Jump to content
Murphy's law

Nye politibåt i Hordaland...

Recommended Posts

Murphy's law   
Murphy's law

http://www.ba.no/nyheter/article6219079.ece

Toppfart mellom 60 og 102 kn.........

Bostedskommune: Hordaland, Vaksdal Båtfabrikat/modell: Enes 32 (35) + VP TAMD 63 Navn: Maria Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LD2501 MMSI: 257727330 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
oslofjord   
oslofjord

Morsom båt.

 

Mye billigere, lavere driftskostnader og mer anvendelig innaskjærs enn krigskipene den indre kystvakten benytter.

Redigert av oslofjord

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

kunne vel fått en godt motorisert Kloster Patrol for den prisen....

Bostedskommune: Hordaland, Stord Båtfabrikat/modell: Osvik 34 Navn: Albatross Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Aluminium Kallesignal: LK3129 MMSI: 258120580

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kenneth 81   
Kenneth 81

"De har kjøpt en såkalt Rib"... Er jeg den eneste som begynner å bli lei av journalister som ikke får ord, uttrykk, begreper og forkortelser rett? Mener da bestemt at forkortelser som regel skal staves med store bokstaver. Altså RIB.... :nonod:

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Biam 800 Hardtop Navn: Embla Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LL2794 MMSI: 258166730

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
andersb   
andersb

Bra de kjøper norsk! Minus evnt er jo at selv med 2x380 d-max, går den fortere enn det meste av andre båter, uansett sjø, så kjøre fra den går ikke så bra, men på redningsoppdrag og lignende er jo dette fantastisk verktøy.

 

Drivstoffkostnadene på 2 dmaxer er relativt lave, jeg har knappe 30-40 i året nå mot opptil dobbelte med bensin før, og nå også mere effekt.

Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
littmild   
littmild

Håper for guds skyld mannskapet på denne blir kurset skikkelig. Tenk om amatørene som er mannskap på politibåten her i Kragerø f.eks., plutselig skulle fått 102 knop å leke med, livsfarlig for dem selv og ikke minst andre.

Bostedskommune: Telemark, Kragerø Båtfabrikat/modell: Leisure 23 Navn: Dandelion Båttype: Seil Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LI5228

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
andersb   
andersb

De som kjører politibåten i kragerø, iaf i 2011 sesongen var faktisk helt OK folk (selv om de anmeldte meg feilaktig for vannscooter), i 2012 snakket jeg aldri med de, så vet ikke hvem som kjørte da, så om du synes de er ille, bør du se på gutta i oslo, asker og bærum..

Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
littmild   
littmild

Joda, ok folk er de nok, men siktet til kompetansen, som er heller lav.

Bostedskommune: Telemark, Kragerø Båtfabrikat/modell: Leisure 23 Navn: Dandelion Båttype: Seil Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LI5228

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
oslofjord   
oslofjord

Da er det bare å håpe at denne superbåten blir til glede for almuen når vi skattebetalere har betalt 5 millioner for den.

 

- at store og små får positive assosiasjoner når superbåten dukker opp rundt et nes.

 

- at båtungdommen i Hordaland blir kompis med politiet og ikke kvier seg for for å spørre dem om hjelp hvis de putrer forbi (uansett om det gjelder motorstopp eller tomt mobilbatteri).

 

- at det faller naturlig for voksne RIB entusiaster å slå av en prat om politieiets RIB-"versting" når de putrer forbi.

 

- at kontrollvirksomheten prioriterer å stoppe situasjoner som virkelig er farlig som f,eks, kombinasjonen natt, alkohol og stor fart.

 

- hvis liv og helse i fare dropper trivilelle kontriolloppgaver for å nå fram til syketransport eller livredding før redningselskapet rekker å kaste loss.

 

- at mannskapet til superbåten er supermenn som ikke bare er født og oppvokst i båt, men også har litt greie på livredding og motormekking.

 

Ja båterfaring fra barnsben av burde nesten være viktigste kriterie ved rekrutering av mannskap til politibåten. Da vil politiet ha båtkulturen i ryggmargen og ikke være et fremmedelement i skjæjrgården.

 

Årelang erfaring med båt er svært viktig også fordi båten tåler mye mer enn mannskapet hvis stor fart og bølger. Alle kan skyve gass-spaken forroover å holde på rattet i 50 knop, men når uventede situasjoner opppstår i dårlig vær nær land holder det ikke med formell kompetanse i form av ymse båtsertifikater.

 

I opptagsprøve for båttjenesten burde ingå å gå ombord i en vinglete 12 fotsjolle og starte påhengeren. Kropsspråket ev ombordstigning i en liten jolle sier mye om hvor rutinert man er med båt og alle i sjøtjenesten må uten å nøle kunne starte en gammel 2 takts påhenger uten å nøle...

Redigert av oslofjord

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lovart låring   
Lovart låring

Kul båt! får håpe politiet her hjemme investerer i en slik en.

Bostedskommune: Østfold, Sarpsborg Båtfabrikat/modell: Arabesque 27 Navn: Lovart Låring Båttype: Motorseiler Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
MT.   
MT.

La oss håpe at konstablene tar hurtigbåtsertifikat.

Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

Toppfart mellom 60 og 102 kn.........

 

Blir som topphastigheten til marinefartøyer - "classified" hvor fort de egentlig kan gå. :giggle:

 

Vil tippe toppfarta på denne i praksis er nærmere 60 enn 102 knop ...?

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
andersb   
andersb

66 knop med 2x300 yanmar

75 knop med 2x380 yanmar d-max

 

Vil tape endel fart, på overbyggets motstand, og vekt.

Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
oslofjord   
oslofjord

Burde være stordriftsfordeler og praktisk hvis politidrirektoratet koordinerte og standardiserte valg av politibåter kysten rundt.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

rundt 70 knop er da en anseelig hastighet det også. :lol:

 

Og ang opplæring, sakset fra nettsidene til Goldfish:

TRAINING

 

All deliveries to proffesional customers include driving courses and system courses. For lager projects, tailored courses will be arranged according to customer requirements. Goldfish Boat has highly skilled boat drivers to performe useful driving lessons even for the most skilled users.

Redigert av ivar

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Christel III   
Christel III

Håper for guds skyld mannskapet på denne blir kurset skikkelig. Tenk om amatørene som er mannskap på politibåten her i Kragerø f.eks., plutselig skulle fått 102 knop å leke med, livsfarlig for dem selv og ikke minst andre.

 

Politiet i Bergen fikk seg en bra oppgradering når det gjelder kurs, når de anskaffet seg forrige fartsvidunder.

Såfremt det er de samme mannskapene som bemanner den nye, så skulle de ha god greie på hva de baler med:-)

 

Men valget av båt fremkommer meg som ganske rart. Dette er jo omtrent i samme gate som forrige båten, og det var jo en forholdsvis utrivelig arbeidsplass...

 

En ting er jo rå toppfart, men jeg ville nå heller prioritert litt komfort. Det regner og blåser her i over 300 dager i året... ;-)

Bostedskommune: Hordaland, Askøy Båtfabrikat/modell: Kano Navn: Christel Båttype: Har ikke båt Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
glalaks   
glalaks

Er vel styrhus på den nye de har bestilt?

Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Trondheim Båtfabrikat/modell: Skibsplast 655 /m 140 hk suzuki Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
oslofjord   
oslofjord

Politiet i Bergen fikk seg en bra oppgradering når det gjelder kurs,

 

Flott med RIB-kurs, men håper det er båtfolk som er blitt politi og ikke politi som har lyst til å bli båtfolk.....

 

Når bølgene er store nok eller hoppet litt lengre enn planlagt må man ha lang erfaring og magefølelse for hvordan man instinktivt kommer seg helskinnet over neste bølgekam.

 

I den daglige tjenesten blir det vel mest 5 knop eller stødig fart ferd på havblikk og altså lite testing av båtens og mannskapets tålegrenser i ekstreme situasjoner (?).

Redigert av oslofjord

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Snemann   
Snemann

Da er det bare å håpe at denne superbåten blir til glede for almuen når vi skattebetalere har betalt 5 millioner for den.

 

- at store og små får positive assosiasjoner når superbåten dukker opp rundt et nes.

 

- at båtungdommen i Hordaland blir kompis med politiet og ikke kvier seg for for å spørre dem om hjelp hvis de putrer forbi (uansett om det gjelder motorstopp eller tomt mobilbatteri).

 

- at det faller naturlig for voksne RIB entusiaster å slå av en prat om politieiets RIB-"versting" når de putrer forbi.

 

- at kontrollvirksomheten prioriterer å stoppe situasjoner som virkelig er farlig som f,eks, kombinasjonen natt, alkohol og stor fart.

 

- hvis liv og helse i fare dropper trivilelle kontriolloppgaver for å nå fram til syketransport eller livredding før redningselskapet rekker å kaste loss.

 

- at mannskapet til superbåten er supermenn som ikke bare er født og oppvokst i båt, men også har litt greie på livredding og motormekking.

 

Ja båterfaring fra barnsben av burde nesten være viktigste kriterie ved rekrutering av mannskap til politibåten. Da vil politiet ha båtkulturen i ryggmargen og ikke være et fremmedelement i skjæjrgården.

 

Årelang erfaring med båt er svært viktig også fordi båten tåler mye mer enn mannskapet hvis stor fart og bølger. Alle kan skyve gass-spaken forroover å holde på rattet i 50 knop, men når uventede situasjoner opppstår i dårlig vær nær land holder det ikke med formell kompetanse i form av ymse båtsertifikater.

 

I opptagsprøve for båttjenesten burde ingå å gå ombord i en vinglete 12 fotsjolle og starte påhengeren. Kropsspråket ev ombordstigning i en liten jolle sier mye om hvor rutinert man er med båt og alle i sjøtjenesten må uten å nøle kunne starte en gammel 2 takts påhenger uten å nøle...

 

Ha ha ! hva slags politi er det du vil ha egentlig ?? Hjelpemenn som fixer motor og kan gå ombord i ei jolle med godt kropsspråk eller starte en 2 takter uten å nøle !

Det du lister opp har da ingenting med politiarbeid å gjøre, annet enn kanskje i Kardemomme by.

 

Nei, gi politiet verktøy til å utføre de oppgaver de er ment å gjøre, være kompis med rampen, slå av en prat og gi en klapp på skulderen, holder ikke og de som trenger hjelp til motoren eller jolla, får ringe Redningsselskapet

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
oslofjord   
oslofjord

Ha ha ! hva slags politi er det du vil ha egentlig ?? .......

...... være kompis med rampen........

 

Hvilke ramp ?.......er båtungdom og voksne ribførere synonymt med "ramp"??

 

Å skape gjensidig tilitt med lokal båtungdom og lokale helter med 60 knops-båter er vel noe det mest konstruktive og krimforebyggende et sjøpoiliti kan gjøre hvis stille på vakt !

Redigert av oslofjord

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
lippert   
lippert
Burde være stordriftsfordeler og praktisk hvis politidrirektoratet koordinerte og standardiserte valg av politibåter kysten rundt.

Politiet ha forskjellig behov rundt om i landet og da er det ikke riktig med en standardisert løsning.

Bostedskommune: Vestfold, Sande Båtfabrikat/modell: BMB 25 Sport Navn: Klompen Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LE9378 MMSI: 258537810

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Brightbull   
Brightbull

Ser ikke helt vitsen med en slik fart? De fleste båter jeg har sett går ikke fortere enn maks 50-60 knop, og det er allerede ganske sjeldent. Koster vel også "en del" å fylle på tanken, med tanke på forbruket.

Bostedskommune: Vestfold

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
andersb   
andersb

5 liter i timen på tomgang, ca 170-180 på full gass med diesel.

 

i 40-50 knop. bruker de nok bare 40-50 liter i timen.

Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bitteliten   
Bitteliten

Velprøvd båt dette her. Forsvaret har vel omtrent ti av dem. Amerikanske forsvaret har vært på demo. Regner med at politiet ikke skal ha mitraljøsefestet forsvaret har...

u6atybup.jpg

De har visst litt av hvert fra Goldfish..

edusaqe5.jpg

Redigert av Bitteliten
Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×