Jump to content

Legging av teakdekk


REM

Recommended Posts

Kom over dette http://www.nordicteak.se firmaet som leverer ferdige natede teakpaneler tilpasset forskjellige båttyper. Teaken er 12mm såkalt Kl A teak. Er det noen som har erfaringer med firmaet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei REM,

 

Jeg skal holde meg unna å si noe om firma for jeg kjenner det ikke.

Når det gjelder natemassen, Sealine 100, derimot er jeg undrende. Dette kan meget vel være et flott produkt siden flere av båtbyggerne på Orust benytter den, men jeg reagere på at man går tilbake til å benytte silikon. Alle erfaringer sier at silikon har mer problemer med heft til fete overflater enn nyere typer polymerer.

Jeg merker meg at den Svenske importøren ligger på Orust og at det er en Tysk leverandør som står bak. Denne Tyske leverandøren er ingen produsent av natemasse. Slik set er produktet en "private label". Finner ingen "tråder" som peker mot noen produsent. Slik sett er denne ukjent.

 

Som sagt, dette kan godt være et fint nateprodukt, men det har vært svært liten utvikling på silikoner de siste 10 årene og tradisjonelt sliter silikon med "fet" overflate.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Litt om Sea line Natemasse

Gode råd om valg av natemasse og fremgangsmåter manglet som sagt ikke. Etter grundig research, valgte Kent Henriksen SEA LINE 100, etter å ha brukt Sikaflex på sitt eget dekk. SEA LINE er relativt ukjent i Norge, men blir blant annet brukt av Najad, Hallberg-Rassy, Beneteau/ Jeanneau og ikke minst på de 30 000 kvadratmeterne

teakdekk om bord på «Queen Mary».

Noen av fordelene med SEA LINE 100, er at det har god vedheft på teak uten bruk av primer, og det tåler bevegelser fra pluss 1 til minus 15 prosent i materialet.

Massen er dessuten silikonbasert, og «koker» ikke i kontakt med andre stoffer det kan komme i kontakt med. Likevel anbefales det å gjøre en prøve før du setter i gang.

Fugemassen kjøpte vi hos Fogsäljarna AB på Orust, http://www.fogsaljarna.se.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

og det tåler bevegelser fra pluss 1 til minus 15 prosent i materialet.

Massen er dessuten silikonbasert, og «koker» ikke i kontakt med andre stoffer det kan komme i kontakt med.

 

Helt ærlig REM, jeg leste dette i fra blekka til RS jeg også og det de skriver om bevegelsesevne er helt tatt ut av det blå. Det fines ikke noe slikt som +1 til -15% bevegelse.

Bevegelse testes i strekk/kompresjon og skal oppgis med like verdier hver vei. Dette er beskrevet i testprosedyre for bevegelse. Normen som gjelder er ISO EN 11600. Den er delt inn i applikasjonsoråder og bevegelsesevne. ISO EN 11600 F-25-LM som kan være en klassifisering står for Facàde(F)-25%(25)-Low Modulus(LM)

Dette er en av grunnene til at jeg reagerer. Det er heller ingen tekniske data tilgjengelig for produktet.

Dette med at massen er silikonbasert og derfor ikke "koker" er bare vås. Man har ingen garanti for ikke å få noen kjemisk reaksjon fordi massen er basert på silikon.

 

Her kan du lese om klassifisering av fugemasser i henhold til ISO EN 11600:

http://www.abdichten...rkblatt02_gb.pd

 

 

Jeg sier som sagt ikke at ikke produktet holder mål, jeg reagerer fordi det er masse mangel på dokumentasjon, ingen kjent produsent vil stå frem som nettop produsent og det som skrives er bare "rør". I tillegg blir jeg skeptisk når de er leverandører i "eget reir"(les Orust) og bare kan komme opp med EN referanse utenom dette.

 

Nå ble dette veldig OT, da det du egentlig spurte om var erfaring med teakdekk leverandøren......jeg bare må skrive når jeg finner noe i mitt fagområde som ikke henger på greip.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Snakket akkurat med en Grand Banks 36 eier som benyttet firmaet i våres til å legge 23 kvm teak. Han har bare gode erfaringer med firmaet og teaken/jobben de gjorde. "Profesjonelle og ordholdne"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er litt nysgjerrig Bitteliten, har du kjent på hardheten(shore) i natene, kan den sies å være like myk som den silikonen man har på badet(i hjørnene ved flislegging), eller føles den hardere ?

Du pusset ned dekket, var du med på dette selv, eller var det noen andre som gjorde det ? Spør fordi jeg lurer litt på hvordan den var å slipe. om den måtte kuttes(i høyden) eller om den lot seg slipe jevnt med teaken med slipemaskinen.

 

(Jeg har for øvrig sett bilder av dekket ditt og det ser ut som massen har holdt godt på fargestoffet under slipeprosessen og ikke missfarget teaken i kantene)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol:

Det var nok min fag-idioti som tok litt overhånd.... :blush:

Grunnen er enkelt og greit at nater(som tråkkes på) helst ikke skal ha en shore under 40, mens silikon for baderom typisk ligger rundt 20 shore. Unntaket er silikon for strukturell liming og noen spesialprodukter slik som speil-silikon.

Jeg ble nysgjerrig på hva Orust verftene har valgt her. Jeg har hørt så mange fantastiske produktanbefalinger/forklaringer/argumenter av importører i denne bransjen at min skepsis er stor til disse aktørene(det blir noe annet med produsenter og deres datterselskaper, der finnes spiss-kompetansen). Shore kan si noe om egenskapene/fortreffeligheten til en natemasse.

Skal la tema ligge i denne tråden og heller bruke andre kanaler for å finne ut hvem som står bak produktet slik at jeg blir litt klokere på det.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Shoren er høyere enn baderomsnater. Jeg har stusset på at natene er såpass faste som de er, men de holder godt og hefter bra til teaken. Når jeg sammenligner med natene på en eldre HR synes jeg vi har fastere nater, og natene atikker ikke opp over teaken hos oss

 

Akkurat hvilken shore de har vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Interessant. Da kan det tyde på at en eller annen produsent faktisk har lagt ressurser i å utvikle en silikon til formålet :thumbsup:

Hva massen baserer seg på er egentlig ikke så viktig, det er additivene som avgjør mye av egenskapene. Dette er nok en produsent med kompetansen sin på silikon.

Skulle ikke overraske om det er Dow Corning som står bak, de er spisset på silikoner.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Rem Jeg var i kontakt med dette firmaet i Litauen på høsten i 2011 dette firmaet leverer mye teak til Norske båtprodusenter her er det 5-8 og 12mm kvalitets teak.

Årsaken til at jeg fant dem er at jeg importerer en del varer fra Litauen. Fabrikken jeg får varer fra sjekket disse ut den gang og ga meg dem godt et omdømme.

Dette må du selvsakt sjekke ut selv også. link http://www.teakboats.lt

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen. Synes som det er et profft firma som leverer bra produkter

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Interessant. Da kan det tyde på at en eller annen produsent faktisk har lagt ressurser i å utvikle en silikon til formålet :thumbsup:

Litt googling med utgangspunkt i "sealine 100" bringer frem firmanavnene Elch Pro og Henkel.

 

 

Vet ikke om dette er samme produkt?

 

http://www.henkel.co...ea_Line_100.pdf

http://deweb02.henke...pdf?OpenElement

http://www.fogspecia...line_100_sd.pdf

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja det er sine "egne" man skal ha det. Jeg var ansatt i Henkel i 12 år, med ansvar for nettopp den delen av Henkel som står bak her, Teroson GmbH i Heidelberg...... :blush:

Spennende at de faktisk tørr å satse på silikon til dette formålet. De er nok mer kjent for sitt samarbeid med Japanske Canica som står bak MS-Polymer teknologien.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg vet at REM har laget en ny tråd om legging av nytt gulv på hans båt. Jeg har tanker om å gjøre det samme på min båt etterhvert, men har fortsatt noen uavklarte spørsmål.

 

Det jeg lurer mest på er hva slags lim jeg skal bruke. Planen er å bruke massiv (12mm) teak og lime det på glassfiberdørken med epoksy. Andre bruker bløtere lim (PU). Er dette bedre? Hva er fordeler og ulemper med de forskjellige limtypene?

 

Jeg lurer også på å bruke vakuum for å presse teaken ned mens limet tørker. Er det noen som har noen praktisk erfaring med dette?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har liten erfaring med epoksy, men de fleste epoksylim jeg kjenner til blir meget harde. Det er ikke forenelig med et materiale som "lever" slik som teak.

Det jeg kjenner til er bruk av elastiske lim. Dette kan være på basis av silikon, polyeretan eller MS/Hybrid-Polymer. Ikke keng deg så mye opp i hva limet er på basis av, men sjekk at det er beregnet til formålet.

Man skal forholde seg til 2 produkter når man legger teak, 1 til liming og 1 til nating. Produktet som benyttes til liming bør ikke ha dårligere elastikk enn det man benytter til nating(tommelfingerregel hos Italienske verft hvor jeg har litt innsikt i produkter som benyttes).

Produktet REM har benyttet til nating er benyttet av flere kjente Svenske verft og har etter hva jeg hører gode egenskaper. Dette er en silikon som er spesielt utviklet til formålet og har ut fra informasjonen god adhesjon til teak. Det er uansett produkt meget viktig med god avfetting(aceton/rødsprit eller lignende).

Som lim har REM benyttet en MS-Polymer fra Henkel. Dette er også en elastisk variant, men jeg er ikke helt 100% sikker på hvilken type(vil tro det er Terostat 930).

IKKE bruk Tec7 da dette er for lite fleksibelt som lim til teak. Sjekk tekniske datablad og bruk enten et anbefalt produkt eller et produkt som er oppgitt til å tåle minst 25% bevegelse(ihht ISO 11600).

 

vakuum trenger du ikke å benytte med mindre det er en teknikk du ønsker å dra nytte av for å holde teaken godt ned mot dekket under herding.

Natene må du ikke begynne å slipe før det er gått minst en uke. Dette for å sikre at man ikke sliper på u-herdet masse. Husk at jo kaldere det er, jo lengre til tar det for natene å herde.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har fått tilsendt lim fra Nordic Teak til gulvet mitt og det var DANA555 http://www.danalim.dk/produktkatalog/byggeri/fugemasser-proff/industri-sealer-555/

Om dette er et PU eller MS lim framgår ikke av databladet så vidt jeg kan se.

Jeg vil fraråde å bruke epoxy, da dette er svært lite fleksibelt og ikke vil ta opp utvidelsesforskjeller i de forskjellige materialene. Epoxy krymper også noe under herdeprosessen noe som kan være årsaken til blisterproblemet jeg hadde på mitt gulv som antagelig var limt med epoxy?

 

Vakuum er utmerket hvis du har ei egnet pumpe og er istand til å forseile mot miljøet med atmosfæretrykk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som lim har REM benyttet en MS-Polymer fra Henkel. Dette er også en elastisk variant, men jeg er ikke helt 100% sikker på hvilken type(vil tro det er Terostat 930).

IKKE bruk Tec7 da dette er for lite fleksibelt som lim til teak. Sjekk tekniske datablad og bruk enten et anbefalt produkt eller et produkt som er oppgitt til å tåle minst 25% bevegelse(ihht ISO 11600).

Er klar over at jeg har oppgitt "Terostat" til liming av mitt gulv. Dette var på basis av det som sto oppgitt på fakturaen. Nå har jeg fått tilsendt limet, og det er som jeg sier over DANA555

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Akkurat, leste ikke alt. De har nok alternative leverandører.

Det stemmer for øvrig bra med hva jeg selv anser som er godt produkt til formålet- 25% bevegelse og basert på MS-Polymer. De kaller det SMP, men det er bare et kjært barn som har flere navn.

http://www.danalim.dk/fileadmin/editors/produktinformation/dk/555.pdf

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en som har brukt vakuum til andre typer støpejobber, og han mener det skal være enkelt å bruke det på båt. Man trenger ikke å få det helt tett. Så lenge lekkasjen er mindre en det pumpa suger, så går det greit. Men hvis jeg skal bruke fleksibelt lim kan jeg trenge "avstandsstykker" for å ha kontroll på limtykkelsen. Dette kan bli tungvint. Og så må det stå under press et par døgn, og da er jeg avhengig av stabil strømtilførsel. Alt i alt tror jeg at jeg dropper vakuum hvis jeg skal bruke fleksibelt lim.

 

Jeg regner med å prøve samme teknikk som er brukt på panelene til REM, dvs. å nate ferdig panelene på forhånd. Da kan jeg stå i garasjen og ha full kontroll på temperatur og fuktighet.

 

Hvis jeg nater med Sealine eller Sika med stavene liggende på byggplast, vil natemassen slippe lett fra byggplasten etter at den har herdet?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Byggeplast er en sk. krystallinsk plast. Antagelig Polyethylene. Krystallinske plaster er ikke limbare, men du kan nok oppleve at natene suger noe når du skal fjerne plasten. Ikke noe problem egentlig.

 

Forøvrig oivindg, teakstavene som er benyttet i mine paneler fra Nordic teak har en avstandssarg i bunnen på en 3-4mm dybde. Dette burde forhindre det meste av limsøl mot underlaget.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Byggplast er laget av Polyethylen og ingen silikon/ms eller lignende fester mot den så det kan du godt benytte.

(der kom du meg i forkjøpet mens jeg satt i telefonen gitt :lol: )

 

Alle slike 1-komponente produkter herder ved hjelp av fuktighet. Når du pakker inn med plast er den eneste fuktigheten som kommer til, den du finner i treverket. Du får altså ikke noen hjelp av luftfuktigheten og hvor mye dette vil forsinke herdingen er vanskelig å si, men det vil gå en del tregere.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig oivindg, teakstavene som er benyttet i mine paneler fra Nordic teak har en avstandssarg i bunnen på en 3-4mm dybde. Dette burde forhindre det meste av limsøl mot underlaget.
Så fugene er 8-9mm dype, eller misforstår jeg?

 

Lurer på om det er brukt noe i bunnen av fugene for å hindre at natemassen fester?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...