Hanne_V, på 05.02.05 20:02, skrev:
Jeg tror faktisk intervallet er 150t. Ta det hvert år. Rengjør i bunnen av filterhuset og sjekk for spon. Det viktigste er å ikke trekke til for hardt når filteret er skiftet. Det hindrer gjennomstrømming av olje med fare for havari til følge.
<{POST_SNAPBACK}>
Jeg vet at intervallet er 300 timer for filterskift fordi jeg sitter med ZF Operating Manual foran meg. Det er heller ikke noe særlig bunn i filerhuset, bare materøret som stikker opp og tetteflaten rundt. Så presses oljen it gjennom filterelementets sider. Omtrent som et motoroljefilter.
Man kan skru til så hard man vil uten fare for å påvirke gjennomstrømningen. Skrur man til for løst, kan det svette litt olje, skrur man til for hardt, kan man deformere noe slik at det svetter neste gang. Det er uansett ikke spesielt kritisk. Håndboka sier min 5Nm max 8Nm. Trolig kan man være enda mer sluvete begge veier uten at det får konsekvenser for gjenger eller tetting.
Over til noe som er kritisk. Lamellene. Lamellene er noe fintfølende greier. De liker dårlig å stå uten olje i lengre perioder, f.eks vinteropplag. Kondens gjør at de ruster. Ikke alle lamellene, men de som er over oljenivået. Alle hydrauliske gir skal derfor toppes med ATF-olje ifm vinterklargjøringen. Fyll opp til det renner ut av peilepinnerøret. Dette giret skal ha 5,5 liter for å nå max-merket på peilepinnen. Så går det på ytterligere omlag 3 liter for å toppe det. 3 liter Dex III koster en drøy hundrelapp på Biltema og er en billig forsikring, siden ingen har lyst til en kostbar lamellreparasjon etter 10 år.
Olja skal også skiftes etter 300 gangtimer, eller hvert år. Mange kjører bare halvparten så mye i løpet av sesongen. Fyller man opp med ny Dextron III ATF olje på høsten for å vinterkonservere, kan man annenhver vår bare tappe av olje ned til maxmerket på peilepinnen og annethvert år tappe av all olje, bytte filter og fylle på til maxmerket igjen. På den annen side: Har man lyst til fullt olje-og filterbytte hvert år, kan man jo det også.
Inspeksjoner en gang i blandt er jo også greit. Ikke først og fremst fordi giret bruker olje, mer for å sjekke at olja har det bra. Ser det f.eks. ut som jordbærmilkshake, er det lekkasje i oljekjøleren. Uten jevnlig sjekking, kan ting fort bli veldig dyrt.
Lotus