Jump to content

Rengjøring av varmeveksler


svein-h

Recommended Posts

Syrevask eller "systemrens" er nok godt bløtgjøringsveske over en natt.

Det er sikkert ingen egne børster til å pusse inni rørene, men det er vel fortsatt piperensere å få kjøpt.

Tvinne sammen et par tre stykker (i lengden) og trekke frem og tilbake, skader sikkert ikke noe som helst.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Syre er ikke noe must. Bløtgjøring i godt vaske/avfettingsmiddel og en omgang med rørbørste løser det meste.

Disse får du i alle mulige størrelser og med alt fra plast til rustfri børste

http://www.jnf.dk/product/osborn-staalboerster/roerboerste-10-mm-012-traad---w316-gev.aspx

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, avfettingsmiddel hjelper ikke på kalkavleiringer som det gjerne blir i varmeveksleren. Prøv saltsyre i 10% oppløsning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

den ser vel slik ut

 

5_3.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg skrev vaske/avfettingsmiddel. Og du får vaskemidler med utmerkede kalkløsende egenskaper. Syring er noe man drev med for 25 år siden. I dag brukes det minimalt blant "profesjonelle" både i motorservicebransjen, på skip og offshore. Delvis på grunn av et stadig strengere regelverk, men også for at alternativene stadig blir flere og bedre.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

De fleste marinebutikker og bensinstasjoner har vel dette i sortimentet vil jeg tro.

Nå vet jeg lite om hvor mange slike bedrifter det er på søre sunnmøre all den tid jeg aldri har vært i nærheten.

 

Maritim har og de har nettbutikk.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ikke så dumt å få renset hele ferskvannsdelen mens man først er i gang da.

Med systemrens - som inneholder b.l.a. syre - vil han fjerne kalkannsamling og andre legeringer i systemet som isolerer mellom kjøleveske og det som skal kjøles.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Har vært så mye jobb i det siste at selv bensinstasjonene er stengt når man er ferdig om kvelden. Men de har bare pølse og brød som regel:-) Kjølevæsken (rød) er nå vel 4 år gammel så det passer bra med en rens på ferskvannsiden før eg gjør noe mer. Temp alarmen går når eg kjører over 2900rpm. , vannet ut exos bend er kaldt og bendet var nytt i fjor. Regner jo med at westplast har, får ta en tlf.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saltsyre fjerner kalk og oksyd (rust), men det er svært aggressivt og tærer også på det gjenværende metallet.

Eneste jeg ville brukt saltsyre til i båtsammenheng er å fjerne rustflekker fra glassfiber.

 

Rustfjerningsmidler som Systemrens, Ferro-bet etc. er basert på fosforsyre. Denne tar bare kalk/rust, ikke metall.

Man kan derfor la det ligge i lang tid, gjerne en uke eller mer. (i romtemperatur)

Obs: Gjelder stål og kobberrlegeringer, ikke lettmetall (aluminium), her vil også selve metallet tæres.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke demontere noen verdens ting for å rense varmevekslerne på denne motoren. Når jeg gjør det på min Merc 4,2 bruker jeg 2 flasker med systemrens blandet med så mye vann som går i ferskvannsdelen og lar det stå i 2-3 dager. Når dette tappes av motor fyller jeg det i saltvannsdelen ved å demontere slangen fra sjøvannspumpe til varmeveksler, snur den så enden på slangen peker rett opp om tømmer blandingen i og lar det stå en ukes tid eller så. Neste gang motor startes spyles alt løst ut med kjølevannet .

Hvis du har kjølevanninntak via drev i båten din så vær oppmerksom på at dette er så snevert dimensjonert at det skal lite til før motoren får for lite kjølevann. Jeg har laget nytt 1,1/2" kjølevannsinntak i min båt og blendet det opprinnelige via drev, tok ikke risken på å kjøle den store motoren via et sugerør. Husk at motoren har alutopper, så varmgang er best å unngå her.

Link to post
Share on other sites

du får vaskemidler med utmerkede kalkløsende egenskaper. Syring er noe man drev med for 25 år siden. I dag brukes det minimalt blant "profesjonelle" både i motorservicebransjen, på skip og offshore. Delvis på grunn av et stadig strengere regelverk, men også for at alternativene stadig blir flere og bedre.

Skal man fjerne kalk og oksyder må man vel bruke noe surt..altså syre.

Vaskemidler er vel basiske?

Har du noen linker til slike produkter?

 

En, hva jeg vil kalle, 'urban legend' er at oppvaskmaskinmiddel skal være effektivt.

Jeg kjørte minst 10 timer med 2 kapsler. Når man ser effekten ved 50-60 grader i en oppvaskmaskin høres det jo ikke urimelig ut at litt av hvert vil fjernes ved 80-90 grader og skikkelig omløp av væsken.

Men det var bortkastet tid, fikk nok renset ut evnt. olje avsetninger, men det hadde abs. ingen effekt på rust. En kopp Ferro-bet derimot gjorde vei i vellinga

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Saltsyre skal ikke reagere med kobber. Jeg har gjort ren varmevekslere med saltsyre og det går helt fint. Ta av endelokk og sett den på høykant mot noe som tetter i bunn (kan fint lekke litt) - oppe i en balje. Ta på noen klær du ikke er glad i, gjerne en "trønderbunad", for å dekke hud. Hansker og briller hører også med. Ta en dunk (jeg kjøpte en 3 liter på fargehandel) med 30 % saltsyre og helle sakte ned i rørene. Det vil boble og koke - la det stå et par minutter og etterfyll sakte etterhvert. Ta veksleren ut av balja og spyl rent med vann. Hvis du ikke kan speile deg i røra resirkulerer du det som ligger i balja og gjentar prosessen. Dette går ganske fort og såfremt man skyller nøye med vann etterpå er dette gode greier. Ikke søl på andre metaller.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...