Jump to content

Nye politibåt i Hordaland...


Murphy's law

Recommended Posts

Bra de kjøper norsk! Minus evnt er jo at selv med 2x380 d-max, går den fortere enn det meste av andre båter, uansett sjø, så kjøre fra den går ikke så bra, men på redningsoppdrag og lignende er jo dette fantastisk verktøy.

 

Drivstoffkostnadene på 2 dmaxer er relativt lave, jeg har knappe 30-40 i året nå mot opptil dobbelte med bensin før, og nå også mere effekt.

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å håpe at denne superbåten blir til glede for almuen når vi skattebetalere har betalt 5 millioner for den.

 

- at store og små får positive assosiasjoner når superbåten dukker opp rundt et nes.

 

- at båtungdommen i Hordaland blir kompis med politiet og ikke kvier seg for for å spørre dem om hjelp hvis de putrer forbi (uansett om det gjelder motorstopp eller tomt mobilbatteri).

 

- at det faller naturlig for voksne RIB entusiaster å slå av en prat om politieiets RIB-"versting" når de putrer forbi.

 

- at kontrollvirksomheten prioriterer å stoppe situasjoner som virkelig er farlig som f,eks, kombinasjonen natt, alkohol og stor fart.

 

- hvis liv og helse i fare dropper trivilelle kontriolloppgaver for å nå fram til syketransport eller livredding før redningselskapet rekker å kaste loss.

 

- at mannskapet til superbåten er supermenn som ikke bare er født og oppvokst i båt, men også har litt greie på livredding og motormekking.

 

Ja båterfaring fra barnsben av burde nesten være viktigste kriterie ved rekrutering av mannskap til politibåten. Da vil politiet ha båtkulturen i ryggmargen og ikke være et fremmedelement i skjæjrgården.

 

Årelang erfaring med båt er svært viktig også fordi båten tåler mye mer enn mannskapet hvis stor fart og bølger. Alle kan skyve gass-spaken forroover å holde på rattet i 50 knop, men når uventede situasjoner opppstår i dårlig vær nær land holder det ikke med formell kompetanse i form av ymse båtsertifikater.

 

I opptagsprøve for båttjenesten burde ingå å gå ombord i en vinglete 12 fotsjolle og starte påhengeren. Kropsspråket ev ombordstigning i en liten jolle sier mye om hvor rutinert man er med båt og alle i sjøtjenesten må uten å nøle kunne starte en gammel 2 takts påhenger uten å nøle...

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

rundt 70 knop er da en anseelig hastighet det også. :lol:

 

Og ang opplæring, sakset fra nettsidene til Goldfish:

TRAINING

 

All deliveries to proffesional customers include driving courses and system courses. For lager projects, tailored courses will be arranged according to customer requirements. Goldfish Boat has highly skilled boat drivers to performe useful driving lessons even for the most skilled users.

Redigert av ivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper for guds skyld mannskapet på denne blir kurset skikkelig. Tenk om amatørene som er mannskap på politibåten her i Kragerø f.eks., plutselig skulle fått 102 knop å leke med, livsfarlig for dem selv og ikke minst andre.

 

Politiet i Bergen fikk seg en bra oppgradering når det gjelder kurs, når de anskaffet seg forrige fartsvidunder.

Såfremt det er de samme mannskapene som bemanner den nye, så skulle de ha god greie på hva de baler med:-)

 

Men valget av båt fremkommer meg som ganske rart. Dette er jo omtrent i samme gate som forrige båten, og det var jo en forholdsvis utrivelig arbeidsplass...

 

En ting er jo rå toppfart, men jeg ville nå heller prioritert litt komfort. Det regner og blåser her i over 300 dager i året... ;-)

Link to post
Share on other sites

Politiet i Bergen fikk seg en bra oppgradering når det gjelder kurs,

 

Flott med RIB-kurs, men håper det er båtfolk som er blitt politi og ikke politi som har lyst til å bli båtfolk.....

 

Når bølgene er store nok eller hoppet litt lengre enn planlagt må man ha lang erfaring og magefølelse for hvordan man instinktivt kommer seg helskinnet over neste bølgekam.

 

I den daglige tjenesten blir det vel mest 5 knop eller stødig fart ferd på havblikk og altså lite testing av båtens og mannskapets tålegrenser i ekstreme situasjoner (?).

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det bare å håpe at denne superbåten blir til glede for almuen når vi skattebetalere har betalt 5 millioner for den.

 

- at store og små får positive assosiasjoner når superbåten dukker opp rundt et nes.

 

- at båtungdommen i Hordaland blir kompis med politiet og ikke kvier seg for for å spørre dem om hjelp hvis de putrer forbi (uansett om det gjelder motorstopp eller tomt mobilbatteri).

 

- at det faller naturlig for voksne RIB entusiaster å slå av en prat om politieiets RIB-"versting" når de putrer forbi.

 

- at kontrollvirksomheten prioriterer å stoppe situasjoner som virkelig er farlig som f,eks, kombinasjonen natt, alkohol og stor fart.

 

- hvis liv og helse i fare dropper trivilelle kontriolloppgaver for å nå fram til syketransport eller livredding før redningselskapet rekker å kaste loss.

 

- at mannskapet til superbåten er supermenn som ikke bare er født og oppvokst i båt, men også har litt greie på livredding og motormekking.

 

Ja båterfaring fra barnsben av burde nesten være viktigste kriterie ved rekrutering av mannskap til politibåten. Da vil politiet ha båtkulturen i ryggmargen og ikke være et fremmedelement i skjæjrgården.

 

Årelang erfaring med båt er svært viktig også fordi båten tåler mye mer enn mannskapet hvis stor fart og bølger. Alle kan skyve gass-spaken forroover å holde på rattet i 50 knop, men når uventede situasjoner opppstår i dårlig vær nær land holder det ikke med formell kompetanse i form av ymse båtsertifikater.

 

I opptagsprøve for båttjenesten burde ingå å gå ombord i en vinglete 12 fotsjolle og starte påhengeren. Kropsspråket ev ombordstigning i en liten jolle sier mye om hvor rutinert man er med båt og alle i sjøtjenesten må uten å nøle kunne starte en gammel 2 takts påhenger uten å nøle...

 

Ha ha ! hva slags politi er det du vil ha egentlig ?? Hjelpemenn som fixer motor og kan gå ombord i ei jolle med godt kropsspråk eller starte en 2 takter uten å nøle !

Det du lister opp har da ingenting med politiarbeid å gjøre, annet enn kanskje i Kardemomme by.

 

Nei, gi politiet verktøy til å utføre de oppgaver de er ment å gjøre, være kompis med rampen, slå av en prat og gi en klapp på skulderen, holder ikke og de som trenger hjelp til motoren eller jolla, får ringe Redningsselskapet

Link to post
Share on other sites

Ha ha ! hva slags politi er det du vil ha egentlig ?? .......

...... være kompis med rampen........

 

Hvilke ramp ?.......er båtungdom og voksne ribførere synonymt med "ramp"??

 

Å skape gjensidig tilitt med lokal båtungdom og lokale helter med 60 knops-båter er vel noe det mest konstruktive og krimforebyggende et sjøpoiliti kan gjøre hvis stille på vakt !

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...