Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Nye politibåt i Hordaland...


  • Logg inn for svare
27 svar på dette emnet

#1 Murphy's law Ikke pålogget Postet 04.09.12 08:15 

  • Medlem
  • Innlegg: 141
  • Registrert: 01.03.09
  • Aktiv: Igår 20:55
http://www.ba.no/nyh...icle6219079.ece
Toppfart mellom 60 og 102 kn.........

#2 oslofjord Ikke pålogget Postet 04.09.12 08:25 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.782
  • Registrert: 25.08.07
  • Aktiv: 18.06.14
Morsom båt.

Mye billigere, lavere driftskostnader og mer anvendelig innaskjærs enn krigskipene den indre kystvakten benytter.

Redigert av oslofjord: 04.09.12 08:27


#3 Sæbø Ikke pålogget Postet 04.09.12 08:28 

  • D5L

  • Medlem
  • Innlegg: 5.977
  • Registrert: 02.01.09
kunne vel fått en godt motorisert Kloster Patrol for den prisen....

#4 Kenneth (KAH81) Ikke pålogget Postet 04.09.12 08:46 

  • Ferskt medlem av 5-knopsklubben

  • Chatmoderator
  • Innlegg: 961
  • Registrert: 23.04.11
  • Aktiv: I dag 18:53
"De har kjøpt en såkalt Rib"... Er jeg den eneste som begynner å bli lei av journalister som ikke får ord, uttrykk, begreper og forkortelser rett? Mener da bestemt at forkortelser som regel skal staves med store bokstaver. Altså RIB.... :nonod:

#5 andersb Ikke pålogget Postet 04.09.12 08:46 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.119
  • Registrert: 13.07.09
  • Aktiv: I dag 13:24
Bra de kjøper norsk! Minus evnt er jo at selv med 2x380 d-max, går den fortere enn det meste av andre båter, uansett sjø, så kjøre fra den går ikke så bra, men på redningsoppdrag og lignende er jo dette fantastisk verktøy.

Drivstoffkostnadene på 2 dmaxer er relativt lave, jeg har knappe 30-40 i året nå mot opptil dobbelte med bensin før, og nå også mere effekt.

#6 littmild Ikke pålogget Postet 04.09.12 09:05 

  • D5L

  • Medlem
  • Innlegg: 1.243
  • Registrert: 25.11.09
  • Aktiv: 16.02.14
Håper for guds skyld mannskapet på denne blir kurset skikkelig. Tenk om amatørene som er mannskap på politibåten her i Kragerø f.eks., plutselig skulle fått 102 knop å leke med, livsfarlig for dem selv og ikke minst andre.

#7 andersb Ikke pålogget Postet 04.09.12 09:16 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.119
  • Registrert: 13.07.09
  • Aktiv: I dag 13:24
De som kjører politibåten i kragerø, iaf i 2011 sesongen var faktisk helt OK folk (selv om de anmeldte meg feilaktig for vannscooter), i 2012 snakket jeg aldri med de, så vet ikke hvem som kjørte da, så om du synes de er ille, bør du se på gutta i oslo, asker og bærum..

#8 littmild Ikke pålogget Postet 04.09.12 09:42 

  • D5L

  • Medlem
  • Innlegg: 1.243
  • Registrert: 25.11.09
  • Aktiv: 16.02.14
Joda, ok folk er de nok, men siktet til kompetansen, som er heller lav.

#9 oslofjord Ikke pålogget Postet 04.09.12 09:43 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.782
  • Registrert: 25.08.07
  • Aktiv: 18.06.14
Da er det bare å håpe at denne superbåten blir til glede for almuen når vi skattebetalere har betalt 5 millioner for den.

- at store og små får positive assosiasjoner når superbåten dukker opp rundt et nes.

- at båtungdommen i Hordaland blir kompis med politiet og ikke kvier seg for for å spørre dem om hjelp hvis de putrer forbi (uansett om det gjelder motorstopp eller tomt mobilbatteri).

- at det faller naturlig for voksne RIB entusiaster å slå av en prat om politieiets RIB-"versting" når de putrer forbi.

- at kontrollvirksomheten prioriterer å stoppe situasjoner som virkelig er farlig som f,eks, kombinasjonen natt, alkohol og stor fart.

- hvis liv og helse i fare dropper trivilelle kontriolloppgaver for å nå fram til syketransport eller livredding før redningselskapet rekker å kaste loss.

- at mannskapet til superbåten er supermenn som ikke bare er født og oppvokst i båt, men også har litt greie på livredding og motormekking.

Ja båterfaring fra barnsben av burde nesten være viktigste kriterie ved rekrutering av mannskap til politibåten. Da vil politiet ha båtkulturen i ryggmargen og ikke være et fremmedelement i skjæjrgården.

Årelang erfaring med båt er svært viktig også fordi båten tåler mye mer enn mannskapet hvis stor fart og bølger. Alle kan skyve gass-spaken forroover å holde på rattet i 50 knop, men når uventede situasjoner opppstår i dårlig vær nær land holder det ikke med formell kompetanse i form av ymse båtsertifikater.

I opptagsprøve for båttjenesten burde ingå å gå ombord i en vinglete 12 fotsjolle og starte påhengeren. Kropsspråket ev ombordstigning i en liten jolle sier mye om hvor rutinert man er med båt og alle i sjøtjenesten må uten å nøle kunne starte en gammel 2 takts påhenger uten å nøle...

Redigert av oslofjord: 04.09.12 10:10


#10 Lovart låring Ikke pålogget Postet 04.09.12 11:35 

  • Det er barskt å bruke flytevest

  • Medlem
  • Innlegg: 689
  • Registrert: 30.11.09
  • Aktiv: 10.09.14
Kul båt! får håpe politiet her hjemme investerer i en slik en.

#11 MT. Ikke pålogget Postet 04.09.12 11:54 

  • Førstefender

  • Medlem
  • Innlegg: 1.717
  • Registrert: 01.08.03
La oss håpe at konstablene tar hurtigbåtsertifikat.

#12 ivar Ikke pålogget Postet 04.09.12 11:57 

  • Medlem
  • Innlegg: 6.968
  • Registrert: 09.06.04
  • Aktiv: I dag 15:25

Toppfart mellom 60 og 102 kn.........


Blir som topphastigheten til marinefartøyer - "classified" hvor fort de egentlig kan gå. :giggle:

Vil tippe toppfarta på denne i praksis er nærmere 60 enn 102 knop ...?

#13 andersb Ikke pålogget Postet 04.09.12 12:01 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.119
  • Registrert: 13.07.09
  • Aktiv: I dag 13:24
66 knop med 2x300 yanmar
75 knop med 2x380 yanmar d-max

Vil tape endel fart, på overbyggets motstand, og vekt.

#14 oslofjord Ikke pålogget Postet 04.09.12 12:07 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.782
  • Registrert: 25.08.07
  • Aktiv: 18.06.14
Burde være stordriftsfordeler og praktisk hvis politidrirektoratet koordinerte og standardiserte valg av politibåter kysten rundt.

#15 ivar Ikke pålogget Postet 04.09.12 13:33 

  • Medlem
  • Innlegg: 6.968
  • Registrert: 09.06.04
  • Aktiv: I dag 15:25
rundt 70 knop er da en anseelig hastighet det også. :lol:

Og ang opplæring, sakset fra nettsidene til Goldfish:

TRAINING

All deliveries to proffesional customers include driving courses and system courses. For lager projects, tailored courses will be arranged according to customer requirements. Goldfish Boat has highly skilled boat drivers to performe useful driving lessons even for the most skilled users.

Redigert av ivar: 04.09.12 13:33


#16 Christel III Ikke pålogget Postet 04.09.12 14:04 

  • D5L

  • Medlem
  • Innlegg: 893
  • Registrert: 30.04.11
  • Aktiv: 10.09.14

Håper for guds skyld mannskapet på denne blir kurset skikkelig. Tenk om amatørene som er mannskap på politibåten her i Kragerø f.eks., plutselig skulle fått 102 knop å leke med, livsfarlig for dem selv og ikke minst andre.


Politiet i Bergen fikk seg en bra oppgradering når det gjelder kurs, når de anskaffet seg forrige fartsvidunder.
Såfremt det er de samme mannskapene som bemanner den nye, så skulle de ha god greie på hva de baler med:-)

Men valget av båt fremkommer meg som ganske rart. Dette er jo omtrent i samme gate som forrige båten, og det var jo en forholdsvis utrivelig arbeidsplass...

En ting er jo rå toppfart, men jeg ville nå heller prioritert litt komfort. Det regner og blåser her i over 300 dager i året... ;-)

#17 glalaks Ikke pålogget Postet 04.09.12 14:30 

  • 655-klubben

  • Medlem
  • Innlegg: 2.703
  • Registrert: 29.03.11
  • Aktiv: I dag 19:01
Er vel styrhus på den nye de har bestilt?

#18 oslofjord Ikke pålogget Postet 04.09.12 14:33 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.782
  • Registrert: 25.08.07
  • Aktiv: 18.06.14

Politiet i Bergen fikk seg en bra oppgradering når det gjelder kurs,


Flott med RIB-kurs, men håper det er båtfolk som er blitt politi og ikke politi som har lyst til å bli båtfolk.....

Når bølgene er store nok eller hoppet litt lengre enn planlagt må man ha lang erfaring og magefølelse for hvordan man instinktivt kommer seg helskinnet over neste bølgekam.

I den daglige tjenesten blir det vel mest 5 knop eller stødig fart ferd på havblikk og altså lite testing av båtens og mannskapets tålegrenser i ekstreme situasjoner (?).

Redigert av oslofjord: 04.09.12 14:35


#19 Snemann Ikke pålogget Postet 04.09.12 14:41 

  • Medlem
  • Innlegg: 25
  • Registrert: 15.09.09
  • Aktiv: I dag 14:24

Da er det bare å håpe at denne superbåten blir til glede for almuen når vi skattebetalere har betalt 5 millioner for den.

- at store og små får positive assosiasjoner når superbåten dukker opp rundt et nes.

- at båtungdommen i Hordaland blir kompis med politiet og ikke kvier seg for for å spørre dem om hjelp hvis de putrer forbi (uansett om det gjelder motorstopp eller tomt mobilbatteri).

- at det faller naturlig for voksne RIB entusiaster å slå av en prat om politieiets RIB-"versting" når de putrer forbi.

- at kontrollvirksomheten prioriterer å stoppe situasjoner som virkelig er farlig som f,eks, kombinasjonen natt, alkohol og stor fart.

- hvis liv og helse i fare dropper trivilelle kontriolloppgaver for å nå fram til syketransport eller livredding før redningselskapet rekker å kaste loss.

- at mannskapet til superbåten er supermenn som ikke bare er født og oppvokst i båt, men også har litt greie på livredding og motormekking.

Ja båterfaring fra barnsben av burde nesten være viktigste kriterie ved rekrutering av mannskap til politibåten. Da vil politiet ha båtkulturen i ryggmargen og ikke være et fremmedelement i skjæjrgården.

Årelang erfaring med båt er svært viktig også fordi båten tåler mye mer enn mannskapet hvis stor fart og bølger. Alle kan skyve gass-spaken forroover å holde på rattet i 50 knop, men når uventede situasjoner opppstår i dårlig vær nær land holder det ikke med formell kompetanse i form av ymse båtsertifikater.

I opptagsprøve for båttjenesten burde ingå å gå ombord i en vinglete 12 fotsjolle og starte påhengeren. Kropsspråket ev ombordstigning i en liten jolle sier mye om hvor rutinert man er med båt og alle i sjøtjenesten må uten å nøle kunne starte en gammel 2 takts påhenger uten å nøle...


Ha ha ! hva slags politi er det du vil ha egentlig ?? Hjelpemenn som fixer motor og kan gå ombord i ei jolle med godt kropsspråk eller starte en 2 takter uten å nøle !
Det du lister opp har da ingenting med politiarbeid å gjøre, annet enn kanskje i Kardemomme by.

Nei, gi politiet verktøy til å utføre de oppgaver de er ment å gjøre, være kompis med rampen, slå av en prat og gi en klapp på skulderen, holder ikke og de som trenger hjelp til motoren eller jolla, får ringe Redningsselskapet

#20 oslofjord Ikke pålogget Postet 04.09.12 15:12 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.782
  • Registrert: 25.08.07
  • Aktiv: 18.06.14

Ha ha ! hva slags politi er det du vil ha egentlig ?? .......
...... være kompis med rampen........


Hvilke ramp ?.......er båtungdom og voksne ribførere synonymt med "ramp"??

Å skape gjensidig tilitt med lokal båtungdom og lokale helter med 60 knops-båter er vel noe det mest konstruktive og krimforebyggende et sjøpoiliti kan gjøre hvis stille på vakt !

Redigert av oslofjord: 04.09.12 15:13







Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.