Jump to content

Ilas 500 W ankervinsj fusker. Tips?


Møkkalasset

Recommended Posts

Min iLas Captain 500 W har begynt å fuske. Det klikker i releet, men det er ikke alltid den starter. Hvis jeg gir den et lite dunk på akslingen så starter den igjen. Er det børster som kan være slitt og må byttes? Er det bevegelige deler/lager som skal smøres inni der? Finner ingen servicepunkter uten å måtte demontere hele greia...

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det? Lurer litt siden jeg hadde et tilsvarende problem i fjor. Hadde derfor vært artig å lese hva som var feilen hos deg.

 

I koblingsskjemaet til disse står det at man skal koble styrestrømmen på samme kabel som strømmen til selve motoren. For å få til det så blir det en skjøt på kabelen til motoren. I min båt var denne skjøten blitt veldig dårlig på minuskabelen. Dette førte til spenningsfall og dermed også spenningsfall til styrestrømmen. Pga spenningsfallet fikk styrestrømmen for lav spenning til å slå inn rellèet.

Link to post
Share on other sites

Releet slår inn, så alt tyder på at problemet ligger i motor/gear. Som sagt virker den hvis jeg dunker litt forsiktig på akslingen mens jeg trykker på bryteren. Og da drar den med full kraft. Har funnet manualen, og ifølge den skal ikke være smørepunkter. Men litt 5-56 og rengjøring kan neppe skade. Håper å slippe å demontere hele greia før jeg får båten på land. Litt knotete med en viss fare for å miste vitale deler på sjøen. :sad: Som bildene viser så er vinsjen montert på lokket til dreggluka. Forsåvidt grei montering, da det er rikelig med plass til tauet nedi der.

 

imag0818.jpgimag0819.jpg

 

Det har vært litt vått her idag så jeg gikk heller på jobb. Da har jeg tilgodelapp på en feriedag som tas ut ved godvær. :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Har vært noen tråder på 500w og 1000w fra ILAS. Mange har endt opp med dårlig kontakt i de 3 skrufestene på motoren. en minus og + opp og ned.

Byttet motor på min,alt ok. Men skal forsøke å lodde på igjen den ene festeskruen i den gamle. Så har man i det minste en reservedel.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem med min Ilas 500w i fjor. Demonterte/ut med motor, av med deksel rundt motor, tok ut børstene og pusset dem rene, sprayet det hele innvendig med universalspray, før montering igjen.

Vinsjen har fungert uten problemer siden.

 

Vedr. demontering var dette en rimelig kurant sak. Mener å huske at etter løsning av festemutter rundt aksel, måtte akselen "bankes/slåes ut", før plastdeksel kunne demonteres og gi tilgang til motoren.

Redigert av Flow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...