Jump to content

Hvilken gummibåt bør jeg kjøpe?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Heisann. Etter å ha fått tak i en Honda 7,5 hk motor(som jeg enda ikke har fått start på, men jeg skal få det) så har jeg lyst til å bruke den. Jeg kan ha en lettbåt til min båtplass, og da tenker jeg på å kjøpe en gummibåt.

 

Jeg har sett litt på denne i 290 cm utgaven http://www.bestmarin.no/Produkter/B%C3%A5ter/BM-Gummib%C3%A5t-290-cm-102124-p0000027438.aspx

 

Og så har jeg hørt noe om at Europris har en ganske grei en?

 

Maritim har denne: http://www.maritim.no/klar-fritid/gummibat-og-utstyr/gummibat/maritim-pvc-gummibat-277cm-nordic

 

Jeg er helt grønn når det gjelder gummibåt, så derfor spør jeg dere, hva bør jeg se etter? Hva har dere?

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Link to post
Share on other sites

Til sånt bruk mener jeg det ikke er så mye å ta hensyn til annet enn vekt. Innredning er identisk, kvalitet på duk er som regel det samme (PVC av en eller annen tykkelse). Eneste er dørken som kan være ulik. Noe er lettere, annet er tyngre og mer solid.

 

Hadde det vært meg, hadde det vært pris og vekt som skulle avgjort forholdet.

Link to post
Share on other sites

Biltema sin jolle har fått slakt av andre... Har en tråd fra før, som du sikkert finner hvis du søker, hvor jeg letet etter jolle til rundt 5k mener jeg å huske.

Endte opp med en Oceanrunner 290, hos bakken motor, til ca 5k. Er meget fornøyd med denne, da den har solid dørk og oppblåsbar bunn.

Noen sier det ikke er så stor forskjell, jeg er vell delvis enig.

Ikke kjøp båt uten solid dørk. Se hva de er registrert for, noen er godkjent for 4hk, andre for 10.

Noen kommer vell med 2-3 kammer, noen med 4.

Min forrige gummibåt hadde en "gummilapp" fra speilet og "bakover" som plukket opp vannsprøyt fra motor, det har ikke den nye fra bakken. Savner det litt men er fornøyd med båten. Den virker solid, og har overasket folk med tanke på stabilitet i havet. Har vært ute i hardere sjø en hva som jeg synes er lurt i en slik, og er overasket over egenskapene.

 

Maritim jollene har fått mye positiv omtale. den første kan jeg ikke si noe om, dårlige bilder og lite info...

Styr unna biltema jolla, den virker meget billig i forhold til maritim og oceanrunner

Link to post
Share on other sites

Ps, jeg har 6hk 4 takt, tohatsu/mercury. Toppfart med meg alene i båten med full tank bensin var 15 knop, og det er passe gøy når man sitter så lavt (synes jeg). Med meg, bikkja, div last (ca 130-140 kg totalt(meg, bikkja, last) målte jeg 13 knop.

Vekt på båt med motor er da ca 65 kg og greit for 2 personer å løfte (ca 25 kg motor og ca 40 kg båt, se tall i annonse på finn)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Maritim-jollen i fjor og er så langt fornøyd, den gjør jobben som den skal til en billig penge. Tviler ikke på at Zodiac er enda bedre, men jeg har ikke så langt sett noen kvalitetsbrister på vår. Foreløpig har vi en 4-hester den, det holder fint for å guttungen i plan, men er et hakk for lite for meg. Den er dessuten relativt lett (33 kg) så blir ganske letthåndterlig i forhold til mange andre. Den er godkjent opp til 9.9 hester, men jeg tror 7,5 vil passe bra til den.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har selv Zodiac 310 med 8 hk og jeg har også kjørt gummibåten fra maritim med make motor. Det viser seg at maritim gummibåten er feilkonstruert i skjøtene før baugen slik at den spruter opp fra sidene når den er i plan/planer. Jeg kjørte ved siden av denne maritim gummibåten med min Zodiac 310 og jeg kjørte fra den, som nevnt hadde vi samme type påhengsmotor med likt antall hester.

Så vet ikke om det bare var den gummibåten eller om det gjelder resten av gummibåtene fra maritim det skal jeg ikke uttale meg om.

Her har du iallefall min erfaring. :smiley: Lykke til med gummibåtkjøpet.

Mvh Diddn

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om det skulle være noe å utsette så er det patenten for feste av tofta, den er for dårlig og man bør ikke trø på tofta. Og det burde vært øyer for slepetau nede/foran på hver side slik at den kan slepes med dobble liner uten å blåse rundt. Pumpa er noe drit da men det er vel felles for alle billige gummibåter..

Link to post
Share on other sites

Har hatt Achilles, Aquaqick, Honwave(honda) og Selva Rib, den beste jolla med Aludørk er og blir Honwave 275. Stor gode pongtonger, meget solid dørk og planer lett med 8hk +-.

Maritime jolla har en kompis og den er vips borte fra "meg" så fort jeg tråkker oppi den og det liker jeg dårlig. Det kommer av at jolla er for lett

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...