Jump to content

landstrøm fjerne jording, tæringsfare?


Alternes.

Recommended Posts

Alle tråder opp og ned, ut og inn og frem og tilbake om dette temaet: ----> Les Ingars utmerkede og detaljerte beskrivelse. Den sier det meste. Grundig, pedagogisk og lettforståelig, som vanlig.

 

Den ENESTE løsning som både er fullgod for alle hensyn og i tillegg lovlig er: SKILLETRAFO ! (Tenk det, Hedda!)

Alle andre løsninger har svakheter på en eller annen måte, eller er ulovlige, eller begge deler, eller er umoralsk, men det er vel å trekke det litt langt.

 

Ærlig talt, en skille trafo er ikke SÅ dyr, med tanke på alt vi putter ombord, og den kan faktisk avverge en ellers potensiell farlig situasjon ved overledning / feil.

Link to post
Share on other sites

Godt innlegg mateco. Mye av det står jo i "Ingars strøm ombord" også.

 

Men det er ett poeng som er glemt begge steder. Det hender at den ene fasen ligger til jord i marinaer. Enten som følge av jordfeil i marinaen eller i nåbobåten. Og om du da kapper jordledningen aldri så mye så drar du med deg moder jord ombord via faseledningen som ligger til jord. Får du da overslag i varmtvannstanken mellom element og gods, så ryker ikke sikringen, og jorfeilrelet vil heller ikke altid slå ut, og for det redje så vil strømmen gå over til nabobåt om denne er jordet eller har en annen jordfeil. Konklusjonen er altså at om du kapper jordledningen så funker ikke de sikkerhetsinstallasjoner som er påkrevdt og i tillegg så hjelper det heller ikke mot korrosjon mellom båtene, om det er jordfeil. Skilletrafo er den eneste installasjonen som hjelper mot dette problemet

 

1440_thumb.gif

Dette eksemplet har like stor gyldighet om man ikke har jordledning, men at "jord" kommer via faseledningene, og det er jordfeil i VVtank eller batterilader i begge båtene. Og dette er ikke hypotetisk om det er mange båter i en marina.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Den vil ikke det Rem. En jordfeilbryter er egentlig bare en liten måletransformator. Virkemåtenm er slik at begge faseledningene går igjennom denne måletrafen. Så summeres strømmen. Så lenge aviket mellom fasene er under 30 mA vil den ikke løse ut. Den vil ikke se om det er jordfeil på bryggeanlegget.

Hensikten med jorfeilsbryteren er at om du får feil i eget anlegg ombord (F.eks i VV tank) vil strømmen fra en av fasene gå til jord i VVtanken og videre tilbake til bryggeanlegget via jordledningen. Når jorfeilen blir størren en 30 mA vil jordfeilsbryteren løse ut og bryte strømtilførselen. Om du har lokaljord, (som ikke er lovlig) vil denne strømmen gå til jordingsplaten under båten. Så til havbunn eller nærliggende båter med forskriftsmessig korrekt anlegg. (Så er det et stort spøsmål om dette kan generere galvanisk korrosjon på begge båtene). Om du er i ferskvann vil du ikke merke jordfeilen i det hele tatt. Men får du da jordfeil i tillegg på batteriladeren din eller annet utstyr, begynner det og bli farlig å bevege seg i motorrommet ditt. Ei hånd på varmtvannstanken og en på motorblokka, så smeller det.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg du skal være litt mer etterettelig JRK. Lokal jord er påbudt!!

 

Påbudt lokal jord er da motorblokka og sånn sett 12V minus for de aller fleste.

 

Landjord og lokal jord SKAL kobles sammen. Det er det som gjør at en liten jordfeil på bryggeanlegget gir slike dramatiske tæringer.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg du skal være litt mer etterettelig JRK. Lokal jord er påbudt!!

 

Påbudt lokal jord er da motorblokka og sånn sett 12V minus for de aller fleste.

 

Landjord og lokal jord SKAL kobles sammen. Det er det som gjør at en liten jordfeil på bryggeanlegget gir slike dramatiske tæringer.

Er det rart at det er en tråd som aldrig tar slutt, her behøver ingen føle seg som dummies--

Link to post
Share on other sites

mens vi er inne på dette med jording i båt og den slags,noe jeg aldri blir helt klok på selvom jeg prøver...

 

I for fjor monterete jeg inn nytt landstømsystem av merke defa.annlegget ble levert utelukkende med hurtigkoblinger,slik at man kan montere det lovlig selv...

 

Det var bare en ting jeg ikke ble helt klok på og det var den jordingsledningen.jeg har topolet motor og forstod det slik at da skal den ikke kobles til motor...så må innrømme at den ikke er koblet til noen steder.kan dette være farlig..jeg har jo jording i kontakten som jeg stikker i båten :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å være etterrettelig Johannes. Men her er det nok du selv som har en liten begrepsforvirring :wink:

Lokal jord på båtplassen er å kutte jordledningen til land og etablere en egen jordelektrode (Dynaplate) under båten.

 

Ellers er det rett som du hevder at landstrømsjord skal koples sammen med båtens 12 jordsystem

Link to post
Share on other sites

Og når disse er sammenkoblet går ikke en jordfeil nødvendigvis tilbake gjennom jordledningen for landjord.

Den går letteste vei, det vil ofte være gjennom lokal jord, selv om det ikke er montert kobberplate.

 

Når båtens motorblokk kobles til landjord, da har du også lokal jord. Enda bedre lokal jord har du med dynaplate.

 

Du skriver: "vil strømmen fra en av fasene gå til jord i VVtanken og videre tilbake til bryggeanlegget via jordledningen"

Det stemmer altså ikke for en båt som ligger på sjø.

Og som har forskriftmessig koblet jording.

Link to post
Share on other sites

For å gjøre det forståelig og ukomplisert, er dette reglene i havna vår. Ingen har protestert, og vi har i mine øyne ett sunt strømklima.. :smiley:

 

 

1. Landstrøm skal pga. fare for liv og eiendom begrenses til et
minimum.
2. Dersom landstrøm kobles til, skal det benyttes sikringskurs med
jordfeilbryter, kabel skal kontrolleres for skader, og være av god
kvalitet, samt være av typen 2 faser + jordleder. Jord skal være
tilkoblet i begge ender. Kabel skal legges slik at den ikke er til
hinder for andre, og ikke kan komme i kontakt med sjøen.
3. Etter bruk, skal kabel kveiles opp og fjernes. Kabel som blir
observert liggende over 2 dager, vil bli fjernet av havnesjef.
4. Dersom man ønsker å ligge med landstrøm over tid, skal
havnesjef kontaktes, og båteier må kunne dokumentere at
anlegget ombord er godkjent.
Link to post
Share on other sites

Trodde jeg skjønte dette, men er ikke helt sikker.

Legger jeg en hånd på VV bereder, og en på motorblokka så smeller det? Halvparten av 220V er vel ca 110V. Hvis disse 110 gærningene finner ut at de skal løpe gjennom kroppen min så det smeller, tilsier min erfaring at jeg må stikke tunga borti berederen, mens en eller annen våt slimhinne trekkes over motorblokka. Dette skjer ikke hver dag i motorrommet mitt. Ved 24V kan man jo sitte å kjæle med pluss og minus uten å kjenne noen ting, uansett hvor mange ampere man har i batteribanken. Er jeg helt på jordet?

Link to post
Share on other sites

For meg som bor i båt vinteren igjennom, er dette et temmelig håpløst reglement å skulle forholde meg til.

Det er vel langt flere som dør av 230V på land eller til kai, men det er jo en helt annen diskusjon selvfølgelig.

 

Jeg har faktisk til gode å høre om noen som har dødd av manglende jord ombord i båten, men så har ikke jeg hørt alt heller.

Hvor mange båtbranner som skyldes mangel på landjord vet jeg heller ikke, men det kan for alt jeg vet være aktuelt.

 

Finnes det et gokjenningsorgan for landstrømsannlegg ombord i fritidsbåter forresten? jeg bare lurer...

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Eltilsynet er kontrollorgan for yrkesbåter ihvertfall, og kan sikkert brukes hvis du er villig til å betale ett beskjedent beløp. Synes å huske det var ett par tusen for en besiktigelse noen år tilbake. Ellers så vil vel en samsvarserklæring fra installatør gjelde i båt som på land skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Dødd er en ting, men flere medlemmer har opplevd tæringsskader på aksling, propell, mm. Da er det greit å ha kontroll. Dessuten kan folk vinterkonservere ved behov.

 

Det er vel ikke urimelig å ha godkjent anlegg derom man ligger fast med landstrøm?? Eller er det fritt fram??

 

Å ja, jeg fikk godkjent landstrømopplegget i min Falcon 26 som jeg instalerte selv, av en skipselektriker. Brukte spesialkabel ombord..

 

Syntes du tar vel lett på dette RSL!

Link to post
Share on other sites

. Ellers så vil vel en samsvarserklæring fra installatør gjelde i båt som på land skulle jeg tro.

 

Må man da benytte en skipselektrikker eller kan hvilken som helst installør hyres for å gå igjennom 25 år med mer eller mindre selvmekkede løsninger ombord i en gammel båt.

Med timespris på feks 1.650,- vil det fort bli mange desimaler og det er antagelig billigere å legge opp absolutt alt på nytt.

 

Begge deler er forøvrig uaktuelt for min del. Jeg kunne nok betalt for oppmøtet, men thats it.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Syntes du tar vel lett på dette RSL!

 

Du er i din fulle rett til å synes det og jeg holder ikke det i mot deg.

 

Hvor alvorlig jeg tar dette, kommer nok ikke så veldig godt frem i denne tråden hvor jeg vel har brukt litt sterke ytringer for å forsvare mitt valg med å kutte jord - i god tro - inn i båten.

Da VET jeg at jeg ikke får tæring pga forskjellen mellom land- og havbunn. Så lenge jeg også føler meg trygg nok på eget 230V annlegg ombord til at jeg tør bo her og faktisk sover veldig godt om natten, føler jeg meg ikke uansvarlig bare fordi jeg ikke sporenstreks løper å kjøper en dyr løsning bare fordi det blir fortalt her at det eneste saliggjørende er å ha en skilletransformator.

(Jeg har sagt det før, men kan nevne det igjen at jeg ikke har varmvannsbereder tilkoblet 230v og at Batteriladeren er den eneste forbruker ombord som benytter seg av Jord)

 

Som Båtboer, står jeg nå ovenfor valget når jeg har spart nok penger... skal jeg kjøpe skilletransformator og fortsette å dusje på land, eller skal jeg endelig ha varmtvann ombord etter tre år?

 

Hvordan kan det være lov å selge båter med landstrømsannlegg uten skillestransformator om dette er en gedigen dødsfelle?

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Så du RSL kan ligge med landstrøm hele året, med selvlagde løsninger ombord, og som muligens kan skade andre båter?? Er det det du sier? Det er akkurat det ingen vil ha i havna vår.. For vi har som sagt sett hva resultatet kan bli..

 

Kan nevne at vi nettopp har renovert alle søylepunkt på midtbrygga( det er egne kurser ellers), da jordfeilbryter slo ut ved regn og vind. De kontaktene som var levert originalt hadde kun IP 40, og var mildt sagt dårlig.

 

Men å gå utenom jordfeilbryter, har aldri vært tema (ref tidligere innlegg)

 

Edit: Du har svart etter innlegget mitt. Skilletrafo er jo en fordel, og vi anbefaler det. Men det er ikke noe vi kan pålegge. Men at anlegget ellers er forsvarlig, ja det kan vi. Å ha landjord er faktisk lurt, dersom ting går galt..

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer meg på en ting jeg, hvor stor skilletrafo må en ha i en seilbåt med varmtvannstank, avfukter og batterilader som eneste fastmontere 230v utstyr og to stikkkontakter for en varmovn og lading av dill og dall. Må jeg opp på 3500-4000 kW?

Noen som vet om hvor det er bra å handle slike? God pris og bra service :)

Link to post
Share on other sites

Båter med koblet landjord og lokal jord er da ingen dødsfelle, i alle fall ikke i sjøvann.

Så er det linket til en amerikansk artikkel som hevder jordfeil er farlig når båten ligger i ferskvann.

Slik denne artikkelen beskriver denne faren kan det bety livsfare med jordfeil ombord i en båt av metall. Enten det nå er koblet lokal jord og landjord eller bare landjord....

 

Ulempen med landjord ombord er at andres jordfeil gir galvanisk korrosjon av det litt heftige slaget.

 

Slik korrosjon vil ikke noen ha i sin båt, derfor denne diskusjonen om å bruke bare lokal jord.

Eller den noe mer kostbare løsningen: Skilletrafo.

Link to post
Share on other sites

Så du RSL kan ligge med landstrøm hele året, med selvlagde løsninger ombord, og som muligens kan skade andre båter?? Er det det du sier?

 

Nei... det er ikke det jeg sier.

 

Jeg har ikke Landjord ombord, så en evt jordfeil ombord hos meg, vil absolutt ikke kunne skade andre båter. Detter jo noe av hele poenget.

En båt med landjord koblet til sjøen via motor og drev som får jordfeil, vil skade kunne skade egen og andres båter, mens min som ikke har kontakt med landjord går klar og er ikke synderen om det korroderer hos andre.

Min svakhet er om jeg eventuelt monterer en varmtvannsbereder som får overslag mot jord med tiden, så blir det skader i MIN båt og ikke hos naboen. Dette er om jeg unnlater å sikre meg med jordfeilbryter i denne kretsen.

 

Søyleannlegget her i havna er oppgradert for et par år siden og det er automatsikring og teller på hvert eneste uttak og en jordfeilbryter pr 4.båt (akkumulert jordfeil på disse fire, vil slå ut denne jordfeilbryteren)

 

Kort fortalt, er det ikke jeg som evt er den som har påført andre båter skade på jordfeil. At det er veeeldig mange andre her i landet som har gjort det på akkurat samme måten og at det faktisk en stund var lov her til lands også, skal du ikke glemme oppe i alt dette virrvarret av akspertuttalelser.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...