Jump to content

Bygge vannski i mahogny


egilwh

Recommended Posts

Heisan,

 

Et av mine vinterprosjekter er å restaurere en 19 fots mahognybåt fra 1964 som har en 70hk FORCE påhenger. Jeg tror at det skal være greit å dra vannski etter denne, men da må jeg jo ha vannski. På en mahognyklassiker kommer det ikke på tale å bruke plast, så da må jeg lage meg noen i mahogny. :sweat:

 

Jeg har funnet noen gamle arbeidstegninger fra 60-tallet på nett, dette er fra scannede utgaver av Popular Mechanics. http://books.google.no/books?id=AuADAAAAMBAJ&pg=PA177&lpg=PA177&dq=build+wooden+water+skis&source=bl&ots=asCerLBo26&sig=cZS7RVjmokaryDxETrg3B4M5E-M&hl=no#v=onepage&q=build%20wooden%20water%20skis&f=false

 

Jeg er litt i tvil om jeg skal bygge de i klassisk form, eller om jeg skal bygge dem mer moderne. Det vil vel være lettere å bruke moderne, går jeg ut ifra.

 

vannski.jpg

 

Tanken er å gjøre dette ved å laminere flere tynne mahogny kryssfinerplater med epoksy. Håper og tror at det skal være mulig å få platene til å holde formen etter laminering.

 

Noen som har gjort dette før her?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke gjort det før nei men tror jeg ville gått for tynn laminat og heller flere lag. Holder formen bedre da. Så tror jeg at jeg ville gått for en mere moderne utgave. Kjenner du noen som har et par kan du jo bruke de som gjigg. Er merket kurant får du sikkert kjøpt "bindinger" til de og

Link to post
Share on other sites

OK, takk for tips. Høres ut som konkav/concave er et fellestrekk. Skal da være mulig å få til det... Jobben blir å lage jiggen, den blir litt mer kompleks en tegningen over...

 

Får også se om jeg får tak i mahognyfiner (ikke kryss) og laminere med det. Oslo finerfabrikk er vel stedet.

 

Skal legge ut bilder etterhvert som jeg skrider frem.

Link to post
Share on other sites

Ligger noen på ebay. Vet ikke hva det koster å få de sendt, men prisene var lave.. Da får du en god ski. Blir veldig pent etter noen lag med lakk..

 

Vi har bare en ski av den typen, så bruker vi en ny planke for å komme opp med. Men den gamle concaveskien er uslåelig. Tror de ble laget for å kjøre slalåm på vann..

Link to post
Share on other sites

OK, takk for tips. Høres ut som konkav/concave er et fellestrekk. Skal da være mulig å få til det... Jobben blir å lage jiggen, den blir litt mer kompleks en tegningen over...

 

tror jeg bare ville lagd de flate i bunnen først, for så å slipt/pusset til en tunell under. Mye lettere å jobbe med enkeltkrumme flater.

 

står litt om design / bruk her: http://www.waterskis.com/Water-Ski-Buyers-Guide-s/12.htm

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, vet ikke om du har kommet lenger på vannski fronten men jeg har planer om å lage meg et par i helgen samt en wakeskate.

Hadde i utgangspunktet tenkt å lage et par vannski med old school stil slik som du sier, men tror dette blir gøy en gang eller to så blir de glemt.

Tenker derfor å lage et par wakeski/twintipski som virkelig gjør vannski artig spør du meg. (søk wakeski på youtube :thumbsup: )

 

Kan legge ut bilder av hvordan jeg velger å lage mine dersom du er interessert

Tenker å laminere de av kryssfiner med et lag glassfiber metta med epoxy utenpå.

Frykter at de blir tunge, men vi får se :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...