Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Greide ikke finne noe emne om dette, men flere fylker har jo så fint noe som dette hvor aktiviteten gjenspeiles (hvertfall deler av den). Nå er det utenfor seson her i Troms foreløpig, men det er jo lov å starte å diskutere kommende sesong om ikke annet.

 

Sitter og ser på kartet nå rundt Tromsø, når vi nå går mot min første sommer med båt i byen. Og staker ut ruter og turer.

Et spørsmål i den forbindelse - Hekkingen Fyr, hvor er fornuftig adkomst? Ser renna på sørsiden er markert med et par ankringssymboler, men kan ikke se at det er noe kai/landstigningsområde? Noen tips her?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Det er mange fine steder å dra til med båt. Jeg nevner Rebbenesøya og Sandøya. På turen fra Tromsø passerer du Gåsvær. Her er det kai og stedet er et idyllisk sted vel verdt et besøk. I det hele tatt er det yttersida som fasinerer meg mest. Her er det en fin skjærgård med mange holmer og skjær. Flott natur og et eldorado for en med båt. God tur!

Link to post
Share on other sites

Behøver ikke å dra helt til Senja for å finne fine sandstrender. De som er nærmest Tromsø ligger like sør om byen på Grindøya. Ellers så er det masse store og små sandstrender utover med flott hvit sand. Den aller fineste er kanskje Breivika på Rebbenesøy. Stranda her er 1km lang og veldig brei. Flestparten kan man ha ganske for seg selv for de ligger langt fra folk og vei. Men, jeg nevner ikke badetemperaturen...

Link to post
Share on other sites

Sommarøya! træng æ sei meir?...

 

Og alle øyer/holmer rundt på yttersida der. Håja, tussøya, hekkingen, edøya.

Pga stor forskjell på flo og fjære er det vel ankring på svai og lettbåt som gjelder i alle områdene her. Foruten sommarøya da, her er det allt fra flytebrygger til dypvannskai og diesel/vann/strøm.

Link to post
Share on other sites

Det er flotte strender å gå i land på på Tennskjærsiden når man seiler sørover (mot Sommarøya). Tvers overfor Bakkejord på Kvaløya.

Men strender til side:

Malangen er en selvfølge med sine øyer og fantastiske fjell. Men krever litt navigasjonskunnskaper innerst i fjordbotnene. Malangen Brygge har gjestebrygge, kald pils og kjempegod mat.

For dem som fisker er Malangen et eldorado!

Link to post
Share on other sites

En slik tråd som denne er midt i blinken for meg, har savnet en tråd som samler informasjon om båtliv og natur i Troms! Mange flotte innlegg og bilder her.

 

Det jeg lurer på er bunkring av diesel på Havnnes (Lyngen). Forstår det slik at de selger diesel til fritidsbåter der, men hvor er dieselpumpa lokalisert? Har sett på noen bilder at det er en flytebrygge der, er det derfra man kan kjøpe diesel, eller er pumpa plassert et annet sted, langs kaiene?

Link to post
Share on other sites

Må holde liv i denne tråden...

- Stonglandseidet, Senja (10 nautiske mil, rett vest av Dyrøybrua) - kjempefin betongbrygge med 30 meter til den lokale nærbutikken og bygdas bensinstasjon! Lokale kjøpmannen ble veldig fornøyd med båtbesøket fra utenbygda :thumbsup:

- Tranøybotn camping skilte med flytebrygge og gatekjøkken restaurant (ca 7 nautiske rett-nord av Dyrøybrua). Åpningstider og slikt er jeg ikke sikker på. Merk at her er det veldig grunt siste biten, så følg med på loddet!

- Den glade heksa (http://www.dengladeheksa.com/) på Dyrøya, ca 6 nautiske sør for Dyrøybrua, ca rett vest av Kastneshamn. Litt usikker på aktivitet og slikt, tidligere hadde de stamp her også...

 

2012-07-19_11.22.37.jpg

"Trygt" fortøyd ved brygga på Stonglandseidet.

 

2012-07-18_14.37.57.jpg

Fortøyd hos Heksa..

 

2012-07-19_12.40.52.jpg

Tranøybotn Camping

 

2012-07-19_13.08.55.jpg

Tranøy Kirke på Tranøy. Fint her!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er bunkring av diesel på Havnnes (Lyngen). Forstår det slik at de selger diesel til fritidsbåter der, men hvor er dieselpumpa lokalisert? Har sett på noen bilder at det er en flytebrygge der, er det derfra man kan kjøpe diesel, eller er pumpa plassert et annet sted, langs kaiene?

 

 

På Havnes får du diesel og vann midt på kaia. Ellers er det en landhandel der for å etterfylle det nødvendigste. Veldig fin plass, men personlig har jeg ikke lyst å overnatte der. Flytebryggene er opptatt av utleiebåter, så skal du overnatte så blir det langs kaia.

Det er to flotte uthavner i område hvor det er mye finere å overnatte. Sørom Havnes ligger Årøya som ble frigitt av forsvaret for noen år siden. Her er det ei fantastisk lagunehavn som er tilrettelakt med flytebrygger, grillhus, utedass osv. Flott område å utforske med forsvarsanlegg både fra krigen og nyere tid. Vi lå 2-3 dager der for et par år siden, men jeg har hørt at man bør besøke øya i ukedagene da det samles mye ungdom i helgene og derav fyll og bråk.

Nordom Havnes ligger Follesøy som er 2 øyer med et smalt sund mellom. Her har KNBF satt ut en fortøyningsblåse, og dette er både en trygg havn og veldig flott området...her ligger du i fred og kan anbefales på det varmeste.

Ellers er jo ikke Skjervøy så langt unna. Her er det ei veldig fin gjestehavn med alle fasiliteter som dusj, vaskemaskin og tørketrommel. Her kan du bunkre og få handlet det meste. på Skjervøy er det et yrende båtliv og det er en pen by(hvis det er by da).

 

Jeg har mye bilder liggende, så jeg skal se om jeg kan få lagt ut noen...

Link to post
Share on other sites

Hei båtvenner i Troms og andre steder :-)

Jeg er så ubeskjeden at jeg anbefaler sørfylket m.SørSenja/Bjarkøy og Harstadområdet på det varmeste.

En fantastisk skjærgård med utallige uthavner og severdigheter.

 

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lett fram noen bilder fra Nord-Troms som jeg legger ut:

 

 

Landhandelen på Havnnes er en opplevelse i seg selv.

a01.jpg

 

 

 

Litt av den gamle bebyggelsen.

a02.jpg

 

 

 

Bunkring fra kaia. I dette tilfellet vann.

a03.jpg

 

 

 

 

Havna på Årøya.

b01.jpg

 

 

 

 

Flytebrygge i tilknytning til den gamle forsvarskaia.

b02.jpg

 

 

 

 

Fantastiske Follesøy.

c01.jpg

 

 

 

 

Her ser vi det smale sundet mellom Follesøyene. Gården vi ser er det eneste "forstyrrende" elementet i området.

c02.jpg

 

 

 

 

Gjestebrygga på Skjervøy.

d01.jpg

 

 

 

 

Bildet er tatt fra gjestebrygga. Vi ser bunkringsbrygga til høyre i bildet med pumpene på land.

d02.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei båtvenner i Troms og andre steder :-)

Jeg er så ubeskjeden at jeg anbefaler sørfylket m.SørSenja/Bjarkøy og Harstadområdet på det varmeste.

En fantastisk skjærgård med utallige uthavner og severdigheter.

 

Lalima

 

Hadde store planer om å avlegge Bjarkøy et besøk sist sommer, men vær/båt tillot ikke det. Prøver igjen med egen båt dette året! Få gjerne noen bilder/tips!

Fine bilder Medusa :thumbsup:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder, Medusa! Og fin båt du har også! Selv har jeg bare en 30" Mørejet :smiley: .

 

Årøyholmen kjenner jeg godt til fra før den tiden da forsvaret "sperret" øya. Var alltid innom for et kaffebål der, enten i havna som du viser bilde av, eller på sydsiden, når jeg fritidsfisket i området fra liten landstedsbåt med påhenger (frem til 70-tallet). Årøyholmen kjenner jeg godt, men ikke fra senere tid etter at øya ble frigitt igjen. På den tida sto det kun et falleferdig hus / småbruk i bukta. Artig å se at det er blitt en brygge der, bl.a. Spektakulært med mye havørn også i området, spesielt i Strupen og utover Lyngen! Og de dramatiske vertikale fjellsidene (Lyngsalpene) som stuper ned i fjorden.

 

Men hvordan er innseilinga til bukta på "Holmen" (som vi kalte den i min ungdom) nå? På den tiden jeg var der var det noen store kampesteiner i bukta, antakelig etter tyskerne, vil jeg huske, og selv med liten 18" båt måtte man være på vakt, spesielt ved fjære sjø. Bare glade minner fra både Holmen og Strupen og landet utover langs Lyngen til Ytre Gamvik i sommersol og kosevær!

 

Men et par spørsmål til, siden jeg planlegger den lyse årstiden nå med båt: Er det kurant med lang nok pumpeslange for diesel fra kai til båt på Havnnes og Skjervøy? Og kurant med ferskvann også fra slange?

 

Takker for opplysningen om Follesøy! Må nok innom der med tid og stunder. Skjervøy er et bra sted, også for bunkers og "dess like", som Hamsun sikkert vil ha sagt..

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Hei båtvenner i Troms og andre steder :-)

Jeg er så ubeskjeden at jeg anbefaler sørfylket m.SørSenja/Bjarkøy og Harstadområdet på det varmeste.

En fantastisk skjærgård med utallige uthavner og severdigheter

 

Lalima

Hmm kan detta være fra Meløyvær nord for Bjarkøy tro? :smiley: Jaa nå husker jeg at jeg var der i 2010, satser på flere ganger i 2013 da.

Nordnorges fineste skjærgård ?

 

49908637.jpg

49912838.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde dessverre ikke så mange digitale bilder fra Bjarkøy men skal prøve å laste inn de jeg har etterhvert.

Hadde vært artig om noen her på forumet hadde bilder fra Meløyvær,Steinavær,og Holmenvær i Andfjorden utenfor Bjarkøy

Det er bare helt utrolig flotte naturperler....

 

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Oversiktsbilde over Meløyvær

 

meloeyvaer3.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette ser kjent ut ja Teerex,men jeg har aldri sett Meløyvær fra denne vinkelen før.

Her har du sikkert stått på Flybridgen og fotografert :-)

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan er innseilinga til bukta på "Holmen" (som vi kalte den i min ungdom) nå? På den tiden jeg var der var det noen store kampesteiner i bukta, antakelig etter tyskerne, vil jeg huske, og selv med liten 18" båt måtte man være på vakt, spesielt ved fjære sjø.

 

Men et par spørsmål til, siden jeg planlegger den lyse årstiden nå med båt: Er det kurant med lang nok pumpeslange for diesel fra kai til båt på Havnnes og Skjervøy? Og kurant med ferskvann også fra slange?

 

I innseilinga er det steiner fra midt på og mot styrbord, så man må holde helt mot berget på babord. Gjør man det har man god dybde. Inne i bukta er det ingen hindringer og god dybde, og i tillegg til kai og flytebrygge er det er satt ut flere blåser som man kan legge seg på.

 

Ingen problem å bunkre. Sist vi bunkra diesel på Havnes var det festival der, og vi ble liggende utenfor to andre båter ved kaia. Slangen var alikevel lang nok.

På Skjervøy står pumpene på land, men slangen er nede på flytebrygga.

 

Spør gjerne om du har flere spørsmål...bare hyggelig å kunne være til hjelp..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...