Jump to content

Endelig:) ESA: Norges vannscooter-forbud er ulovlig


windjet

Recommended Posts

EFTAs overvåkingsorgan ESA mener de norske reglene for bruk av vannscootere er i strid med EØS-avtalen.

 

Det norske forbudet bryter med EØS-avtalens regler om fri bevegelse av varer, mener overvåkingsorganet, som onsdag har sendt et formelt åpningsbrev i saken til Norge.

 

ESA har flere innvendinger mot de norske reglene, som trådte i kraft i juni. Unntaksmulighetene er ikke gode nok, mener ESA, som også peker på at reglene er lite konsekvente.

 

- Bruk av vannscootere er forbudt i områder hvor bruk av fritidsbåter med motor er tillatt, heter det i en uttalelse fra ESA.

 

Overvåkingsorganet sier seg enig i at det finnes områder hvor det er nødvendig med miljøvern og går ikke imot restriksjoner på bruk av vannscooter i slike områder.

 

Men ESA påpeker at forbudssonene dekker store deler av kysten "og inkluderer områder hvor restriksjonene ikke synes nødvendige ut fra miljøhensyn».

 

Norge har nå frist på to måneder med å svare på ESAs åpningsbrev, som er det første steget i en såkalt traktatbruddprosedyre. Om det da ikke kommer en løsning, er det neste formelle skrittet at ESA kan gi en såkalt grunngitt uttalelse, som er det siste steget før Norge eventuelt bringes inn for EFTA-domstolen

Link to post
Share on other sites

Har blandede følelser om dette.. Er glad i å kjøre scooter, forsvarlig, og ser frem til å kunne gjøre dette lovlig, det gir litt flere muligheter, som f.eks. å kunne kjøre utaskjærs, hvor det nå er lettere å bli oppdaget og anmeldt enn inne i en kjedelig vik. Som beboer og hytteeier i Kragerø er jeg dog bekymret, her har de fleste hytteeiere gjerne råd til å kjøpe seg 4-5 scootere hver, og ser allerede på båtkulturen her om sommeren at ansvarlighet blir satt til siden av mange.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg håper du har rett, Quaoar. Vil definitivt bli et rush neste sommer og kanskje noen år fremover. Men inntrykket mitt av "nyrike drittunger" (om jeg får lov å bruke det begrepet) er grunn til bekymring for min del.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

... "nyrike drittunger" (om jeg får lov å bruke det begrepet) er grunn til bekymring for min del.

 

Vel... Usikker på om jeg skal føle meg truffet :giggle:

Jeg vurderte sterkt å kjøpe vannscooter for noen år tilbake. Siden det da var en del fokus på at det var forbudt, og det samtidlig var enkelte pågående rettssaker i nærområdet, så ble det til at jeg kjøpte båt istedet. Først en RIB med 150HK påhengsmotor, deretter Goldfish 29 med 370 HK diesel-motor. Man bør vel være litt forsiktig med å overvurdere/undervurdere lysten for fart og spenning. Noen miljømessig gevinst utgjorde forbudet i alle fall ikke for min del... I stedet for 100 liter bensin i året, så prater vi en god del tonn med bensin/diesel per år :wink:

 

Men uansett. Vannscooter, har uansett hvordan man vrir og vender på det, veldig liten bruksverdi. På samme måte som en god del andre "solskinnsbåter". De bråker, de forurenser og brukes av mennesker som gjerne liker fart & spenning. Hvorfor er ikke kysten av "dekt" av slike fartøy? Jo, fordi folk går lei av det. På samme måte som jeg ble litt lei av Gullfisken min (den er nå byttet i en Nimbus 35 Nova).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...