Jump to content

Hvor lang er 1 fot?


Banarne

Recommended Posts

I grunn litt enig med deg, 32Johnson. Skjønner ikke hvorfor du skal "disses" fordi du stiller et spørsmål jeg er sikker på at mange her ikke kan svare på. Kan hende spørsmålet ditt skulle ha vært stilt på en litt annen måte... Hvordan måle lengden på en båt? Som flere her har sagt, så har det vært flere måter å måle lengden på båter. Stevn til stevn utvendig, stevn til stevn innvendig, vannlinje, største totale lengde, osv... Hva er egentlig riktig? Finnes det en fasit? Stadig like forvirret?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

For å svar ærlig, jeg brukte ikke mye energi, og fant heller ingen feil med innlegget. Saken er vel heller at forumet blir litt inn i gran,,osv kjedelig med slike spørsmål i kategorien: :cryin:

Hvor høy er en meter?

Kan mora di svømme ?

Kan en vaske rompa med diesel? osv osv osv....

Er det ikke problemstillinger som kan ha mer litt almen interesse...jada jeg vet det ikke er populært å ta opp slikt , men en kan da ikke bare være populær :saint:

Kan ikke du forklare oss andre hva slags nivå Du mener forumet bør ligge på, og deretter komme med en analyse av hvor mange som ikke lenger hadde giddet å være her?

Link to post
Share on other sites

Alltid litt forvirret :crazy: Men grunen til at jeg kom med denne tråden er jo at min båt : en Johnson krysser registrert som 30 fot i 1980 (byggeår) er større fysisk enn johnson kryssere som også skal være 30 fot :smiley: Er vel ikke den flinkeste til å formulere meg riktig,men håper jo at budskapet kom fram for de som leste spørsmålet :smiley: Og jeg har fått mange bra svar ja,og litt klokere for hvert eneste :wink:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Det må være lov å spørreo m det meste her inne. Forstår ikke at folk gidder å bruke tid på å disse spørsmål de mener er for enkle, eller opplagte osv. Uten disse spørsmålene blir dette nok et fattig forum.

 

Kan man ikke bare drite i å bruke tid på det man ikke synes om?

 

Nå blir vel trådene mine bombardert av "bedreviterne" de er full av dumme spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på.....

Link to post
Share on other sites

Det må være lov å spørreo m det meste her inne. Forstår ikke at folk gidder å bruke tid på å disse spørsmål de mener er for enkle, eller opplagte osv. Uten disse spørsmålene blir dette nok et fattig forum.

 

Kan man ikke bare drite i å bruke tid på det man ikke synes om?

 

Nå blir vel trådene mine bombardert av "bedreviterne" de er full av dumme spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på.....

 

Igjen dårlig administrasjon... på tide å gi ballen videre til friskt blod?

 

På andre forum hadde pettersand i dette tilfelle blitt gitt munnkurv...

Link to post
Share on other sites

Eller bruke forumet: Hvor lang er en fot

 

beklager men den tråden har jeg ikke sett før nå,men skal se over den også jeg :smiley:

 

 

 

Igjen dårlig administrasjon... på tide å gi ballen videre til friskt blod?

 

På andre forum hadde pettersand i dette tilfelle blitt gitt munnkurv...

 

Nja.. synes vel kanskje at hvis man holdt seg til den gyldne regel om at har man ikke noe godt å si,så kan man heller la være å si noe, burde bli praktisert oftere :smiley:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Du har fortsatt ikke lest spørsmålet du? hvis du har lest det,hvorfor da komme med sånn svada til svar? jeg mener at spørsmålet jeg stilte er ganske legitimt.

 

Pkt.1 Jeg har ikke klart å finne noe fornuftig svar på problemet.

 

Pkt.2 Dette forumet er kjent for å ha mange seriøse og erfarne mennesker innom daglig.

 

Så hva er feil med at jeg da prøver å få noen innspill og svar på et spørsmål jeg vet mange med meg har blitt litt forvirret av? (jeg snakker ikke om tilleggsfot for plattformer og baugspyd)

 

Hei

Her oppe var det noe som betegnes som gammelfot. Det var ca 3 fot pr.meter. Da får du 30 fot på 10 meter. Er ikke sikker på hvordan det går ut med en norsk tomme som er lengere enn den engelske, men den nermer seg vil jeg tro.

Jeg hadde en trebåt en gang å de sto at han var 24 gammelfot i reg. kortet, men etter dagens så var han 25. Etter beste evner.

Link to post
Share on other sites

Takk :smiley: Det var noe sånt jeg hadde hørt en gang i tiden,men hva blir da riktig for min båt pr.idag? :confused: skal jeg bruke 30 fot? eller 33 fot? (har hverken badeplattform eller baugspyd)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

beklager men den tråden har jeg ikke sett før nå,men skal se over den også jeg :smiley:

 

Jeg tror poenget var å gjøre deg oppmerksom på at det finnes en søkefunksjon på forumet, og at man ved å bruke den ofte finner svar på det man lurer på.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med å jobbe med ungdom både i og utenfor skolen er at de så aboslutt foretrekker å spørre andre fremfor å lete frem informasjonen selv, og denne uvanen holder de fast ved også som voksne.

 

Så du mener at båtforum som dette er en uting? Og at folk heller burde finne ut av problemene sine selv i stedet for å spørre her? Hvorfor tilbringer du egentlig så mye tid her da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt følgende (så får noen rette meg hvis jeg har tatt feil).

 

I "gamle Norge" var regelen at lengden på en båt skulle være innvendig lengde. Det betyr innvendig fra så langt frem en kom i kabinen foran og helt fram til så langt bak en kom inne i båten (innsiden av aktervegg). Det betydde at en båt som hadde innvendig lengde på 28 fot, godt kunne være 30 fot utvendig lengde. Jeg tror de brukte denne regelen både i Norge og Sverige.

 

Etterhvert ble dette endret for å bli ajour med resten av Europa. Her var lengden på båten "fra baug til akter", inklusiv bauspyd og badeplattform dersom de gikk i ett med båten. Det betyr at påskrudde bauspyd og badeplattformer ikke ble regnet med i båtens lengde. Derfor hadde blant annet Windy en båt som var over 15m, men som kunne kjøres uten "Røkkelappen". Selve båten var 14,9 meter + en påskrudd badeplattform på ca 70 cm.

 

I USA er det igjen andre regler. Her gjelder det at lengden på et båt (LOA) er fra tupp (inkl bauspyd dersom det er støpt sammen med båten og ikke påskrudd) og helt bak til enden av "bærende skrog" (kan ikke si det på andre måter). Det betyr i praksis at badeplattformer, selv om de støpt sammen med båten, ikke gjelder. Dette ser en blant annet på SeaRay båter. Jeg har selv en Sea Ray 315 som heter Sea Ray 280 i USA (LOA er 28.9 fot i USA, men total lengde er 9.45 meter som blir 31.5 fot). Tilsvarende heter Sea Ray 290 modellen Sea Ray 325 i EU. Badeplattform teller ikke i USA.

Link to post
Share on other sites

De som bygget trebåter for "hundre år siden" var ikke så flink til å google, de heller. Den gang sto diskussjonen om robåten skulle måles i rett linje fra stevn til stevn, eller om en skulle måle langs ripa (esingen).... Sistnevnte skulle visstnok gi et riktigere mål i forhold til materialbruk på smal kontra brei båt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Så du mener at båtforum som dette er en uting? Og at folk heller burde finne ut av problemene sine selv i stedet for å spørre her? Hvorfor tilbringer du egentlig så mye tid her da?

Siden jeg skapte litt brudulje her med å fleipe om tråder med lettvinte spørsmål, kan jeg kanskje svare litt for meg. Det er klart att en skal spørre dersom en har et problem, men kanskje også ha en tanke om andre kan ha nytte å diskutere temaet. Den virkelige interessen blir ikke så stor dersom de fleste vet svaret, eller svaret finnes etter 3 min. google. Jeg konstaterer at en del medlemmer som som virkelig hadde kunnskaper om ting, er nå sjelden og aldri å se. Derfor kan det ha noe for seg å tenke; har dette en smule almen interesse, f.eks. hvor lang er 1 fot? Jeg trodde i min enfoldighet att dette var barneskolepensum, men kanskje jeg tar feil.

Link to post
Share on other sites

Igjen vil jeg be deg lese spørsmålet mitt på nytt Pettersand :smiley: Har nok formulert meg feil i både tråd emne og i forklaring,beklager det.Men les igjennom tråden så kommer det tydelig frem hva jeg mente.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Kan være det, men er båten din 10 meter er den (litt ca) 30 fot. Det er faktisk ett problem knyttet til å bruke fot som mål på en båt. Mange båtprodusenter bruker fotbetegnelsen i båtnavnet på en svært så kreativ måte. Min båt er fransk og heter Kelt 39, og den er egentlig 38 fot. Dette går igjen i mange båtnavn.

Link to post
Share on other sites

Det var vel ikke så vanskelig å svare ordentlig? Selv om du kanskje sitter med mye informasjon så trenger du ikke å være "nedlatende" ovenfor andre som ikke er i besittelse av din kunnskap? (opplevde det ihvertfall sånn) Jeg er ikke av den hårsåre typen,men kan vel hende at slike kommentarer rett og slett skremmer folk fra å bruke forumet? F.eks nye medlemmer (som meg selv) som håper på "ekspert" hjelp og synspunkter.. No hard feelings ? :smiley: Fortsatt god sommer til deg :cheers:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Fra reglene:

1. Emnetitler:

Siden vi har stor aktivitet og alle innlegg i ett forum er det viktig at titlene beskriver emnet på en mest mulig entydig måte.

 

Med andre ord: hvis du lurer på noe annet enn hvor lang en fot er, så er emnetittelen misvisende, og emnet burde vært stengt :smiley:

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Så lenge det opp gjennom årene påviselig er forskjell på hvor langt man har regnet en 'fot' for å være, er trådstarters spørsmål høyst relevant. Det finnes sikkert mange unødvendige spørsmål, men dette er ikke en av dem. At tråden hittil er blitt tre sider lang tyder på at temaet er interessant nok.

 

Jeg husker i hvert fall fra tidligere tider at det ble operert med "norske fot" (vs. engelske) der man i den norske varianten opererte med tre fot pr. meter. Dette kan sikkert også være en forklaring til at trådstarters båt er oppgitt å være 30 fot/10 meter.

 

Egentlig er dette en håpløst sammenblanding av forskjellige målesystemer. Begreper og enheter i det engelske systemet (imperial) som tommer, fot og yards eksisterer pr. def. ikke i det metriske systemet som baseres på centimeter, meter osv. Skal man bruke begrepene om hverandre må nødvendigvis en fot være lik en engelsk fot, hverken mer eller mindre. Det tror jeg med årene man har forstått, slik at det ikke lenger snakkes om "norske fot, båtfot" osv.

 

Hvordan båter bør/skal måles, utvendig eller innvendig etc., er for øvrig en annen diskusjon. Både brutto og nettomål er for så vidt interessant avhengig av hva målene skal brukes til. Kanskje burde man operere med både brutto- og nettomål for båt slik man gjør på bolig?

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...