsalget er bra

  • Båtmarkedet er ikke bra. Skibsplast måtte legge inn årene pga sviktende salg til tross for å ha overlevd finanskrisen
  • Bruktbåtmarkedet er ikke bra.

Hva skyldes dette? Norge går så det griner, men båtmarkedet er svakt.

  • Et par dårlige somre fører til at folk kjøper bobil og hytte i stedet?
  • Kunstig høyt nybåtsalg i 2006-2007 fører til for stort tilbud av nyere båter i forhold til etterspørsel...?
  • Er problemet at båtene ikke er utslitt etter 10-15 år som for biler? Det er jo nesten ingen båter som blir vraket, og antallet potensielle båteiere øker vel ikke voldsomt..?

Jeg vet ikke. Jeg hadde forventet at ting snart kom i gjenge igjen, også i båtbransjen...

 

Hva tror dere??

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke kan ta opp saker som har vært diskutert før, tror jeg det blir stille her. Været kan vi jo alltids snakke om.......

Markedet er dødt, ja. Tror nok at mye av årsaken er at alle vi som har gamle båter mener at de fremdeles er mye verdt. Biler, campingvogner, bobiler etc synker jo kraftig i pris med alderen. Tidligere kunne man jo nærmest tjene å ha en båt i feks 5 år. Sånn er det ikke lenger, men ikke så gøy å ta det tapet.

Vrakpant finnes jo heller ikke. Personlig gidder jeg ikke å prøve å selge engang, selv om det finnes mange gode kjøp der ute. Den som er båtløs, men har penger og er på båtjakt, har mange gode kjøp å velge blant.

 

Link to post
Share on other sites

Se ut av vinduet. Jeg er på jobb idag lørdag, istedenfor i båten som var egentlig planlagt.

Dette spiller også inn:

de unge idag er av en anderledes type enn gamlegutta.

De har ikke jobba på verksted og vært medlem av jern & metall.

De har ikke verktøykasse , men hodet fullt av andre interesser som f.eks å

reise på sterkt forurensende flyreiser til syden i tide og utide.

Dermed blir det dårlig med rekruttering .

Link to post
Share on other sites

Er ett begrenset antall potensielle nye båteiere i lille Norge.

 

Kondemneringen av båt (plast) er nesten fraværende.

Var ett veldigt stort antall nye båter som kom inn i markedet på 2000 tallet.

Tror rett og slett markedet er mettet

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva får deg til å tro at båtmarkedet er så svakt. Det selges nye båter i bøtter og spann, men med maange nye båtmerker og modeller på markedet så er salget mer spredt utover. Noen kommer og noen må ta sin hatt og gå. Folk vil vel ikkje ha desse nitriste dyre norske polskproduserte båtene lenger da når man har betraktelig sprekere alternativ der ute. At bruktmarkedet da blir tregt er mao. naturlig.

Og hvorfor kjøpe brukt når en med å kjøpe nytt både får lettere og bedre finansiering samt garanti til samme pris

Link to post
Share on other sites

Prisene i bruktmarkedet er alt for høye sett i forhold til etterspørsel. Jeg mener jo selv at mye av disse eldre båtene er priset helt vilt. Når man tar på seg de rette brillene vil man se at disse har gamle rustne maskiner og gammelt utstyr med veldig stor grad av utsatt vedlikehold, på tross av at de befinner seg i det tøffeste miljøet som finnes på jord. Til sammenligning sier flere bobilforhandlere at biler som er eldre enn 10 år er en eneste stor rullende lekkasje. Båter generelt fra 80 tallet er etter min mening utslitt,selv om de ikke er brukt, og er å betrakt som gjennvinningsmateriell. Jeg hadde ikke betalt en eneste krone for en båt i denne klassen

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Tull! En godt vedlikeholdt båt fra 70 eller 80 tallet er fortsatt godt brukbar i 20-30 år til, og har derfor en restverdi enten du liker det eller ei! Skrog, innredning, ruter etc. Holder leenge, og er ikke sammenlignbart med en bil som er rustet i stykker og utslitt på 15 år. Mange båter er solid bygget, enkle, blir brukt lite og vedlikeholdt skikkelig. Og da varer de lenge.

 

Men det har blitt solgt veldig mye nye båter de siste 10 årene, og dette er jo nødt til å gi seg utslag i bruktmarkedet. På nittitallet ble det knapt solgt nye båter i Norge, derfor var lenge 70 og 80 talls båter det som var tilgjengelig på bruktmarkedet. Men nå har det kommet mange nyere bruktbåter inn på markedet, pluss at mange billigmerker har gjort ny båt til et alternativ for mange som før kun tenkte brukt. Og da blir gjerne markedet mindre for gamle båter med et annet komfortnivå enn hva folk ønsker nå, gammeldagse løsninger etc.

 

For mange av oss er slike eldre båter optimalt, enkle løsninger gjør dem greie å vedlikeholde selv og gode bruksegenskaper gjør at man trives med båten sin. Men stadig flere kan knapt gjøre noe av vedlikehold selv, og da føles det naturligvis tryggere med en 5 år gammel båt som blir levert på service en gang i året og bare virker resten av tiden. Så det er forskjellige markeder for forskjellige båter, problemet nå er vel snarere at det er mer båter på markedet enn folk som vil komme seg på sjøen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kondemneringen av båt (plast) er nesten fraværende.

 

Tull! En godt vedlikeholdt båt fra 70 eller 80 tallet er fortsatt godt brukbar i 20-30 år til,

 

Vi nærmer oss.

Et fagmessig lagt laminat har en leve tid på over tusen år.

Eks. flytetøyet mitt.

Bygget i 1982 av glassfiber, polyester og aramider. Eldes ikke.

Kraftoverførende konstruksjoner er i syrefast. Eldes ikke.

Kjøl er bly. Eldes ikke.

Link to post
Share on other sites

ca 20 år og eldre båter er flytende utgiftsbomber, og ikkje verdt mange kronene. Det er eg enig med. Som koseobjekt og helgeturer, ja. Men som familiebåt for en familie i tyveårene i dag? Nei det er bare å innse. Det tilfredstiller ikkje dagens krav. Og som nevnt, de nevenyttige dør ut.

Å installere en ny 120-170hk i en 80taller er normalt over egenverdi i utgift. Ingen gjer det.

Og når man må være båtmann og sjøvandt av heile sitt hjerte for å unngå å bli banket opp for å ha lånt en bøye en eller annen stad østanfor, ja då skjønner eg de unge holder seg på land.

 

red: for meg består båt av meir en skrog.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er nettopp kommet i land fra en tur med min 30år gamle båt.

har 4 år gammel motor , 2 år gammel kalesje, 2 år gammel helt renovert el anlegg og batterier.

Gjør alt selv og kjenner båten ut og inn etter å ha eid den i 20 år.

Sliter derfor med å være enig at den skal være en flytende utgiftsbombe.

Båten er helt komplett utstyrt med absolutt alt utstyr +++, unntatt Radar.

Selv om lave priser på brukt kunne friste , ville det å selge til dagens priser være komplett idioti.

Kanskje dette er litt av forklaringen på at bruktmarkedet bremser.

Link to post
Share on other sites

De beste og mest solide båtene ble bygd i Sverige frem til ca 1991(av Maxi). Etter det, var det noen som begynte å resirkulere youghurtbeger og plastikkposer for å skape dagens "Mikke Mus" båter. Bare dritt, vil ikke betale en krone for noen av dem.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Det er vel sånn at de fleste av oss stadig setter mer pris på comfort og det har helt klart båtbransjen fått med seg. Båtene er ikke like bra bygget som før, men bocomforten har blitt mye bedre med mer lys, mer bredde, bedre pentry og langt flere tekniske hjelpemidler. For 20 år siden hadde jeg en flott ferie i en 27 fots snekke, det hadde ikke vært mulig i dag.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

.........Hvilke "dagens krav" er det som ikke tilfredsstilles med en eldre båt?

bruke fritid som fritid og ikkje vedlikehold.

 

Og innlegget under her forteller litt om det som må til når en har gammel båt.

Det er vanskelig å "laste ned" slike jobber, derfor mister vi de unge. I inn innlegget under skrives at han ikkje ville solgt til dagens pris. Altså har han hatt utgifter og jobb han ser han ikkje får igjenn verdien for.

Forventer dere at våre barn skal gjøre samme tabbe?

 

Er nettopp kommet i land fra en tur med min 30år gamle båt.

har 4 år gammel motor , 2 år gammel kalesje, 2 år gammel helt renovert el anlegg og batterier.

Gjør alt selv og kjenner båten ut og inn etter å ha eid den i 20 år.

Sliter derfor med å være enig at den skal være en flytende utgiftsbombe.

Båten er helt komplett utstyrt med absolutt alt utstyr +++, unntatt Radar.

Selv om lave priser på brukt kunne friste , ville det å selge til dagens priser være komplett idioti.

............................

 

red: ligger i kjølen nesten kvar dag å prøver å lage båt av en overpriset 80-talls båt. Eg ser eg kunne handla betre og nyere båt til samme pris, og kost meg i fritida.. Men trudde det ville holde mål med 80 tall, eg gikk i den fella mange nekter at finnes... Eg får aldri pengene igjenn. Men det er jo slik at når man først eier det, så må man jo...eller får man jo absolutt ingenting igjenn... Det er en slags "tap-tap" situasjon. Flytende utgiftsbombe ja.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett en del båter i min tid, hatt en del forskjellige båter, og vært ombord i ufyselig mange, boret hull i mange osv, og med visse unntak så er det er vel ingen tvil om glassfiberbåtene som ble bygget på 70 og 80 tallet har en helt annen kvalitet enn mye av de nyere billigbåtene. Laminatet er betydelig tykkere, håndopplagt med matter og skikkelig resin, og ikke bare sprayet en haug med tråder i et tynt lag i en utslitt form slik enkelte Norske (les: polske) båter er i dag.

Til og med interiør og motor var bedre for noen tiår siden etter min mening, selv om mye elektronikk har gjort dagens motorer svært brukervennlige, så er de i mange tilfeller omtrent ikke reparerbare, og interiøret i mange nyere mindre båter er helt elendig laget selv om det kan se fint og moderne ut (i enkelte båter gjør det ikke det heller).

 

Det finnes selvfølgelig unntak, flere Norske produsenter leverer fantastiske nye båter, men også da til en fantastisk pris, mens personlig ville jeg heller hatt en gammel Windy, Draco eller tilsvarende båt fra 80 tallet enn en ny Sting, Nor-Dan, Quicksilver, Uttern, Bella og en rekke andre båter som etter min mening er av heller dårlig byggekvalitet, men som er billige i innkjøp.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg er vedlikeholdet en viktig del av båtlivet. Det er både interessant og lærerikt. Dessuten er det alltid morsomt å installere nye duppeditter. Det som ikke er så morsomt med båter fra 80 tallet og tidligere, er at diverse komponenter er i ferd med å gå ut på dato. Motor, tanker, septikopplegg, el-anlegg, tetting rundt vinduer, rigg, styring osv. Man kommer til et punkt hvor det blir veldig mye tungt og kostbart vedlikehold som virkelig setter båtlivet på prøve.

Jeg ser jo at "Draug1" liker å provosere, men det hadde vært morsomt å få litt mer "kjøtt på beinet" i forhold til hans bombastiske utsagn rundt nyere båter(seilbåter). For meg virker det bare som om han forsvarer sitt eget valg.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Problemet kan være flere:

 

Gamle båter er ikke nødvendigvis dårligere sjøbåter enn de nye, og de beste får klassikerstatus og blir dermed nesten like attraktive som de nye.

 

I tillegg er markedet mettet for båter i forhold til etterspørselen generelt. Folk vil enten betale litt for å ha nytt eller betale svært lite for en brukt båt.

Da raser nyprisene mye mer enn det nybåtkjøperne egentlig tror i det de bestiller (tror jeg). Men de får et problemfritt båthold til gjengjeld.

 

Jeg merker at cabrioletmarkedet for bruktbil også er tregt i forhold til i 2010. Solgte forrige cabriolet i 2010 og den gikk med en gang. Nå går det veeeldig tregt (må jo sette ned til gi-bort pris om det skal bli salg).

Så det kan være varierende marked og selektivitet i større grad enn før.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...