Jump to content

Nordstrand Båtforening stiftes ved Hvervenbukta ?


oslofjord

Recommended Posts

I avisen Oslo Syd inviterer Oslo Kommune Oslofolk til å stifte en ny båtforening ved Ljansbruket/hvervenbukta helt uavhengig av Oppegård båtforening som ligger i nabokommunen. Da er det bare for ivrige Nordstrandsfolk med eller uten båt å stifte Nordstrand Båtforening !!

 

SITAT FRA I november 2012 utgaven av avisen Oslo Syd side 2:

.....Bymiljøetaten har i sitt forslag uttrykt at de ser det som hensiktsmessig med en løsning som legger opp til at eksisterende og ny småbåthavn kan skilles driftsmessig mellom Oslo Kommune og Oppegård Kommune......

 

...I følge Truls Korsæth er det ikke noe som hindrer interesserte personer på Nordstrand og Søndre Nordstrand bydeler å etablere en båtforening og verve medlemmer til en slik forening uten å eie en eneste båtplass. Dersom noen ønsker å ta et initiativ til dette, kan det være smart å ta kontakt med småbåtutvalget i Oslo Kommune for å høre hvordan man bør gå fram, tilrår Koreæth..........

.......Kontaktperson i Småbåtutvalget for Østsiden av Oslofjorden er Jan Siiger Larsen.

 

 

Klarere kan det ikke sies .....Oslo Kommune legger alt til rette for at lokale ildsjeler skal sifte og bygge opp en ny privat en båtforening på Nordstrand/Ljan.

 

Årsaken til at kommunen ikke starter kommunal båtforening er at byen med hell har en båtforeningsmodell hvor kommunen stiller med tomter, mens private non-profit båtforeninger tilbyr prisgunstige båtplasser hvor man med inskudd (selvkost) får sin faste plass, men hvor videresalg av båtplas hvor skjer via foreningen til fastsatt pris og uavhengig av markedskrefter. En flott båthavnmodell som sikrer fordelene selstendige private foreninger, men innenfor kommunale rammevilkår som sikrer billige plasser og at ingen kan profitere på disse plassene. Ellers er Oslo kommune så romslig at også utenbys båtfolk kan ha båtplass i båtforeninger på kommunal grunn.

 

 

Når Oslo ikke vil overlate båtplassene til Oppegård Båtforening er det antagelig fordi Oppegård har satt seg selv på sidelinjen i ved å ha følgende regler:

Utenbygdsboende tas opp som medlemmer dersom antallet utenbygdsboende ikke derved overstiger 25 % av foreningens samlede antall medlemmer.

 

 

2. Med henvisning til punkt 1, kan styret ta opp utenbygdsboende som ikke får tegnet ordinært medlemskap innenfor 25% regelen som støttemedlemmer. Støttemedlemmer har ikke stemmerett, men medlemskapet gir ansiennitet som grunnlag for opprykk som ordinært medlem når § 2 pkt. 1 gir adgang til det. Styret kan bare gi støttemedlemmer tilbud om leie av båtplass, opplagsplass m.v. etter at ordinære medlemmers interesser har blitt ivaretatt.

og

"S medlem som venter på å bli ordinært medlem .Har ikke stemmerett."

 

At de i Oppegaard begrenser antall oslofolk og gir dem et tredjerangs s-medlemskap utelukker naturligvis tilgang til å bygge ut havnen inn i Oslo selv om de skulle være så hyggelige å faktisk la også Oslofolk få lov til å ha båtplass på de plasser som kommer i Oslo.....

 

Derfor helt forståelig at oslo kommune ønsker en ny nordstrandsbåtforening som stiller med blanke ark. Interessant å lese at kommunen sier snakker om " interesserte personer på Nordstrand og Søndre Nordstrand bydeler" Kommunen legger altså ikke sjul på at de gjerne vil ha en lokalt forankret Osloforening. Da er det bare for ildsjeler fra Oslo å takke ja til kommunens invitasjon å stifte Nordstrand båtforening før de nye båtplassene i Oslo bare blir et suplement til Oppegårdforeningenss plasser.

 

Nordstrand trenger absolutt flere båtplasser og en nye båtforening kan på sikt også etablere brygger flere steder lenger nord som f.eks. ved Nordstrand Bad og Vedbolagstomten. Problemet er at det er en værhard kyst, men det skal vistnok moderne flytende bølgedempere kunne håndtere

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er unnskyld uttrykket bare svada.. og siden jeg sitter i svADA i Oppegård Båtforeing, har jeg antagelig mer og lengre bakgrunnsinfo enn du har fra en avisartikkel.

Som sagt før, er det ingen Bydeler som har flere båtplasser enn Nordstrand så den sytingen kan du legge fra deg. Søndre Nordstrand som grenser fra Fiskevollsbukta til Ljansbruket har kun offentlig strand å forholde seg til, så de er tilkjent 29 plasser i paddehavet (som ligger i Bydel Nordstrand).

 

Tildelingsreglene for utenbygsboende, er helt klart et forhandlingsgrunnlag om Oslo kommune bare sier JA til å få 3-400 båtplasser i tilknytning til eksisterende havn. Planene har ligget klare i mer enn ti år og det er kun Oslo Kommunes vrangvilje og stolthet som har stoppet dette. Med ett JA, ville det ikke kostet Oslo Kommune en dritt, men de har i stedet utarbeidet et eget utkast (Det er utarbeidet mange halvferdige til skyhøye konsulenthonorarer). Det siste utkastet jeg så som Oslo Kommune har betalt millioner for, hadde en kostnadsramme på godt over 100 millioner (bla over 60 mill i fyllmasse).

Oppegård Båtforening har så langt ikke betalt en krone for fyllmasse og har allerede tingen masse fra dobbeltsporet som skal laget på østfoldbanen og det blir fritt levert.

 

Småbåtutvalget er fullstendig klar over problematikken med Oslo Kommune i denne saken og har etter det jeg er blitt fortalt skjelt ut en byrådsleder som forsøkte å skryte av hva kommunen gjør for båtfolket under en festivitas i Oslo Rådhus når Frognerkilen feiret 125-års jubileum.

 

EN annen ting opp i alt dette, er at Oslo Kommune ikke har noen parkeringplasser til disse eventuelle båtplassene de skal lage rett utenfor toftetomta. Ikke har de vei frem heller. Toftetomta er i privat eie og er fremleiet av OBF frem til 2056. Denne stiftelsen du da snakker så varmt om som skal startes, må i så fall få lov til å ofre det som i dag er offentlig strand og turvei rett forbi Hvervenbukta og bruke det som tilførselsvei og parkering må bli på det allerede sprengte parkeringsområdet i forbindelse med Hvervenbukta.

 

Jeg har bostedsadresse i Oslo og det er det mange andre her som har. Med et enkelt JA fra Oslo kommune, ville kanskje fordelingen blitt 50/50 og da ville det kunnet blitt 200-250 flere båtplasser for Oslo-folk (uansett Bydel). Dette kunne de gjort for over ti år siden... nå er det brukt mere penger til konsulenter enn det koster å bygge en havn... opp til flere ganger, men nå har det gått prestisje i det og jeg har liten tro på at du kan se noen havn her i regi av Oslo kommune så lenge du eller jeg lever.

 

Alt som kreves er et ja og en underskrift.. alle planene har vært klare i veeeldig lang tid og er konsekvent trenert av Oslo Kommune.

Hva en av disse litt fornærmede politikerne uttaler seg om i en liten lokalavis og hvordan det han egentlig har sagt er sitert, er en helt annen historie.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

I Oppegård forventer man tilsynelatende at Oslo Kommune skal være en dumsnill "storebror" som er fleksibel tross restriksjonene Oppegård har vedtekstfestet.

 

Hvis Oppegård båtforening slettet alle rester av bostedskluasul i vedtekter og praksis kan det jo være at Oslo ble mer positiv.

 

Oslo har en laaaang og svært velykket tradisjon bla i hele Frognerkilen å ikke vedteksfeste bostedsklausul ....så hvorfor i all verden skulle man fire på dette prinsippet for at en eksklusiv utenbys forening får bygge båtplasser i Oslo ??

 

Om RSL mener det er svada eller ikke svada så er det vel et faktum at Oslofolk i Oppegård får tilbud om et tredjerangs såkalt s-medlemskap ??!!

Link to post
Share on other sites

1* I Oppegård forventer man tilsynelatende at Oslo Kommune skal være en dumsnill "storebror" som er fleksibel tross restriksjonene Oppegård har vedtekstfestet.

 

2* Hvis Oppegård båtforening slettet alle rester av bostedskluasul i vedtekter og praksis kan det jo være at Oslo ble mer positiv.

 

 

3* Om RSL mener det er svada eller ikke svada så er det vel et faktum at Oslofolk i Oppegård får tilbud om et tredjerangs såkalt s-medlemskap ??!!

 

1* tullball. Det er jo Oslo Kommune som nekter å være med om de ikke får være storebror. Og de vil helst ekpropiere privat eiendom langt inn i nabokommuner for å ikke å tape ansikt.

 

2* Tullball igjen. Hadde Oslo Kommune ymtet frempå at det er her skoen klemmer og ønsket å diskutere det, så ville de kanskje gjort det. Men så langt har ikke dette vært et tema i noen av diskusjonene. At det er lett å slenge ut i media, er en helt annen ting. Dutbygging inn i Oslo har vært en sak siden før han du referer til i kommunen var ferdig på skolen.

 

*3 Nok en gang, har du lest saken ut fra ditt eget ståsted og tror dette handler om å holde Oslofolk ute av foreningen.

Om du klarer et kort øyeblikk å sette deg på den andre siden av bordet og tenke over ordene du selv har referert til:

 

Utenbygdsboende tas opp som medlemmer dersom antallet utenbygdsboende ikke derved overstiger 25 % av foreningens samlede antall medlemmer.

 

Legger du merke til at Oslo ikke er nevnt med et eneste ord der?

Utenbygdsboende står det. Det er med andre ord en forening som vil at investeringene de har gjort på kommunal eiendom, fortrinnsvis skal komme kommunens inbyggere tilgode.. Den sier INGENTING om Oslo. Det er medlemmer her som er fra Sørum, Enebakk, Ski, Oslo og andre steder rundt om, men Oppegård Båtforening har FLEST medlemmer fra Oppegård. Jeg er som sagt bosatt i Oslo, har medlemskap siden Juni '82 og føler meg ikke som et annenrangs medlem.

 

Det er uansett ca 9 års ventetid frem til OK evt skulle kline til å si JA.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

1* tullball...........

 

Påberoper meg ingen detaljkunskap om saken bortsett fra det som dukket opp i avisen og på nettet.

 

Mer interessant å heve blikket å se den prisipielle saken uten alle detaljer.

 

Det er interessant at man i flere kommuner som f.eks. Oppegård og Son prioriterer egne inbyggere, mens Oslo Kommune ikke gjør det. Det ville blitt ramaskrik om Oslo f.eks nektet folk fra Lørenskog som ikke har kyst.....eller folk fra Oppegård eller Son å ha båtforeningsplass i Oslo.

 

Når det gjelder den kommunale invitasjonen til Nordstrandfolk om å stifte båtforening ved Hvervenbukta så er det prisverdig om lokale tar imot invitasjonen fra kommunen. Svært mange kan takke ildsjeler som mot mange odds i over hundre år har klart å få etablert non-profit båtforeninghavner langs kysten....åpne også for de på andre siden av kommunegrensen....

 

Oslo er virkelig et fobilde også i sammenligning med Bærum hvor markedskretene nå rår når båtplasser skal selges til høyestbydende.

Link to post
Share on other sites

Det hadde aldri vært noe problem hvis alle kommunene rundt Oslofjorden hadde lagt til rette for tilstrekkelig mange båtplasser. Mange som sokner til Oslofjorden for maritim adspredelse bor ikke ved fjorden. Vi blir utelukket fra de fleste båtforeninger. Særlig på østsiden av Oslo by er mangelen stor.

Link to post
Share on other sites

*1 Påberoper meg ingen detaljkunskap om saken bortsett fra det som dukket opp i avisen og på nettet.

 

*2. Oslo er virkelig et fobilde også i sammenligning med Bærum hvor markedskretene nå rår når båtplasser skal selges til høyestbydende.

 

*1 DU har rett. Du uttaler deg om en sak, kun basert på hva du har lest en har uttalt til en lokalavis og kjenner ikke saken i sin helhet og hvor lenge den har pågått.

 

*2 Oslo er virkelig IKKE et forbilde i denne saken. Mange hundre båteiere ville hatt båtplass i Nonprofitt båtforeninger om ikke Oslo Kommune hadde vært så steile og selvgode. I denne saken, er det slik at OK har trenert hundrevis av båtplasser og brukt utallige millioner i konsulentbidrag som har resultert i vidløftige planer som allemannsretten og kommunens og statens lovverk ikke tillater.

 

For alt jeg vet, kan du jobbe i kommunen, siden du har så god tro på den, eller så er det bare det at du ble så glad når du leste uttalelsen i lokalavisen at det var fritt frem for gud og hvermann i Nordstrand og Søndre Nordstrand å starte egen båtforening. At Holmlia Båtforening (søndre Nordstrand) har forsøkt å skaffe plasser til sine medlemmer siden 1985 og de hadde også et lite notis om OKs planer for eiendom de ikke eier i mars 2012. Linken til de planene er fjernet fra OKs hjemmesider. De hadde bla planer om en sammenhengende kyststi fra Hvervenbukta til Ingierstrand i de samme planene. Nå er det slik at 95% av denne kyststien ikke er i Oslo og innfartsparkeringen skulle være på noe som sagt før, er privat eiendom som OBF har fremleiet frem til 2056.

 

Oslo kommune eier Igierstrand Bad, og vil gjerne ha utbedret veien ut dit. Men det er bare det at Oppegård kommune ikke vil bære den kostnaden alene og da er brått ikke Oslo Kommune så interessert lengre. Og der står den saken også stille... Så haus gjerne opp kjære Oslo Kommune som en foregangskommune til nytte for folket så mye du vil. Deres handlinger, sier noe helt annet og det er det jeg forholder meg til.

 

Lykke til videre med lokalavisen, planene og drømmene.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Det hadde aldri vært noe problem hvis alle kommunene rundt Oslofjorden hadde lagt til rette for tilstrekkelig mange båtplasser. Mange som sokner til Oslofjorden for maritim adspredelse bor ikke ved fjorden. Vi blir utelukket fra de fleste båtforeninger. Særlig på østsiden av Oslo by er mangelen stor.

 

Du har helt rett og om Oslo Kommune hadde sagt Jatakk til båtplasser for over ti år siden, ville det vært langt lettere for alle å få plass her øst nå.

Planene er som sagt lagt for veldig lenge siden og det hadde ikke kostet kommunen et rødt øre. Ikke ville en eneste meter med kommunal grunn på land langs strandlinjen blitt berørt heller, men den gang ei. OBF laget ny havn mot Nord som ble ferdigstillet sist vinter. Der er flytemoloen én meter fra kommunegrensen mot Oslo, så om jeg legger meg longside der, er jeg inne i Oslo med 2,5 meter.

 

Det er kun byråkrati som trenerer muligheten til å bygge en havn som gavner alle og som ikke bører en eneste meter med strandlinje.

Oslo Kommunes siste oppgulp av millionslukende konsulentbidrag, innebærer STORE inngrep i strandlinjen og kan umulig finansieres av de som skal ha plass der.

Jeg husker ikke tallene, men det var godt over hundre millioner for 350 båtplasser. OBFs planer, er nesten en desimal unna og de har bevist at de klarer å bygge havn før....det er faktisk bare litt tillbygg på eksisterende havn + en del moringer og kjetting som skal til. Resten av infrastrukturen med tanking, mastekran, opptak, utsetting, opplagsplass, parkering, servicebygg etc er allerede på plass og i fullt bruk.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Det er svært mange som kan glede seg over hyggelige private båtforeninger med overkommelige priser takket være Oslo-modellen som er basert på non-profitt forening uten bostedsklausul. Nå bør absolutt Nordstrandsfolket gripe sjansen og den kommunale velvillighet til å stifte Nordstrand Båtforening.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter det jeg kan lese meg til utfra RSL's innlegg virker dette rimelig rotete.

For å løsne den gordiske knuten som tydligvis stopper båthavnen må man først og fremst få på plass en båtforening slik kommunen inviterer til.

Så får tiden vise hvilke utfordringer som kommer og i hvilke grad nabobåtforeningen i Oppegård vil ha et konstruktivt samarbeid med den eventuelt nystiftede foreningen om parkering, opplag og annet.

 

Det kan bli en flott båtforeninghavn et steinkast fra Hvervenbukta.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det kan bli en flott båtforeninghavn et steinkast fra Hvervenbukta.

 

Må bare støtte RSL her. ER mangeårig medlem i OBF og har hatt tildelt plass i noen år men ikke fast plass. OBF har den omtale prosentregelen rett og slett fordi mangelen på plaser i Oslo gjorde at tilstrømningen av medlemmer fra Oslo ble så stor at lokaltilknytningen ble utvannet. Dette er en regel du finner igjen flere steder bl.a. Sonskilen. Oslo kunne lagt til rette for lenge siden men feilet grunnet byråkrati, noe som også medførte at OBF ikke fikk bygget ut som de ville for noen år siden med plasser som kunne økt tilgjengeligheten OGSÅ for Oslo folk.

 

DEt er en flott båtforening et stenkast unna Hvervenbukta, nå kan det bli to rett ved siden av hverandre med dobbel administrasjone, krangel om parkering og garantert masse unødvendig krangling mellom byråkrater i kommunen på begge sider, ref veiutbygging til Ingierstrand.

Link to post
Share on other sites

......mangelen på plaser i Oslo gjorde at tilstrømningen av medlemmer fra Oslo ble så stor at lokaltilknytningen ble utvannet.......

 

Klausulen om bostedskommune kan sikkert ha sine positive sider og det er godt mulig det er beste løsning for båtmiljøet i Oppegård, men når Oppegård setter opp "stengsler" ved kommugrensen for å begrense adgangen fra Oslo, er det vel naivt å be om å få krysse den samme grensen for å bygge båtplasser i nabokommunen.

 

Hvis Oppegård ikke ønsker fri flyt av tjenester (båtplasser) på tvers av kommunegrenser og det er sikkert greit nok, bør de stå for det valget.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å løsne den gordiske knuten som tydligvis stopper båthavnen må man først og fremst få på plass en båtforening slik kommunen inviterer til.

Så får tiden vise hvilke utfordringer som kommer og i hvilke grad nabobåtforeningen i Oppegård vil ha et konstruktivt samarbeid med den eventuelt nystiftede foreningen om parkering, opplag og annet.

 

Det kan bli en flott båtforeninghavn et steinkast fra Hvervenbukta.

 

Det er allerede en båtforeningshavn et steinkast fra Hvervenbukta.

Det er allerede en Båtforening i tilstøtende Bydel og de er som sagt forvist til paddehavet i din Bydel, da det ikke er en eneste meter som ikke er reservert allmenheten fra padda til bygrensen.

Når det gjelder samarbeid mellom OBF og Oslo Kommune, så er alle forsøk på dette fra OBFs side, blitt blankt avvist fra OK som jeg allerede har sagt en rekke ganger til deg.

Du må gjerne starte så mange båtforeninger du bare vil der oppe i åsen utfra uttalelser du har lest i en lokalavis, og jeg ønsker deg lykke til.

Du kan jo starte med å forhandle med grunneier om et evt fremleie av toftetomta når dagens leietakers kontrakt går ut i år 2056.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Klausulen om bostedskommune kan sikkert ha sine positive sider og det er godt mulig det er beste løsning for båtmiljøet i Oppegård, men når Oppegård setter opp "stengsler" ved kommugrensen for å begrense adgangen fra Oslo, er det vel naivt å be om å få krysse den samme grensen for å bygge båtplasser i nabokommunen.

 

Hvor har Oppegård satt opp stenglser?

 

Kommunegrensen går på broen fra gamle mosseveien og inn på Ingjerstrandvegen. Der har jeg aldri sett noen stengsler og jeg kjører der to ganger hver dag. Så vidt meg bekjent er det mange oslofolk som både busser, jogger og sykler til bestemorstranda og Ingierstrand hver eneste sommer og jeg aldri hørt at noen har møtt stengsler på den strekningen.

 

Om du har lest om disse stengslene i samme lokalavis, foreslår jeg at du setter deg på sykkelen og sykler deg en tur til bygrensen og tar en titt.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Kanskje oslofjord skulle startet denne bårforeningen? Lykke til

 

Takk for tilitten......men jeg må nok takke nei selv om det hadde vært stas å blitt hederet med æresmedlemskap og bilde i glass og ramme i klubbhuset som selveste stifteren av Nordstrand Båtforening av 2013....

...bor for øvrig ikke på Nordstrand...

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holmlia kan nå flytte hjem til Hvervenbukta !?

Holmlia i Søndre Nordstrand bydel ligger på haugen opp bakkene fra Hvervenbukta og der oppe finnes en båtforning: http://www.hbf.oslo.no/index.htm

 

Kommunene ber folk starte båtforening i Hvervenbukta og det finnes tydeligvis alerede en båtforening i område og da er vel løsningen snublende nær.......at Holmlia båtforening i tilegg sin brygge på Bækkelaget også etablerer båtforeningen på hjemmebane ved Hvervenbukta.

 

Vet ikke noe om Holmlia Båtforeningen eller bryggeanlegget deres, men hvis foreningen flyttes hjem til Holmliaområde med båtplasser innen spaseravstand kan det jo båtforeningen virkelig bli en positiv bidragyter for et enda bedre lokalmiljø.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...