Jump to content

Hvor lang er 1 fot?


Banarne

Recommended Posts

Så lenge det opp gjennom årene påviselig er forskjell på hvor langt man har regnet en 'fot' for å være, er trådstarters spørsmål høyst relevant.

 

...og dessuten har det. blitt besvart gjentatte ganger i forskjellige tråder tidligere på BP, i tillegg til at det tar ca 30 sekunder å finne svaret vha Google.

 

Sånn rent bortsett fra at det altså var noe helt annet han faktisk ville ha svar på... :rolleyes::sleep:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Man må anta at fot har blitt brukt som måleenhet siden oldtidens Egypt, og kanskje før den tid. Som et lengdemål har den sin opprinnelse i lengden på en voksen manns fot. Noe eksakt mål finnes ikke for denne verdien, men det er rimelig å anta at dette var omkring 22–24 cm, basert på hva vi vet om voksne menns fotlengder i nåtid.

Det første kjente standardmålet for fot stammer fra Sumeria, hvor definisjonen er gitt i en statue av den sumeriske herskeren Gudea av Lagash, som hersket omkring år 2150–2100 f.Kr. Den skal ha vært omkring 30 cm lang og passe godt inn med andre gamle lengdeenheter. Senere kjenner man til at en gresk fot (pous) utgjorde ca. 31–32 cm, fordi det gikk 600 slike på et gresk stadion (som var omkring 177,5–198 meter). Likeledes kjenner man til at romerske fot (pes) utgjorde ca. 29,6 cm, fordi et romersk stadion var omkring 185 meter. Det romerske målesystemet har siden influert fot(I) og tomme(II), i mindre grad også linje(III) og skruppel(IV), med sine romertall (i parentes). Dette er enheter som var tolvtedeler av hverandre, med akt som utgangsenhet. I dag skrives helst disse enhetene med apostrofer (15 fot = 15'), men opprinnelsen er altså romertall.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei, Banarne!

Tråden din gir et glimrende bilde på hvordan dette forumet virker.

Du kan fra noen få eksakte og utfyldende svar på dine spørsmål, og du kan vekke irritasjon og surmuling fra gamle gretne gubber.

Ikke la det forvirre deg, eller skremme deg fra å komme med ønske om hjelp siden. Begge kategorier liker at du spør, og det blir din jobb å hente ut det du trenger eller stoler mest på. Spør du f.eks. hvor mange tenner en gaffel har, kan du være sikker på at du får hundre svar.

Ha en god sommer!

Link to post
Share on other sites

Takk for det Wiking26AC :smiley: Byttet nick fra 32Johnson til Banarne siden jeg ble usikker på hvor lang båten faktisk er. :crazy: Men er ikke lett å hverken forvirre eller skremme meg :wink: ,setter pris på alle svar som kommer jeg (bortsett fra de som er litt unødvendig syrlige) men tåler det også.En riktig god sommer til deg også.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...