Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Hei!

Da er prosjekt oppussing i gang.

Meningen er å få til en båt som både jeg, og ikke minst rederinnen, kan være fornøyd med og stolt av.

Da må innredning skiftes, senger/salong må skiftes, lekkasjer i roraksling, vinduer og småting tettes, motorstøyen dempes og den må lukte bedre.

Jeg kommer sikkert til å trenge mye hjelp, og jeg har tenkt å bruke høst og vinter på prosjektet.

Jeg skal prøve å være flink å oppdatere og legge ut bilder.

 

Dette er båten slik den var da jeg kjøpte den.

Jeg har revet fronten på denne seksjonen, og demontert vask og komfyr.

Meningen er å utvide slik at den blir like lang som den hvite veggen bak, for å få mer

skapplass. Stolen ryker da til, men en ny litt bredere dobbelstol på styrbord side vil hjelpe. Dumt?

Så må jeg lage en ny trappeløsning her bak i enden, og der blir det litt trangt. Jeg får se hvordan det kan løses.

 

wiking_5.jpg

 

Men det første jeg må konsentrere meg om er tetting, som jeg er så veldig glad i. ;-(((

Se bilde/skisse under!

rorkult_2.jpg

 

Beklager at tegningen ser litt skjev ut, skyld på fotografen. Om alt stemmer her vet jeg ikke sikkert, for jeg har ikke demontert noe og sett inni.

Her lekker det under den tykke skiven. I følge han jeg kjøpte båten av var det lagt inn simmeringer både opp og nede på akslingen.

Jeg har ikke funnet noen simmeringer ennå, men jeg har ikke hatt båten på land.

Jeg har lagt en tykk o-ring rundt akslingen i hulrommet på skiven, og det har hjulpet litt. Nå lekker det ikke når båten ligger i ro.

Når vi kjører, og spesielt nå jeg guffer litt på, lekker det derimot mye(ca 1liter i timen). Det virker på meg som om ror og aksling presses opp av motstand i vannet.

Er det noen som kjenner til denne konstruksjonen?

img143.jpg

Link to post
Share on other sites

Først og fremst, Gratulerer med en vettug avgjørelse !

 

Dette minner veldig om den løsningen jeg har på min Fjord. Utenpåliggende ror festet med 8 bolter i tillegg til et rundt rør som danner "flyndren" og strekker seg fra kjølen til roret.

Hos meg sitter det 2 smørenipler utvendig som skal smøres opp med vannbestandig fett. Når dette er gjort skal det normalt være tett. Utfra bildene dine å dømme har du også smørenipler på utsiden, det er jo fult av fett rundt omkring på bildet du la ut.

Hadde ikke noen gode bilder av løsningen på min båt, men jeg prøver å legge ut et par stykker likevel.

 

rurfri2.jpg

 

fjord_880_bunn.jpg

 

Jeg skrudde av hele roret med den brede festeplaten som er skrudd mot skroget utvendig akter i forbindelse med at jeg måtte dra ut akslingen for å skifte akseltetning. Om du gjør det samme kan du ta med deg roret hjem og demontere det. Det er alltid enklere når man kan ta med seg slikt hjem i varmen enn å sitte i en vinterkald båt med det. Når det skal monteres kan du kjøpe inn ny pakning(her kjøper du en stor plate i sjøvannsbestandig gummi) som du tilpasser flensen på ror-opphenget. Jeg benyttet litt tetningsmasse i tillegg(sikkert ingen bombe at JEG gjorde det).

Tett ble det i hvert fall. tetningsmasse må du uansett benytte i gjennomføringen av boltene den sitter skrudd fast med for å være på den sikre siden.

 

Denne annonsen på FINN viser bilde av en Wiking 26 på land. Etter hva jeg kan se har du samme løsning som meg, bortsett fra at det ikke er flyndre på Wiking 26. Bildene i annonsen(av roret) viser tydelig at du har 2 smørenipler å smøre opp om det ikke er gjort: http://www.finn.no/f...nnkode=37311096

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, Vanntro, og takk for svar!

Jeg har avtale med et båtverksted om service på motor i midten av oktober, og lurer på om jeg bare skal be dem om å fikse lekkasjen i roraksling.

Spurte et annet firma om det samme, men det var ikke måte på hvor omfattende de mente det var. De antydet at det måtte bestilles en hel masse deler, og at

det kunne ta uker og måneder.

Jeg lurte også på den "flyndren", om det er noe jeg skulle ha fått montert. Virker veldig praktisk, og forhindrer vel at du får all slags greier i propellen.

Skal på en reise nå til helgen, så jeg får ikke gjort noe allikevel.

Link to post
Share on other sites

Vanntro; Jeg glemte å nevne det med all greasen du ser på bildet. Det er rester av grease som var der da jeg kjøpte båten. Hele rommet til ankerfestet var fullt av grease, antagelig for å skjule lekkasjen.

Da spørs det om ikke toleransene har blitt så store at fettet presses ut.

Nå skal du ikke se bort fra at en eller annen her inne kjenner til en fett-type som er så høyviskøs at den klarer tette-jobben, eller at tidligere eier har benyttet alt for tyntflytende fett.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Mens båten er på verksted for service, har jeg lekt meg litt med forberedelser til innredning.

 

Her har jeg saget ut for to skuffer og et skap.

skapfront_1.jpg

 

 

Her har jeg laget 2stk skuffefronter av av det jeg saget ut i fronten på benken. Rundt kanten har jeg lagt vinkellister(L-list).

skuffefront_2.jpg

 

 

Her er en skapfront laget på samme måten som skuffefrontene. Jeg er ikke helt happy med at mønsteret i treverket kom så skjevt, så det er mulig

jeg lager denne på nytt. Er jeg litt for pirkete nå, og er det bare jeg som vil plages med det og ingen andre se det, mon tro?

skapfront_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt happy med at mønsteret i treverket kom så skjevt, så det er mulig

jeg lager denne på nytt. Er jeg litt for pirkete nå, og er det bare jeg som vil plages med det og ingen andre se det, mon tro?

 

 

Det er helt i tråd med god båtbyggertradisjon å lage fronter av de utskjærte åpningene. Blir flott når mønsteret repeterer seg. Pass bare på når du monterer og justerer hengsler o.s.v. at du treffer med mønstrene.

 

Lykke til - følger med fremover.

Link to post
Share on other sites

Fikk telefon fra båtverkstedet i dag om at de kan ta båten min 4. oktober. Planen er at jeg kjører den bort i morgen eller torsdag.

Service på motor, sinkanoder, tetting av roraksling og vask/bunnsmøring.

Går det an å gi en forhåndspris, og hva kan jeg forvente meg av pris?

 

Sikkert lurt fikse båten, men før regnskap og kostnadskontrol.

 

Ta en ny telefon og be om konkret tilbud på service, sinkanode og smøring. Det er jo dyrere på innendørs enn for påhenger, så vet ikke hva man kan forvente, men prisen bør de kunne si ved et blikk på prislisten.

Når du leverer båten så be dem ringe deg hvis de oppdager at det uventede reparsjonskostnader-konstnader og få prisanslag på ekstra kostnader inkludert tetting av roraksel. De må ikke fikse uventede feil uten ditt samtykke pr tlf.

 

Hvis du ikke har lang efaring med bruk av verkstedet er det greit å følge med litt....men det er klart at pris og kvalitet på motorreparasjoner av feil som oppdages uansett vil bli en tilitssak hvor man til delvis er bogstavelig talt prisgitt verkstedet.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg takker for alle lykkeønsker og tips.......jeg trenger det!

Nå når båten er på service har rederinnen funnet ut at vi like så godt kan ta oss en uke ferie. Flyet går kl 6.30 i morgen tidlig.

Når jeg kommer hjem igjen har jeg fått aksept for å bygge snekkerbod til kappesagen og slissesagen under terrassen. Tror

hun er lei av å ha maskineriet oppå terrassen.

Jeg vet ikke det med kostnadskontroll, oslofjord. Så lenge jeg får ukepenger av rederinnen går det greit. Det hender jeg gjør

en innsats på jobben også, og det er ikke alt som er så hyggelig å vite om.

Ha en god helg og uke, alle sammen! :-)

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kommet tilbake fra ferie.

Da jeg 25.sept. avtalte service på motor, skifting av anoder, vask/bunnsmøring og tetting av roraksling, ba jeg om en forhåndspris Da jeg hadde levert båten i deres marina 27,sept. ba jeg igjen om en forhåndspris og at jeg ville være tilgjengelig på telefon. Avtalen med dem går ut på at de skulle ta båten 4.okt., men i dag nesten 6.okt. har jeg ennå ikke hørt noe fra dem. Skal jeg akseptere uansett hva de nå kommer med, eller er det grunn til å være obs, obs nå? Regner med at jeg enten får et prisoverslag eller et bakoverslag snart! Håper jeg kan få en vurdering av på akkurat det!

Mvh

Wiking26ac

Link to post
Share on other sites

Om du ikke stoler 100% på dette firmaet bør du be om pris på forhånd, med nøyaktig beskrivelse av hva som skal gjøres. Det er din forsikring mot en slitsom krangel senere. Får du prisen muntlig vil det lønne seg å sende en skriftlig bestilling.

Muntlig avtale er i utgangspunktet like bindende som skriftlig, men lite å slå i bordet med hvis det blir tvist.

Forbrukerrådet har en kontrakt for håndverkertjenester for gratis nedlasting. Sikkert noen tips der.

Se "Kjøp av håndverkertjenester" : http://www.forbrukerrådet.no/forside

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg er ikke helt fornøyd med hjørnene på disse listene. Listene er så ujevne i formen, at det er nesten umulig å få de 100% i 45'. En møbelsnekker

ville antagelig revet av seg håret.

Så er spørsmålet; Vil dette bli mindre synlig hvis jeg lakker enn om jeg oljer? Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av lakk, men svelger gjerne det

hvis resultatet blir mye bedre. Ser for meg at lakk kanskje vil fylle åpningen mer. Og hvis jeg oljer nå, vil det da være mulig å lakke senere?

 

skuffefront_3.jpg

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kommet tilbake fra ferie.

Da jeg 25.sept. avtalte service på motor, skifting av anoder, vask/bunnsmøring og tetting av roraksling, ba jeg om en forhåndspris Da jeg hadde levert båten i deres marina 27,sept. ba jeg igjen om en forhåndspris og at jeg ville være tilgjengelig på telefon. Avtalen med dem går ut på at de skulle ta båten 4.okt., men i dag nesten 6.okt. har jeg ennå ikke hørt noe fra dem. Skal jeg akseptere uansett hva de nå kommer med, eller er det grunn til å være obs, obs nå? Regner med at jeg enten får et prisoverslag eller et bakoverslag snart! Håper jeg kan få en vurdering av på akkurat det!

Mvh

Wiking26ac

 

Hva er status på båtverkstedet nå ?

 

Regningen kan i vertse fall bli mer enn det du ga for båten.

 

Et kontrollspørmål må hele tiden være i hvilken grad du får igjen noe av reperasjonspengene når du før eller siden selger båten.

 

Et annet kontrolspørsmål er om dette verkstedet er best og billigst.

 

Be om konkret pristilbud på vinterkonservering/service som er et standard produkt som de må kunne levere en konkret pris på. Hvis de ikke har en prisliste for hva en standard vinterkonservering/ service så hent båten.

 

De ekstrareperasjonene som feks. vannlekasje er det ikke sikkert du får konket pris på så det må bli litt tilettssak, men du kan jo bli enig om at du setter et konkret pristak for hva de kan fikse uten nærmere prissamtykke. F.eks kan du avtale at fiks lekasjen, men ring hvis kostnaden for lekasjen overskrider x antall tusen.

 

Prøv å skill mellom det verkstdet sier "må" fikses og det som virkelig er så kritisk at virkelg må gjøres.

Link to post
Share on other sites

slike smågliper som det er lett og gjøre usynelig viss du skal lakkere det..og det går jeg utifra du skal.

 

du tar sirkelsagen og produsere opp kappspon.sponet fra kappingen samler du opp og blander det sammen med tre lim til du har en "fugemasse"

så flikker du i glipene,lar det tørke og sliper over med pussepapir....ikke en kjeft i verden som ser det viss du er nøye.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, det har gått tregt med meg i det siste, men jobben har faktisk krevd litt den også. Jaja, det er lenge til våren!

Jeg har sett litt på hengsler og håndtak, og jeg er ikke helt happy med det som finnes i båtutstyrsforretninger. Kunne

tenkt meg noe mer utradisjonelt. Foreslo for fruen å ta disse som vi har på skap hjemme, men nei, ikke lov!

Vet noen hvor jeg kan få kjøp slikt beregnet på hjemmemøbler?

 

 

hengsler.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette er standard innboringshengsler til overfalsdører. Ikke så mange som bruker dem lenger, men regner med du får de hos Torjesen i Kristiansand. De leverer til en rekke trevarefabrikker og har langt større utvalg en det som fremgår av hjemmesidene.

http://torjesen.no/

 

Men husk at hengsler og beslag beregnet på hjemmebruk ofte har en tendens til å irre eller ruste i maritimt miljø.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, Møkkalasset!

Hvis Torjesen i Kristiansand har hengsler og diverse, er det kanskje en sjanse for at Jernia i bergensområdet også har.

Kunne tenkt meg noe i f.eks. bronse, som jeg synes i farge passer bedre til teak enn stål og messing. Jeg vet det er mange

forskjellige legeringer av bronse på markedet, men holdes den unna sol og spesielt regn beholder den brunfargen uten å

bli svart med tiden. Et lag med klar lakk er også med på å forsinke den prosessen.

Jeg vil også undersøke med bronsefabrikker i Danmark og Tyskland, som jeg har kontakt med fra tid til annen, om de lager disse

produktene i bronse.

Link to post
Share on other sites

Torjesen har mye større utvalg enn det som fremgår av nettsidene. De er litt mer enn en gjennomsnitts Jernia for å si det sånn. Men sikkert noen i Bergensområdet i samme kategori.

 

Eller så kan du jo høre med www.nibu.no

 

Se f.eks. side 29 i katalogen: Det er vel noe i nærheten av det du søker.

 

http://www.nibu.no/filestore/Produktdokumenter/NIBUhengsler_skinner_mont_detaljer2.pdf

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...